Rotorsegel

Om allt annat med anknytning till sjöfart.
Användarvisningsbild

Holger
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Re: Rotorsegel

Inlägg av Holger »

Trådstartare
Risberg

Inlägg av Risberg »

En sak är att en skruvad boll förflyttar sig och att ett rotorsegel, teoretiskt placerat på en flotte också skulle göra det, men det förvånar (och imponerar) mig fortfarande att den kraften på ett rotorsegel klarar att påverka ett helt fartygs framdrift.
Användarvisningsbild

Holger
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Holger »

Precis så tänkte jag också.

Tjärv1

Inlägg av Tjärv1 »

Tänkte genast på videon med basketbollen som släpps från en kraftverksdamm och annat jag läst när jag läste risbergs första inlägg. Gasten har nog förklarat det mesta kring funktionen. Jag väljer ändå att dryga ut förklarandet med lite egna vinklar.

Den ritade figuren gasten visade är jag nog inte helt nöjd med. Rotorseglets framsida måste mycket riktigt följa med vinden vilket gör att man måste välja rotationsriktningen efter varifrån vinden kommer. Framsidan drar nog med sig vinden runt mot läsidan och mer akterut än det är ritat. När vinden sedan når baksidan från båda håll tillåts inte vinden passera lika smidigt utan stoppas både av rotorseglets yta som rör sig i motsatt riktning och den vind som följt med runt. Tillsammans ger det ett atmosfäriskt övertryck i kontrast till undertrycket framtill som drar seglet, och fartyget, framåt.-

Intressant och innovativt med denna lösning. Rent estetiskt stör det mig inte ett dugg när jag förstår syftet och funktionen.
Någon form av teleskopiska rotorsegel borde nog vara möjligt på samma sätt som med de teleskopiska vingseglen på Wallenius seglande koncept för biltransportfartyg.

Trådstartare
Risberg

Inlägg av Risberg »

Teleskop, ja! :thumme: Det är ju faktiskt hvad hjulångarskorstenarna har på Untersee och Zürichsee i Schweiz (fast bara ett rör, som sänks ner). (SKIBLADNER på Mjøsa har däremot fällbar skorsten.)

Trådstartare
Risberg

Inlägg av Risberg »

Vidare borde ju rotorseglet, stillastående, bromsa fartyget i motvind och hjälpa till med framdriften i medvind?

Tjärv1

Inlägg av Tjärv1 »

Lite om resultaten från försöket med rotorsegel på Viking Grace
https://www.norsepower.com/download/gra ... -sheet.pdf

Trådstartare
Risberg

Inlägg av Risberg »

Läser jag helt fel, eller har rotorseglet faktiskt sparat energi?

Tjärv1

Inlägg av Tjärv1 »

Risberg skrev: tis 01 dec 2020, 16:23 Läser jag helt fel, eller har rotorseglet faktiskt sparat energi?
Självklart har det sparat energi och hjälpt till att pressa fartyget framåt!

Det är dock inte helt optimalt för den rutt och tidtabell Viking Grace seglar på idag. En färja som går mer konstant kurs över öppet hav vore nog betydligt bättre än en färja med tight tidtabell inomskärs genom snirkliga skärgårdsfarleder. Vindar längre ut till havs som uppstår av stora omgivande vädersystem är nog mer konsekventa och smidigare att använda sig av. Inomskärs förekommer sjöbris då landmassorna värms upp av solen och landbris då vattnet är varmare än land. Vindarna varierar med olika tider på dygnet. De påverkas även mycket av topografin i omgivningen där vinden kan tvingas runt eller över hinder som öar eller andra stora färjor(?). Kanske skulle en kustnära rutt utmed land kunna nyttja sjöbris och landbris effektivt men där finns antagligen landtransporter som är snabbare att konkurrera med.

Trådstartare
Risberg

Inlägg av Risberg »

Blir ju intressan att se hvilka erfarenheter Scandlines gör med COPENHAGENs rotorsegel. Kort route men öppet hav hela vägen.
Skriv svar