Donkeyman Berättar

Ordet är fritt!

Donkeyman
Medlemsnamn hos Landgången: Norge
Har Tackats: 13 gånger

Donkeyman Berättar

Inlägg av Donkeyman » tor 04 apr 2019, 16:50

Många har bett Donkeyman om att skriva mer om gamla tider. I dag sjösätter han en serie som skall vara över hela sommaren. Det behandlar maskindagboken från en skärgårdsbåt i Stockholm. Citat och kommentarer från maskindagboken från ångfartyget Blidösund sommaren 1954. Här får man förståelse om hur det gick till på en gammal ångbåt den gången och massor av information om hur livet var då.

www.blidan54.blogspot.com

Häng med .....
Följ ångfartyget Blidösund dag för dag sommaren 1954 på www.blidan54.blogspot.com

Haas.

Re: Donkeyman Berättar

Inlägg av Haas. » tor 04 apr 2019, 19:32

Oj, det här kan bli hur roligt som helst. Värdefullt med dina kommentarer som belyser hur det gick till då det begav sig - det är ju trots allt ganska få numera som har personlig erfarenhet av ångbåtstrafik .

Guayana
Medlemsnamn hos Landgången: Ultramar
Har Tackats: 1 gång

Inlägg av Guayana » tor 04 apr 2019, 21:21

Det blir roligt att följa! Kul med notiserna om samtidiga begivenheter i Sverige.

Användarvisningsbild

Holger
Webbplatsadministratör
Har tackat: 54 gånger
Har Tackats: 12 gånger
Kontakt:

Inlägg av Holger » fre 05 apr 2019, 06:13

Spännande!

Vore det intressant med en blogg-funktion här hos sjofart.net? Så att dessa ämnen hamnar under ett interesse-tak? Jag kan ju installera det så kan du/ni testa?

Nautiker
Medlemsnamn hos Landgången: Navigatören
Har tackat: 3 gånger
Har Tackats: 1 gång

Inlägg av Nautiker » lör 06 apr 2019, 08:24

Tycker jag låter som en lysande idé att man får det som intresserar under ett forum.

Trådstartare
Donkeyman

Inlägg av Donkeyman » sön 14 apr 2019, 07:17

En liten påminnelse om min skildring av en säsong på Blidösund för 55 år sedan. Den som följer serien får en inblick i hur det gick till på mindre fartyg den gången. Som bonus får man lära sig en hel del om ångmaskiner men också historia och samhälle på den tiden.
Följ ångfartyget Blidösund dag för dag sommaren 1954 på www.blidan54.blogspot.com

Trådstartare
Donkeyman

Inlägg av Donkeyman » sön 19 maj 2019, 17:35

Jag tar mig friheten att påminna ännu en gång om den bloggserie jag skriver på nu. Var dag kommer ett inlägg med utgångspunkt i ångfartyget Blidösunds maskindagbok för 1954. Nu har vi kommit så långt att fartyget har startat seglationen för säsongen. Linjen har förlängts från Stockholm- Blidösundet till att gå till Söderöra. Jag har rapporterat om hela trafiken till Blidöområdet så den som gillar sådant har mycket att läsa den senaste månaden. Så ingår det dagliga rapporter om händelserna runt om. Till exempel har den Franska fästningen Dien Bien Phu i Vietnam just fallit och var dag sker det intressanta inrikes nyheter. www.blidan54.blogspot.com

Douglas
Medlemsnamn hos Landgången: zoroaster
Har tackat: 1 gång

Inlägg av Douglas » tis 21 maj 2019, 06:29

Tack bäste Donkeyman.
Påminner lite om när jag arbetade med engelsmän på sextiotalet. Allt i stilla lunk och de flesta arbeten, reparationer osc sköttes av limjuicarna.
D

Skriv svar