Rykten om Birka

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Markmeister89
Medlemsnamn hos Landgången: Markmeister89
Har tackat: 9 gånger
Har Tackats: 49 gånger
Kontakt:

Re: Rykten om Birka

Inlägg av Markmeister89 »

aries skrev:
fre 22 maj 2020, 14:23
Mistluren skrev:
fre 22 maj 2020, 12:11
En annan tanke, eftersom man ju uppenbart har brist på pengar, är att man säljer något annat. Och det som går att sälja är väl i så fall Finlandia och Finnbo Cargo, samt deras linjer. Skulle tex DFDS kunna vara intresserade?
Att sälja Finnbo Cargo, eller chartra ut henne låter inte orealistiskt. Däremot så är jag säker på att Eckerö kommer inte sälja Finlandia. Skulle Eckerö sälja Finlandia så kan de lika gärna lämna Helsingfors-Tallinn. Tror snarare att Eckerö-Grisslehamn linjen skulle läggas ner.
Grisslehamn-Eckerö kommer inte läggas ner, RAB Eckerö tjänar för mycket pengar på den rutten för att den ska läggas ned. Plus att det är en viktig livlina för ålänningarna som jobbar i Sverige och tvärtom.

Emil G
Har Tackats: 27 gånger

Inlägg av Emil G »

Att sälja Finlandia vore vansinne med tanke på hur trafiken utvecklas över finska viken. Att lägga ner Eckerö skulle göra ålänningarna vansinniga så då återstår Birka på en marknad som redan lider av lönsamhetsproblem och överkapacitet, försvinner Cinderella får man lite andrum men kör Viking vidare med både Cinderella och Glory blir marknaden i Stockholm än mer trång samtidigt som både Viking och Birka nu vill åt samma målgrupp.

Sjögrabb
Har Tackats: 6 gånger

Inlägg av Sjögrabb »

Frågan är vem som kan vara intresserad av att köpa fartyget..

Victory
Har tackat: 12 gånger
Har Tackats: 16 gånger

Inlägg av Victory »

Emil G skrev:
fre 22 maj 2020, 15:44
Att sälja Finlandia vore vansinne med tanke på hur trafiken utvecklas över finska viken. Att lägga ner Eckerö skulle göra ålänningarna vansinniga så då återstår Birka på en marknad som redan lider av lönsamhetsproblem och överkapacitet, försvinner Cinderella får man lite andrum men kör Viking vidare med både Cinderella och Glory blir marknaden i Stockholm än mer trång samtidigt som både Viking och Birka nu vill åt samma målgrupp.
Enig! Tror att Birka är det fartyg som man skulle avyttra först. I mina ögon är Birka och Viking Cinderella egentligen exakt samma produkt. Enda skillnaden är att man riktar sig mot lite olika åldersgrupper. Om viking nu satsar på människor som vill ha en avkopplande resa kommer man ju rikta in sig på något som jag upplever de andra fartygen inte gör.
Nu hamnar jag kanske lite i fel tråd, men om vi tänker att Glory skippar nattklubben, minimerar antalet barer. Satsar på en stor SPA-avdelning, taxfree, bra restauranger och typ ett star bucks(här tänker jag biblioteksliknande arbetsytor där man kan koppla i sin dator och sitta och arbeta, samtidigt som det finns ett litet kafé) man satsar då på en avkopplande resa för kryssningsresenärer såväl som arbetspendlare. Istället för att kliva av med bakfylla och/eller sliten pga feststämningen ombord, känna sig utvilad och avslappnad. Varför inte erbjuda dyra märkeskläder, man beställer och betalar för dessa när man bokar sin resa och hämtar sedan dem ombord när man reser. Passagerarna får dyra märkeskläder till lite billigare peng, och Viking Line behöver inte hålla dessa produkter i stora lager. Då skulle ju även de som reser, antagligen vara mer kapitalstarka och kunna tänka sig spendera mer pengar på mat och kryssningsupplevelsen. aaa jag inser att detta är ett heeeeelt annat sätt än hur det fungerar nu. Men det kanske skulle locka nya kundgrupper och plocka bort stämpeln som just nu finns på finlandskryssning?!

Trådstartare
Trossen
Har tackat: 26 gånger
Har Tackats: 61 gånger

Inlägg av Trossen »

biblioteksliknande arbetsytor där man kan koppla i sin dator och sitta och arbeta, samtidigt som det finns ett litet kafé) man satsar då på en avkopplande resa för kryssningsresenärer såväl som arbetspendlare. Istället för att kliva av med bakfylla och/eller sliten pga feststämningen ombord, känna sig utvilad och avslappnad. Varför inte erbjuda dyra märkeskläder, man beställer och betalar för dessa när man bokar sin resa och hämtar sedan dem ombord när man reser. Passagerarna får dyra märkeskläder till lite billigare peng,
Intressant ide - men vilken är då skillnaden jfrt med en traditionell shoppinggata med random kaffebar i centrala Stockholm? ;)

Victory

Inlägg av Victory »

Trossen skrev:
sön 24 maj 2020, 14:11
biblioteksliknande arbetsytor där man kan koppla i sin dator och sitta och arbeta, samtidigt som det finns ett litet kafé) man satsar då på en avkopplande resa för kryssningsresenärer såväl som arbetspendlare. Istället för att kliva av med bakfylla och/eller sliten pga feststämningen ombord, känna sig utvilad och avslappnad. Varför inte erbjuda dyra märkeskläder, man beställer och betalar för dessa när man bokar sin resa och hämtar sedan dem ombord när man reser. Passagerarna får dyra märkeskläder till lite billigare peng,
Intressant ide - men vilken är då skillnaden jfrt med en traditionell shoppinggata med random kaffebar i centrala Stockholm? ;)
hehe det är exakt det jag är ute efter, hur mycket folk som helst åker till Stockholm för shopping. The Winery hotell ligger ju vid Mall of Scandinavia, brevid E4. Urk säger jag, yey säger shoppinggalningarna. Att erbjuda det folk vill ha men med sjöutsikt! Funderade en vända till på det här och hmm tänk om man kunde samarbeta med typ Zalando. Zalando erbjuder sitt sortiment och logistik och har en liten affär ombord. Man beställer antingen via bokningen eller när man handlar finns erbjudande om att få rabatt(då det är taxfree) och hämta sina varor ombord(dvs reklam för en avkopplade resa med shopping ombord på Viking Glory), där man kan testa dem och om man inte gillar varan lämnar man kvar den ombord och får pengarna tillbaka. Egentligen som näthandel funkar idag då du får hem vara och kan skicka tillbaka den om man inte gillar skiten. Zalando kan då erbjuda bättre priser och en service i form av att man kan prova ombord och lämna tillbaka och få pengarna direkt.(yey för dem) VIking Line kommer då kunna erbjuda exklusiv shopping utan att själva fixa med logistiken och ta risken med stora lager, samtidigt som man lockar till sig människor som just spenderat pengar på dyra märkeskläder ombord. Dessa personer kommer nog vara villiga att spendera mer på god mat och avkoppling än fyllona på Viking Cinderella. Man kommer ju förlora en del på alkoholförsäljningen i barerna men det vinner man på genom att locka kapitalstarkare passagerare och dra ner på bemanningen som krävs för barerna. Man kommer givetvis erbjuda samma taxfree som idag också.
Bibliotekskänslan/ expresso house(sa jag star bucks?) kommer ge arbetspendlarna en chans att utföra arbete ombord i lugn och ro samt att stämningen blir lugnare vilket resulterar i att arbete blir gjort och man kommer fram utvilad. Detta i kombination med att det är fruktansvärt mycket miljövänligare att resa med Glory än att flyga kommer väl göra att man väljer båten istället? Jag är förmodligen galen, men jag tror man skulle komma tillrätta med en del saker med dessa lösningar(dvs jag hade åkt och spenderat pengar på det här)och kanske tvätta bort den stämpeln som finlandskryssning haft senaste åren? Men vafan vet jag? :D

Trådstartare
Trossen
Har tackat: 26 gånger

Inlägg av Trossen »

Men vafan vet jag? :D
Ja, men intressant att höra dina tankar! Faktum är att Viking Cinderella, när hon kom tillbaka till Stockholm, skulle locka den typ av publik du beskriver. Hon målades vit, kom i hamn tidigare än idag och var inriktad på en Stockholmspublik.

Det gick dock ... inte alls. Planen lades om och här är vi!

Victory

Inlägg av Victory »

Trossen skrev:
sön 24 maj 2020, 20:59
Men vafan vet jag? :D
Ja, men intressant att höra dina tankar! Faktum är att Viking Cinderella, när hon kom tillbaka till Stockholm, skulle locka den typ av publik du beskriver. Hon målades vit, kom i hamn tidigare än idag och var inriktad på en Stockholmspublik.

Det gick dock ... inte alls. Planen lades om och här är vi!
Tack!
Du har helt rätt om Viking Cinderella. Jag jobbade där tidigare och förvånades över att detta hade varit tanken. (Nu kommer min designbakgrund in i bilden) Att erbjuda passagerare ett fartyg som är utformat med stora utrymmen för dans och med mycket barer, litet undangömt spa-område och en övrigt liknande stil som övriga finlandskryssare kommer få svårt att attrahera människor som bara vill ha en avkopplande kryssning. Utformningen på fartyget kommer påverka passagerarnas beteende och därmed den kundgrupp som kommer resa med fartyget. Det är här jag anser att Birka gick i fällan. Jag tycker ju att Symphony och Serenad är fartygen som haft störst potential att förändra detta, nu har man inte gått all in och lyckats helt, men jag anser att deras utformning är väldigt nära att förändra hur passagerarna agerar. Man kanske skulle plocka bort nattklubben totalt och se till att alla barer stänger när fartyget når Mariehamn? Skulle detta städa upp lite? Det kanske skulle få effekten att färre sitter och dricker i hytten? Jag tror som sagt man måste gå "all in" på flera plan för att lyckas tvätta bort stämpeln. En sak till jag funderar kring Viking Cinderellas misslyckande är tajming. Ligger det inte mer i tiden att ta sig iväg på en avkopplande kortkryssning nu, än 2003 när hon återkom? Jag tänker att man lockar dit(nu ska jag vara fördomsfull. FÖRLÅT!)shoppingintresserade tjejer/kvinnor, som sedan kan njuta av stor spa-anläggning och god mat. Simsalabim! #Gloryfied#lifeinglory#girlscruise#Zalandoonboard (seriöst, förlåt mig) hela instagram goes crazy! :D ...alltså jag är inte så här barnsligt entusiastisk i vanliga fall...

Sjögrabb
Har Tackats: 6 gånger

Inlägg av Sjögrabb »

Problemet för rederierna i dagsläget stavas lågprisflyget.
Tidigare hade man inte den konkurrensen. Skulle man ta sig till en weekenddestination fick man gladeligen punga ut många tusenlappar bara för flygresan.
Numera tar man sig ner till storstäderna i Europa för så lite som hundringen ibland, och då blir det tufft för rederierna att hänga med.
Kolla vad en weekend i tex Prag kostar på ett hyfsat hotell och stort spa så inser man snabbt att det blir svårt att konkurrera.
Att man dessutom i en stad kan erbjuda annat som 100 tals butiker med shopping, konserter, teater, massor av restauranger och barer så inser man snabbt att nja, finlandstrafiken kommer inte få något jättelyft.

För att få ekonomi i rederierna här uppe på Östersjön skulle biljettpriset radikalt höjas, volymen ökas och ombordspendingen bli bättre.
Förutsättningarna för dessa tre punkter finns dock inte.
Man har vant folk vid att det mer eller mindre ska vara gratis att åka båt.

Tänk själv, du hittar ett hotell för runt 600 kr / natt - billigt tycker man. Man ser en kryssning till Åland för 600 kr - dyrt tycker man.

Ja den som lever får se hur det går...

Tjärv1
Har tackat: 34 gånger

Inlägg av Tjärv1 »

Många intressanta tankar!

Fick mig inspirerad!
Håller med om att en kryssningsbiljett kan/bör ha ett högre grundpris nära priset för reguljära resor. Det är inte det lägsta från-priserna som skall locka utan när man köper mer till sin resa utan billigare helhetspriser. Helpension t.ex. med alla måltiderna under dygnet bokade och betalda ihop med biljetten till ett förmånligt pris för kryssningsresenären. Det slår lite fel när reguljär-passagerare köper kryssningsbiljetter och nyttjar halva resan när de kliver av innan färjan vänder.

En annan tanke som slog mig var att de Åländska redarna skulle kunna låta bygga den stora av många eftertraktade nattklubben på land i Långnäs. Artistbokningarna kan marknadsföras via rederi-hemsidorna med lämpliga resepaket. Nattklubbsgästerna reser till Mariehamn/Eckerö och kommer iland mätta och belåtna efter en lunch ombord. När nattklubben stänger går bussar tillbaka till Mariehamn där de kan kliva på färjor till Helsingfors, Stockholm och Tallin. Det går även att stanna kvar i Långnäs där några timmars sömn i bokad hytt på färjorna till Åbo och Stockholm väntar. Nu blev det tyvärr ännu mer OT men tråden var inne på lugnare ombord-miljöer och mindre barer ombord.

Skriv svar