Royal Carribbean och Corona

För fartyg som går i kryssningstrafik.

Penny
Medlemsnamn hos Landgången: Penny
Har tackat: 28 gånger
Har Tackats: 68 gånger

Royal Carribbean och Corona

Inlägg av Penny »

https://www.royalcaribbean.com/swe/sv/c ... ry-updates

Inga kryssningar görs mellan 15 Mars och 11 April. Vi svenskar får i nuläget inte kryssa med Royal Carribbean. Får se om man får resa i sommar med Freedom eller ställa in. Riktigt tråkigt för företagen detta! Även för oss fartygsälskare.
Kommande Resor
Freedom Of The Seas

Mina Resor 2020
Amorella

Zac 66
Har Tackats: 24 gånger

Re: Royal Carribbean och Corona

Inlägg av Zac 66 »

Corona spridningen ser inte ut att ha nått sin topp än varken i Europa och definitivt inte i USA. Att Royal Carribbean och övriga rederier som tagit ett frivilligt kryssnings stopp fram till 11 April skall kunna komma igång igen vid den tidpunkten känns ju inte speciellt troligt i dagsläget.

Princess har stopp till 11 Maj, kanske ser det bättre ut då. Kanada har stopp för kryssningsanlöp ända till 1 Juni vilket effektivt stoppar alla planerade Alaska kryssningar fram till dess. Man får hoppas att det lugnar ned sig och att du kan komma iväg på din kryssning med nyrenoverade Freedom Of The Seas i sommar. Själv hoppas jag att kunna komma iväg på en "långkryssning" med Birka i sommar som planerat.

Marre
Har Tackats: 15 gånger

Inlägg av Marre »

MSC har ställt in alla sina kryssningar t o m 30 april.
Trots att det i bokningsvillkoren står att man får pengarna tillbaka vid inställd kryssning så får man bara en voucher på betald kostnad plus en kompensation på 100 eller 200 euro beroende på kryssningens längd. Måste användas senast 2021.

ABSOLUTEQ
Har Tackats: 3 gånger

Inlägg av ABSOLUTEQ »

Marre skrev:
mån 23 mar 2020, 17:01
MSC har ställt in alla sina kryssningar t o m 30 april.
Trots att det i bokningsvillkoren står att man får pengarna tillbaka vid inställd kryssning så får man bara en voucher på betald kostnad plus en kompensation på 100 eller 200 euro beroende på kryssningens längd. Måste användas senast 2021.
Då är min fråga, existerar MSC 2021?

Zac 66
Har Tackats: 24 gånger

Inlägg av Zac 66 »

ABSOLUTEQ skrev:
tis 24 mar 2020, 00:03

Då är min fråga, existerar MSC 2021?
Tja det är väl anyones guess i nuläget. För vad det nu är värt rapporterade MSC nyligen ett årsresultat för 2019 där nettovinsten är upp 16% jämfört med 2018. Utöver egen kassa på 183 miljoner Euro säger man sig ha tillgång till sammanlagt ytterligare 900 miljoner Euro.

Lars H
Medlemsnamn hos Landgången: Lars H
Har Tackats: 10 gånger

Inlägg av Lars H »

Varför just MSC skulle vara särskilt utsatt förstår jag inte. Jämfört med Carnival Corp, NCL, RCCL och andra rederier är inte MSC helt beroende av kryssningsverksamheten. Man är bla världens näst största containerrederi med runt 500 egna och inhyrda fartyg. Så man har hyggligt med muskler. Åtminstone jämfört med andra rederier.

Trådstartare
Penny

Inlägg av Penny »

Tror att det menades att man får en voucher istället för pengarna tillbaka. Kanske inte det kunderna vill ha i kompensation.
Kommande Resor
Freedom Of The Seas

Mina Resor 2020
Amorella

Lars H
Medlemsnamn hos Landgången: Lars H
Har Tackats: 10 gånger

Inlägg av Lars H »

Nja, det var snarast ett svar på om MSC existerar 2021.

Trådstartare
Penny

Inlägg av Penny »

Så tolkar inte jag det, men men, text kan vi ju tolka olika.

Om Royal förbjuder flera nationaliteter att kryssa även efter april, så blir det svårt för dem att fylla sina fartyg.
Kommande Resor
Freedom Of The Seas

Mina Resor 2020
Amorella

ABSOLUTEQ
Har Tackats: 3 gånger

Inlägg av ABSOLUTEQ »

Jag blandade ihop MSC och Costa när jag svarade, ni har säkert rätt i att MSC har relativt bra förutsättningar att klara sig jämfört med andra.

Men tänker att tillexempel Carnival kan komma att ränsa bort en del av sin verksamhet, och då kanske Costa som jag tänkte på ligga illa till.

Skriv svar