Årsrapport: Dubblad vinst för Viking Line.

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Markmeister89
Medlemsnamn hos Landgången: Markmeister89
Har tackat: 7 gånger
Har Tackats: 25 gånger
Kontakt:

Årsrapport: Dubblad vinst för Viking Line.

Inlägg av Markmeister89 »

Viking Line har presenterat sin årsrapport:
Viking Line redovisar i dag resultatet för år 2019 och gör det med stärkt självförtroende. Omsättningen är fortfarande under en halv miljard euro men effektiviseringar och kostnadskontroll gör att rörelseresultatet steg från 9,3 miljoner euro (2018) till 17,4 miljoner för 2019. Det betyder också att de drygt 3.500 aktieägarna föreslås få 45 cent per aktie i dividend eller totalt 4,86 miljoner euro. Det är en rejäl höjning från fjolårets 25 cent.
Hela rapporten hittar ni nedan:
https://www.sjofart.ax/nyheter/dubblad- ... iking-line

hkt
Medlemsnamn hos Landgången: hkt
Har tackat: 5 gånger
Har Tackats: 4 gånger

Re: Årsrapport: Dubblad vinst för Viking Line.

Inlägg av hkt »

https://www.vikingline.com/sv/pressrum ... 86723AF26A

Enligt Viking Line Abp:s balansräkning per den 31 december 2019 uppgår det fria egna kapitalet till
83 901 141,11 euro.

Emil G
Har Tackats: 11 gånger

Inlägg av Emil G »

Kul att de lyckats få ner kostnaderna i år och även om vinsten i sig inte är jätteimponerande så är det viktigt att man lyckats öka vinsten i år.

Henrik
Har tackat: 19 gånger
Har Tackats: 10 gånger

Inlägg av Henrik »

It is off course good that they managed to at least temporarily stop the bleeding but this is just a band aid and not a solution to the underlying problem. Something must be done because one can in the long run not reduce cost, on must also learn how to earn money. As of now things still look dire for Viking Line, although they bought them self a few more years if this cost reduction scheme can be kept in working order.

What Viking needs is a new board and new ways of seeing things.

Tjärv1
Har tackat: 13 gånger
Har Tackats: 31 gånger

Inlägg av Tjärv1 »

Henrik skrev:
lör 15 feb 2020, 12:07
What Viking needs is a new board and new ways of seeing things.
Styrelsen i ett bolag förändras väl alltid över tid då medlemmar lämnar och ersätts av nya?

Här kan man läsa om nuvarande styrelse
https://www.vikingline.com/sv/investera ... medlemmar/

Idag är medelåldern 65 år och det är väl fullt naturligt att de äldsta medlemmarna inte kommer sitta kvar i all evighet eller att andra medlemmar ersätts?

Innebär inte Viking Glory ett nytt sätt att se saker vet jag inte vad du vill att Viking Line skall erbjuda.

Utifrån vad jag sett hittills av exteriöra däcks-utrymmen placering och utformning av offentliga utrymmen och stora fönster på Viking Glory, tycker jag "utsikterna" ser riktigt lovande ut.

Jag vill kunna njuta av en sjöresa utan att känna sig instängd på en nattklubb som luktar bakfylla med tråkiga däck som luktar askkopp. Förhoppningsvis kanske barnfamiljerna kommer hitta tillbaka till Viking Line och weekendresor till deras destinationer igen istället för att flyga till andra sidan jorden. Antagligen kommer vi se avsiktsförklaringar och planer på ett eller två nybyggen när Viking Line känner sig klara med lanseringen av Glory. Törs man hoppas på att varv för nästa stora projekt är klart före sommaren 2022 eller att en ersättare till Rosella är beställd redan tidigare?

kalle-sand
Har Tackats: 14 gånger

Inlägg av kalle-sand »

Spontant, det jag tycker är bra, är att man med Glory tar höjden för att frakten kan öka, för det är precis vad som är förväntat kommer hända. 2 export ekonomier - kort rutt - naturliga förutsättningar för mer cargo. Ökar cargon, får man också ett tryggare "ben" att stå på i den aspekten, så det låter lovande

Sen, problemet att locka tillbaka resenärer- det är ett problem som samtliga rederier på Östersjön har,och det problemet uppstod när lågprisflyget kom och började dra i människor. Det är en svår nöt att knäcka, men svaret är absolut ombordkonceptet. Man måste utveckla det, och jag är övertygad om att det går - om man vill. Finns ett antal saker man skulle kunna göra och pröva med. Frågan är bara, är tiden mogen och har man is i magen nog att göra det?

Men oavsett, var resultatet internt oerhört viktigt - och även förtroende mässigt ut mot marknaden. Man visar att man har grepp. Och med Glory kommer man också få ett verktyg att fortsätta den resan med. Det tror jag är bra.

MEN, sen har vi Helsingforslinjen som måste genomgå samma förändring, och där skulle jag tro att man kommer bygga 2 st nya ganska tätt inpå varandra. Där går det inte köra lika ojämt som man gjort på Åbo linjen av flera orsaker. Det är en stor, tung investering -men nödvändig. Det projektet skulle jag anta redan har startat. Frågan är bara när man sjösätter det.

Dock finns ett antal mörka moln på himlen. Första är Corona viruset. Hur mycket asiater förlorar man? Nr 2 är leveransen av Glory, som hittils vart i början av 2021, nu pratar man UNDER 2021. Det innebär också att en ev. försäljning av Amorella kommer vänta på sig vilket i sig påverkar, om man tex hade tänkt sätta in henne på Hel-Tal, vilket jag antar är det naturliga. Sen måste man börja fundera på Rosella. Hon är på sista versen, vad vill man göra med Kap-Mar? Ska man återgå till charter temat och släppa Rosella, medans det går att få några pengar? Eller hur tänker man

Tror dock att det var viktigt att strypa flödet av minusposter, och visa att man fortfarande har KNOW HOW, nu gäller det bara att visa att man också har förmågan att göra korrekta bedömningar och öka kassa inflödet.

Tjärv1

Inlägg av Tjärv1 »

kalle-sand skrev:
lör 15 feb 2020, 16:02
MEN, sen har vi Helsingforslinjen som måste genomgå samma förändring, och där skulle jag tro att man kommer bygga 2 st nya ganska tätt inpå varandra. Där går det inte köra lika ojämt som man gjort på Åbo linjen av flera orsaker. Det är en stor, tung investering -men nödvändig. Det projektet skulle jag anta redan har startat. Frågan är bara när man sjösätter det.
Tyvärr tror jag inte att det blir aktuellt med två nya färjor för Helsingforslinjen ännu på ett tag. Nästa stora nybygge blir antagligen ersättare för Viking Grace på Åbo-Stockholm. Viking Grace har ju uppvisat en störande vågbildning kring 12 knop och kör endast 10 knop mellan Nykvarns holme och Stabo udde som övriga kryssningsfartyg och färjor numera. Undantagen är Baltic Princess, Silja Galaxy och Amorella som med mindre störande vågbildning som fortfarande tillåts köra 12 knop där för att kunna ha bättre marginaler på tidtabellen mellan Åbo och Stockholm. Om Viking Glory kan nyttja samma undantag som Amorella eller måste kompensera med högre fart på mer öppet vatten som Viking Grace vet vi inte än. Rotorseglet på Viking Grace gav inte heller tillräckligt bra effekter i farlederna inomskärs mellan Åbo och Stockholm. Kanske är det intressant att pröva tekniken över mer öppet hav till Helsingfors och över Finska viken? Tycker detta talar för att i första hand flytta Viking Grace till annan rutt. Lämpligtvis tillsammans med Cinderella som ger mer likvärdiga möjligheter ombord för intressantare artistbokningar. Kanske går det att pröva 23h Helsingfors-Kapellskär fredag till söndag och därmed ta mer frakt och dagpax på den nya morgonavgången. Det ger fyra traditionella 36h Må-To iHelsingfors Stockholm och Cinderalla blir låst till Svenska kvällsavgångar fem dar i veckan utan förändring följande vecka.

Med Gabriella eller Mariella flyttad till Stockholm-Mariehamn-Stockholm kanske en återgång i nöjesutbudet till att köra mer dansband och mer moget utbud, som Apollo III och Rosella (under artistnamnet Dancing Queen) gjorde, är lämplig.

Henrik

Inlägg av Henrik »

1980, 1985, 1988,1992,2007,2013.. just numbers but they say a lot! As an answer to the question aimed at me 🙂

Henrik

Inlägg av Henrik »

I forgot 1989.. 🤔

Tjärv1

Inlägg av Tjärv1 »

Henrik skrev:
sön 16 feb 2020, 11:18
1980, 1985, 1988,1992,2007,2013.. just numbers but they say a lot! As an answer to the question aimed at me 🙂
Antar att du gärna ser styrelsen i motsvarande siffror då? 8-)

1943(1978), 1946 (1997), 1943(2004), 1954(2006), 1946(2000), 1943(2006), 1966(2017), 1965(2013), 1977(2000), 1971(2012).

Misstänker att du även där ser att de låga talen där ersätts med högre typ 1960(202X)-199X(202X)

Skriv svar