Romantika Stockholm-Riga under Ciara 9/2

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Gotska sandön
Har Tackats: 2 gånger

Romantika Stockholm-Riga under Ciara 9/2

Inlägg av Gotska sandön »

Såg just på Expressen att en person som åkte med Romantika Sthlm-Riga 9/2 hade synpunkter på hur Tallink/Silja kunde avgå när man visste att det skulle bli otroligt hårt väder.
Jag är nyfiken på andras tankar kring detta.

Rätt eller fel att segla? Och vad är minst bra att råka ut för under en storm?
Förskjutning i last?
Trasig bogport?
Kan tänka mig att risken för att slå sönder fönster i fören kanske är ett moment?

Just Riga och Tallinn rutterna har ju tidigare fått skador på fartygen i storm.Har själv åkt många gånger i hårt väder på dessa linjer och jag tycker att man går hårt åt med fartygen vid hårt väder,vanligare att man sänker farten på H-Fors båtarna.
Vinden denna natt va som mest 33,7 i byarna av syd/sydvästlig riktning och signifikant våghöjd 6,1-11 meter och efter midnatt 7,6-13,5 meter. Enligt finska Fmi låg en stormvarning på upp till 23m/s under natten.
Skall oxå tillägga att Romantika som avgick Sthlm 17:00 med ordinarie ankomsttid Riga 11:00 förtöjde Riga 15:11.

Penny
Medlemsnamn hos Landgången: Penny
Har tackat: 21 gånger
Har Tackats: 52 gånger

Re: Romantika Stockholm-Riga under Ciara 9/2

Inlägg av Penny »

Jag tittade precis nu på detta klipp/denna artikel. Ser inte behagligt ut alls. På Victoria 1 blåste radarn av i fören för något år sedan. Den på Romantika togs bort efter detta. Jag litar på rederierna, anser de att det är säkert att avgå så är det. Kostar pengar för dem att ligga kvar i hamnen. Visst att de kom fram sent till Riga, men frakt och passagerare kom fram.

Det är som när man väljer en Transatlantisk kryssning med något av kryssningsrederierna: De korsar Atlanten oavsett väder, även om de har större möjligheter att ändra kursen än vad Romantika har. Och jag som resenär vet att det kan gunga.
Kommande Resor
Amorella
Freedom Of The Seas

Mistluren
Har tackat: 2 gånger
Har Tackats: 16 gånger

Inlägg av Mistluren »

Det blir ju hur som helst rätt värdelöst som kryssning. Så jag tycker nog att de kunde varna för en obekväm resa när det är uppenbart och erbjuda pengarna åter för den som hellre önskar det.

Trådstartare
Gotska sandön

Vid en transatlantisk kryssning om man tänker med kryssningsfartyg så har man inga lastbilar som kan välta eller att last inne i släpet som gör att det blir en förskjutning som gör fartyget instabilt.
Att fartyget blir försenat flera timmar är bra med tanke på att det inte går att hålla god fart i stormvågorna då man får ordentliga bottenlag och kan orsaka skador på fartygets skrov.
Skall oxå tillägga att jag tycker om att åka vid hårt väder och åkte senast för ett par veckor sedan då det blåste sydväst 22-27 m/s Sthlm -H fors med Mariella och då de5 stundtals va svårt att sitta kvar på pallen i hytten.
Men ingen info i högtalarna om detta. Jag själv kollar alltid Fmi.findär man kan se vilken våghöjd som förväntas och jag har åkt över i som mest 5,6-10,5 meter vilket va sist med Mariella.
Har även haft liknande våghöjd i motvind från H-Fors med symphony.
Silja informerar om hårt väder vid avgång.
Varför gör inte Viking det?
Vore bra för äldre och dem som inte har åkt så mkt båt att veta då man kan planera kryssningen lite bättre och kanske ta sjösjuketabletter i tid.
Sen huvudfrågan.
Vilka är riskerna?
Fmi.fi våghöjdsvarnar på 2,5 m. 4 meter och 7 meter signifikant våghöjd vilket är stormvågor.

Penny
Medlemsnamn hos Landgången: Penny
Har Tackats: 52 gånger

Inlägg av Penny »

Absolut att lasten påverkar stabiliteten. Jag litar på att rederierna litar på sina fartygsbefäl om de ska avgå eller inte, så tror inte att säkerheten sätts på spel. Tänker också att våra Finlandsfärjor är till för frakten i första hand och passagerare i andra. Så man får räkna med att det gungar och kan storma. Men absolut att detta kan meddelas ombord, redan även innan man kliver ombord.

Jag upplever att Mariella och Gabriella gungar ganska lätt. Har rest med dem när det knappt blåst och det har gungat bra.
Kommande Resor
Amorella
Freedom Of The Seas

Trådstartare
Gotska sandön

Svaret expressen hade fått av Tallink/silja va att det var mkt gods som behövde fram och att säkerheten inte var åsidosatt. Klart man ska lita på befälen som är duktiga.
Men det är intressant att se sk. Kulturella skillnader vad gäller sjöfarten. Tex Destination Gotland ställer alltid in vid svåra stormar. Har hört att dem redan vid över 4 meter signifikant våghöjd brukar ställa in och om man som jag följer väder och sjö så brukar det stämma.
Där hänvisar man till komforten för passagerarna. Det blir ju extra kännbart när det är en ö och gods och passagerare blir upp till dygnet försenade.
Jag tycker själv att Gabriella gungar mest och Mariella ngt mindre. Symphony och Serenade klarar sidvind otroligt bra när det gäller att inte gunga mkt. Dock så gungar dem mkt när vinden kommer snett akterifrån redan vid våghöjd över 3 meter.
Akerfartygen gungar minst. Kan ha att göra med att dem är relativt låga.
Kul att det blir en bra diskussion kring detta.

Latvija86
Medlemsnamn hos Landgången: Sverige
Har tackat: 1 gång

Inlägg av Latvija86 »

Jag var med denna resa den 9 Februari på kryssning mellan Stockholm-Riga med M/s Romantika och kryssningsvärdinnan varnade i förväg strax efter avgång från Stockholm via högtalarna att man skulle vara extra försiktigt att röra sig ombord senare på kvällen för det skulle bli blåst och dom även sa att man absolut inte gå ut på däck när det blåser på kvällen. Så dom meddelande oss resenärer strax efter avgång att det skulle bli oväder. Jag hade min hytt (De Luxe) på däck 9 på sidan av fartyget och det blåste väldigt mycket och det kom upp vatten stänk enda upp på däck 9 och det var väldigt svårt att bara gå på toaletten från sängen så man var tvungen att hålla i sig så man inte skulle ramla. Men när jag läste expressen så tyckte jag att dom överdriver rätt så mycket som det gällde liv och död och så var det absolut inte tycker jag iaf då fartygen är så pass säkra så var jag inte de minsta orolig. Jag tycker man som passagerare får räkna med att det kan blåsa och gunga ganska mycket. Jag tyckte att det var helt rätt att dom inte ställde in avgången. Jag är väldigt nöjd med min resa och har inget att klaga på och som media överdriver tycker jag att det är fel av dom för så farligt tyckte iaf inte jag att det var. Det enda som blev var att man fick lägga sig i hytten tidigt på kvällen och det får vara som det blev. Jag hade kunnat åka även om det så var orkan får jag förlitar mig helt att det är säkert att åka och jag åker väldigt ofta på kryssningar och mest till Riga blir det och jag har aldrig varit orolig när det stormat. Tyckte inte heller det gjorde nått att fartyget blev försenat in till Riga och fartyget när hon avgick från Stockholm när vi kom ut på öppet vatten så åkte hon bara mellan 5- 8 knopp under natten det var därför hon vart sen in till Riga.

Fagerholm
Har Tackats: 21 gånger

Inlägg av Fagerholm »

Personligen blir jag också väldigt trött på media ibland och deras sätt att beskriva vissa scenarier. Sen tycker jag lite att man som passagerare får ha de i åtanke att bokar man en båtresa den här tiden på året så får man räkna med att det kan blåsa. Sen får man också tänka på att även om det t e x ska blåsa 25 m/s så beror det också väldigt mycket på varifrån vinden kommer ifrån. Har åkt flera gånger då det blåst väldigt mycket, men vinden har legat på så att det inte har stört så mycket.

Fyrtornet
Har tackat: 16 gånger
Har Tackats: 23 gånger

Inlägg av Fyrtornet »

Reste med Baltic Queen till Tallinn hösten 2018, tror det var 30 november. Det var rejält gungigt på utresan när vi kom ut på öppet hav och på natten efter avgång från Mariehamn, men på morgontimmarna i Finska viken gick hon hur stabilt som helst trots att sjön var gropig och det säkert blåste lika mycket fortfarande. På hemresan inga problem alls.

ABSOLUTEQ
Har Tackats: 1 gång

Inlägg av ABSOLUTEQ »

Det är klart att det är obehagligt om man är ovan vid sådanna situationer, och finns ju en risk att passaskerare skadar sig även om det inte är någon större risk för fartyget.

I det här fallet lovades hårt väder hela efterföljande dag också, så att senarelägga avgången hade inte gjort någon större skillnad, och ställa in hade orsakat orimligt stora konsekvenser.

Skriv svar