Finnlines beställer nytt

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Mistluren
Inlägg: 97
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 09:24
Har tackat: 2 gånger
Har Tackats: 16 gånger

Re: Finnlines beställer nytt

Inlägg av Mistluren »

Johnny skrev:
ons 08 jan 2020, 21:07
De här fartygen kommer nog att bli svåra konkurrenter till Silja och Vikings Åbotrafik om frakten. Troligen kommer man att ha en betydligt lägre produktionskostnad för varje längdmeter vilket gör att de kan priskriga eller tjäna mer per längdmeter. Det blir spännande att se hur det går framöver.
Tror inte att det funkar riktigt så. Tallink och Viking har väsentligen minikryssningsfartyg med ett litet bildäck, huvudsakligen för att kunna ta med personbilar när det är säsong för det.

Den plats som blir över säljer man på fraktmarknaden till det pris som blir. Det kommer man att göra i stort sett oavsett pris, då marginalkostnaden för att fylla annars överbliven yta på bildäcken är så låg.

Priskriga på fraktmarknaden kommer Finnlines aldrig att kunna göra. Det som skulle hända i så fall vore att man sänkte sig själva eftersom man är till nästan 100% beroende av fraktintäkterna, medan konkurrenterna bara är det till 10%. Däremot kan man förstås tjäna mer om man får lägre kostnader.


Tjärv1
Inlägg: 62
Blev medlem: tor 28 mar 2019, 10:57
Har tackat: 8 gånger
Har Tackats: 21 gånger

Re: Finnlines beställer nytt

Inlägg av Tjärv1 »

Har Finnlines mezzaniner/hängdäck för personbilar?

Kryssningsfärjorna hos T/S VL har dem ju för flexibiliteten att kunna lasta många personbilar under högsäsong/helger eller hissa upp dem för att kunna ta fler lastbilar/trailers under dem i veckorna. Utrymmena för frakt och personbilar på kryssningsfärjor är dock mer begränsade till förmån för högre passagerarkapacitet/hytter samt butiker restauranger barer och annat som skall ge intäkter ombord.

Verkar mer troligt att Finnlines inte har dem då hytt-kapaciteten ombord är mer anpassad för frakt av större och längre fordon med färre passagerare. Personbilarna är nog mer att ses en bonus om någon med låg personbil vill betala för luften ovanför. Husbilar, minibussar, SUV's med taklast eller stora släpfordon etc har nog fördelar med höga öppna trailerdäck utan mezzaniner/hängdäck.

Innan Finnlines och SeaWind brukade ofta finlandstrafiken chartra separata fartyg under högsäsong för frakten.

Förhoppningsvis kommer Finnlines Superstar-klass sätta lite press på priserna att resa reguljärt över Östersjön där de tidigare färjerederiernas erbjudanden och låga kryssningspriser ofta sticker i ögonen på dem som behöver resa mellan länderna. Kryssningsrederierna borde nog i större utsträckning fokusera på att erbjuda alternativa transportlösningar för dem som reser reguljärt. Att kunna lämna egna bilen hemma i Sverige/Finland och smidigt boka tåg, buss eller hyrbil för fortsatt resa på andra sidan Östersjön. Idag kan jag på vikingline.se relativt lätt boka en bussresa från tunnelbanan/pendeltåget vid centralen hemma i Stockholm men inte boka en buss vidare till Vaasa eller Tammerfors då jag stigit av i Åbo/Helsingfors där kollektivtrafiken är mer främmande!?


kalle-sand
Inlägg: 72
Blev medlem: ons 13 mar 2019, 20:09
Har Tackats: 10 gånger

Re: Finnlines beställer nytt

Inlägg av kalle-sand »

Tjärv1 skrev:
ons 15 jan 2020, 11:15
Har Finnlines mezzaniner/hängdäck för personbilar?

Kryssningsfärjorna hos T/S VL har dem ju för flexibiliteten att kunna lasta många personbilar under högsäsong/helger eller hissa upp dem för att kunna ta fler lastbilar/trailers under dem i veckorna. Utrymmena för frakt och personbilar på kryssningsfärjor är dock mer begränsade till förmån för högre passagerarkapacitet/hytter samt butiker restauranger barer och annat som skall ge intäkter ombord.

Verkar mer troligt att Finnlines inte har dem då hytt-kapaciteten ombord är mer anpassad för frakt av större och längre fordon med färre passagerare. Personbilarna är nog mer att ses en bonus om någon med låg personbil vill betala för luften ovanför. Husbilar, minibussar, SUV's med taklast eller stora släpfordon etc har nog fördelar med höga öppna trailerdäck utan mezzaniner/hängdäck.

Innan Finnlines och SeaWind brukade ofta finlandstrafiken chartra separata fartyg under högsäsong för frakten.

Förhoppningsvis kommer Finnlines Superstar-klass sätta lite press på priserna att resa reguljärt över Östersjön där de tidigare färjerederiernas erbjudanden och låga kryssningspriser ofta sticker i ögonen på dem som behöver resa mellan länderna. Kryssningsrederierna borde nog i större utsträckning fokusera på att erbjuda alternativa transportlösningar för dem som reser reguljärt. Att kunna lämna egna bilen hemma i Sverige/Finland och smidigt boka tåg, buss eller hyrbil för fortsatt resa på andra sidan Östersjön. Idag kan jag på vikingline.se relativt lätt boka en bussresa från tunnelbanan/pendeltåget vid centralen hemma i Stockholm men inte boka en buss vidare till Vaasa eller Tammerfors då jag stigit av i Åbo/Helsingfors där kollektivtrafiken är mer främmande!?
Jag tror absolut att du är något på spåren, att rederierna behöver bli mer aktiva på att INTE göra samma fel som charterbolagen, stirra sig så hemmablind på bara "sin" produkt - att människor "lär" sig att plocka ihop hela resan på annat håll själva istället - därmed gå runt charterbolagens potentiella "grädde på moset" tjänster - och utarma charterbolagen genom prispress gentemot varandra och den vägen prisdöda hela marknaden.

Det ligger också i miljötänket att få människor att resa mer kollektivt - och det tror jag kan vara en oerhört bra produkt att tjäna pengar på för rederierna, bara man har förmågan att skapa bra samarbetsavtal med både tåg, buss och taxibolag och sen lägga in det bokningsbart på hemsidan. Det tror jag också skulle kunna innebära en naturlig differensiering mot tex. Finnlines, som aldrig ens skulle vara intresserade av det segmentet, då man inte tar fotpax alls.

Skriv svar