Kryssning med Galaxy

Egna berättelser och reportage från resor med alla sorters fartyg.

Fagerholm
Har tackat: 18 gånger
Har Tackats: 19 gånger

Kryssning med Galaxy

Inlägg av Fagerholm » lör 30 nov 2019, 08:35

Kryssningsrapport Galaxy
Här kommer en liten rapport från en kryssning med Galaxy som gjordes för ett par veckor sedan. Har alltid och tycker fortfarande att det brukar vara bra stämning på dessa kryssningar. Åkte denna gång en fredag kväll och det var väldigt mycket folk i terminalen, men som oftast försvinner människorna ombord och det upplevs inte så trångt.
Middagen intogs i Grill House. Brukar oftast äta där på kvällen och jag och mitt resesällskap har alltid varit nöjda med maten där. Personalen där är också väldigt trevliga. Det som slog mig är att den menyn som finns inte har varierats väldigt mycket på väldigt länge. Samma rätter som fanns för flera år sedan. Inget direkt fel med det då mycket är gott, men tankarna finns att man kanske nästa resa ska testa nån annan restaurang. Här i restaurangen blev det fullt med folk efter ett tag och inte ett enda bord fanns ledigt. Efter ett par timmar i restaurangen bar det av till Starlight för att titta på ett band som spelade och till vår förvåning så fanns det inget band utan det var inspelad musik ända fram till 23:00 då stjärnartisten skulle uppträda. Här blev vi väldigt besvikna för tidigare har det alltid varit ett band som spelat innan stjärnartisten och sen har ett band börjat spela igen senare, så kvällen blev faktiskt rätt kortvarig här.
Denna resa hade jag en A-dubbelhytt och de är väldigt hemtrevliga hytter tycker jag. Vet att detta har varit ett "hett" samtalsämne på tidigare Landgången om dessa heltäckningsmattor, men jag gillar de och tycker att de ger en mer ombonad känsla i hytten. Är grymt besviken att man tagit bort dessa på t e x Siljas Helsingforsbåtar. Det var en lugn natt i hyttkorridoren och man sov väldigt bra. Bäst är ju när man bor i fören på dessa båtar för det kan vara vibrationer i aktern på båten här som gör att man vaknar när båten lägger till.

Frukosten intogs i kafeterian, ett ställe som jag helst inte äter frukost på då jag föredrar att äta i buffén, men eftersom mitt resesällskap ville sova ut så fick det bli så. Tycker om att man ändå har rätt gott om tid på hemresan jämfört med t e x Birka och Cinderella. Man har tid att gå och titta i affärerna, fika, titta lite på underhållningen och vila lite i hytten.
Lunchen denna gång blev i buffén och den var helt OK. Lagom med folk i restaurangen och maten smakade bra. Det var som vanligt en trevlig resa med Galaxy, men ett minus för underhållningen denna gång. Synd bara med dessa Aker systrar att man inte ser ut på så många ställen. Det kan man verkligen sakna särskilt när man åker den ljusa årstiden. Nu när det är så pass mörkt ute så tänker man inte så mycket på det.
Ska bli spännande sen att testa Viking Glory på kvällsavgången från Stockholm när hon kommer i trafik och se hur hon är.

Det var lite från denna resa

Tony Tiger!
Har Tackats: 4 gånger

Re: Kryssning med Galaxy

Inlägg av Tony Tiger! » lör 30 nov 2019, 17:40

Låter intressean att dom int ehadde något band som lirade.
Själv skall jag åka åpå måndag och käka julbordet med jobbet återkommer med rapport om julshow mm /TT

Trådstartare
Fagerholm

Inlägg av Fagerholm » lör 30 nov 2019, 19:11

Ja bandet började spela 23:45 efter stjärnartisten, men hoppas det var en engångsgrej. Du får ha en trevlig julbordskryssning. Själv blir det julbord på Baltic Princess snart.

Robert Brink
Har tackat: 2 gånger
Har Tackats: 59 gånger

Inlägg av Robert Brink » sön 01 dec 2019, 08:55

Tack för ett litet reportage, om det inte vore för att GALAXY har så dålig utsikt skulle jag/vi välja henne oftare, gillar också den längre dag 2 som inte blir så stressig. Men hemresan med GALAXY blir ju lite tråkig när man knappt ser ut någonstans. Jag tycker fortfarande som jag skrev efter att ha åkt BALTIC QUEEN, att man borde kapa bort ett litet utrymme från Grill House närmast trapphuset och göra till en liten lounge bar eftersom där i arkaden finns det härliga stora fönster. Baren kan förstås sitta ihop med Grill House enligt normal standard idag när man designar om. I pianobaren ser man inte ut alls, i den stora Puben ser man inte heller ut... :(

//R

Trossen
Har tackat: 11 gånger
Har Tackats: 24 gånger

Inlägg av Trossen » sön 01 dec 2019, 09:41

Tack för rapporten!

Stör mig också på detta med den begränsade utsikten - det känns instängt både på Galaxy och hennes systrar. Vare sig Galaxy eller BP var ju planerade för denna rutt men oavsett borde man ju ha jobbat mer med fönsterpartier ombord. Eller en skybar, men ingetdera finns.

Det är nog främsta anledningen till att det blir VL för mig på denna rutt.

Plus dock för att det är gott om tid på hemresan så man kan slappa i lugn och ro. Birkas hetsiga tidtabell är svår att förstå men uppenbarligen struntar majoriteten i det eftersom antalet pax ökat

Trådstartare
Fagerholm

Inlägg av Fagerholm » sön 01 dec 2019, 10:02

Tack Trossen och Robert Brink. Ja vad gäller Birka och även Cinderella så kommer man tillbaka rätt tidigt på eftermiddagen, främst med Birka. Fördelen är att man numera t e x kan gå ombord redan vid 16 på avresedagen och få lite längre kväll. Men svårt att göra alla till lags. Många som reser vill nästan komma hem så fort som möjligt när de har haft en kväll och natt ombord.
En kollega till mig tyckte att det var bra att man kom tillbaka redan vid två efter enligt henne ha åkt med Birka Princess!!!! När man hör sånt så märker man att folk rent generellt varken har koll på vilken båt de åker eller vart de åker:):)

Skriv svar