Stena Elektra

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Fyrtornet
Inlägg: 49
Blev medlem: sön 24 mar 2019, 18:26
Har tackat: 13 gånger
Har Tackats: 18 gånger

Stena Elektra

Inlägg av Fyrtornet » tis 26 nov 2019, 22:06

Stena planerar ny elektrisk färja för Göteborg-Frederikshavn.

https://www.gp.se/ekonomi/dramatiskt-%C ... 1.20798000


Mistluren
Inlägg: 87
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 09:24
Har tackat: 2 gånger
Har Tackats: 14 gånger

Re: Stena Elektra

Inlägg av Mistluren » ons 27 nov 2019, 08:56

Det handlar väl om priset på batterier förstås. Tekniken är ju inte svår.

Det är väl två saker att ta hänsyn till. Dels om det överhuvudtaget är lönsamt jämfört med olja, dels om det är lönsamt jämfört med att vänta ytterligare ett par år och sedan köpa in batterier för en ny färja.


Tjärv1
Inlägg: 44
Blev medlem: tor 28 mar 2019, 10:57
Har tackat: 5 gånger
Har Tackats: 10 gånger

Re: Stena Elektra

Inlägg av Tjärv1 » ons 27 nov 2019, 18:24

Eldriven är ett brett och ganska intetsägande begrepp som oftast antas vara miljövänligt, men!! I princip kan ett fartyg med koleldad panna och ångturbin driven generator sägas vara eldrivet om propellern drivs av ombordproducerad ström.


Mistluren
Inlägg: 87
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 09:24
Har tackat: 2 gånger
Har Tackats: 14 gånger

Re: Stena Elektra

Inlägg av Mistluren » ons 27 nov 2019, 18:42

Visst men frågan är ju vilket som blir billigast. Ett stort kolkraftverk vid kolgruvan, kraftledningar samt batterier eller att transportera kolet till fartyget, kolpanna och ånggenerator.

Det beror ju i allt väsentligt på prisutvecklingen för batterierna.


Henke H
Inlägg: 30
Blev medlem: fre 15 mar 2019, 00:33
Har Tackats: 3 gånger

Re: Stena Elektra

Inlägg av Henke H » tor 28 nov 2019, 06:43

Tjärv1 skrev:
ons 27 nov 2019, 18:24
Eldriven är ett brett och ganska intetsägande begrepp som oftast antas vara miljövänligt, men!! I princip kan ett fartyg med koleldad panna och ångturbin driven generator sägas vara eldrivet om propellern drivs av ombordproducerad ström.
Som exempel sa ar de flesta kryssningsfartyg i dag drivna av en elmotor med el producerad ombord men benamns da Diesel-elektrisk framdrivning. Finns aven de som har gasturbiner och/eller angturbiner kopplade till generatorer.


Tjärv1
Inlägg: 44
Blev medlem: tor 28 mar 2019, 10:57
Har tackat: 5 gånger
Har Tackats: 10 gånger

Re: Stena Elektra

Inlägg av Tjärv1 » tor 28 nov 2019, 12:54

Henke H skrev:
tor 28 nov 2019, 06:43
Tjärv1 skrev:
ons 27 nov 2019, 18:24
Eldriven är ett brett och ganska intetsägande begrepp som oftast antas vara miljövänligt, men!! I princip kan ett fartyg med koleldad panna och ångturbin driven generator sägas vara eldrivet om propellern drivs av ombordproducerad ström.
Som exempel sa ar de flesta kryssningsfartyg i dag drivna av en elmotor med el producerad ombord men benamns da Diesel-elektrisk framdrivning. Finns aven de som har gasturbiner och/eller angturbiner kopplade till generatorer.
Är nog sällan stora kryssningsfartyg har endast EN azipod (eller annan elmotor)! Diesel-elektriskt har det kallats men tyvärr är diesel idag förknippat med bränslet baserat på fossil olja. Dieselmaskiner kan dock köras lika bra på förnyelsebara drivmedel. Att återvinna energi och vid behov kunna producera egen el ombord borde vara en självklarhet. Både Stena och Viking Line gör i mina ögon ett intressant miljöarbete på flera områden men den tillfälliga trenden i samhället är väldigt fokuserad på eldriften i sig. Elbilar, elcyklar och elbåtar Halelulia! Hur elen framställs eller lagras verkar ofta hamna i skymundan utanför de snäva skygglapparna.

Tar man den lilla elfärjan Sjövägen i Stockholm som exempel så har den en dieselmaskin som under långa dagar måste köras för att kunna ladda batterierna under trafik. Den elbåten är alltså inte fri från utsläpp utan har ibland synliga lämningar av sot på skrovsidan där kylvatten och avgaser går ut.

Elmotorer är bra men det är nog på alternativen för att producera el nära användaren man bör fokusera. Förbränningsmotorer och bränsleceller har nog inte spelat ut sin roll. Vätgas, biodiesel, metanol och biogas finns som alternativ på samma sätt som alternativa sätt att lagra energi.

Skriv svar