Kortkryssning Rosella

Egna berättelser och reportage från resor med alla sorters fartyg.

Fagerholm
Har tackat: 18 gånger
Har Tackats: 19 gånger

Kortkryssning Rosella

Inlägg av Fagerholm » sön 24 nov 2019, 09:19

Här kommer ett litet reportage från en kortkryssning med Rosella. Åkte på eftermiddagen lördag 23/11 med buss från Stockholm. Funkar väldigt bra med dessa anslutningsbussar måste jag säga. Numera är det incheckning i Kapellskär som gäller då butiken upphört i Stockholm på Cityterminalen. Det gick smidigt att checka in där och det var bara att gå ombord direkt.
Tog en hytt trots den korta resan då det är lite skönt att ligga och vila och hänga av sig lite. Det märks på hytten att båten är gammal, men helt OK hytt ändå. På utresan blev det A´la carte, merparten av passagerarna verkade äta julbordet. Maten i A´la Carte restaurangen är väldigt bra och prisvärd. Kan varmt rekommendera deras ångbåtsbiff gjord på Oxfilé där det ingår ett glas öl eller vin om man bokat i förväg. Restaurangen är väldigt mysig och personalen väldigt trevliga. Efter maten var det rätt skönt att lägga sig och vila lite i hytten och man somnande till ett tag.

Sedan blev det lite rundvandring på båten, liten tur i tax-freen som numera är ganska stor om man jämför med hur stor den var när Rosella gick på sina Dancing Queens kryssningar. Kan faktiskt sakna Rosella på den rutten än idag. Rosella är en hemtrevlig båt och den passar bra på den här rutten. På denna tur tycker jag det var lagom med folk och det fanns alltid plats att sitta på. Sisten timmen innan ankomst till Kapellskär så blev det en vända till baren för att lyssna på underhållningen och det var en hel del folk som var uppe och dansade. Lite kort från en tur på Ålands hav.

Kim Viktor
Har tackat: 13 gånger
Har Tackats: 32 gånger

Re: Kortkryssning Rosella

Inlägg av Kim Viktor » sön 24 nov 2019, 12:48

Tack för ett trevligt reportage! Jag var med på samma tur. Jag åt julbordet på hemvägen och det var rena kaoset, bland den sämsta logistiken jag någonsin har upplevt, maten däremot var utmärkt.

Trådstartare
Fagerholm

Inlägg av Fagerholm » mån 25 nov 2019, 10:21

Tack Kim Viktor, ja jag tittade in i buffén och det verkade vara rörigt där, men håller med dig om att maten där är väldigt bra

Trossen
Har tackat: 11 gånger
Har Tackats: 24 gånger

Inlägg av Trossen » sön 01 dec 2019, 09:47

Tack för reportaget!

Visst är Rosella härlig! Minns att à la carten under DQ fanns i fiket på styrbordssida - fanns nog en mathiss till köket på övre våningen.

Ännu längre tillbaka vill jag minnas att à la carten var integrerad i buffén, men där trängdes den ut.

Nuvarande placering av à la carten ser helt OK ut - en avskild del av fartyget.

Håller med dig om att hytten är en bra investering på dagskryssningarna - skönt att slappa där plus lite nostalgi från förr!

Trådstartare
Fagerholm

Inlägg av Fagerholm » sön 01 dec 2019, 09:54

Tack Trossen! Ja jag saknar verkligen Rosella på dessa 24 timmars kryssningar. Ja det stämmer vad gäller A´la Carte restaurangen. Om jag inte minns fel så hette den då Seaside och sen fanns A´la Carte restaurangen La Rose som en liten del av buffén där man hade lunchservering.
Ja visst får man lite nostalgi från förr när man har en hytt. Tyckte särskilt om A2P hytterna som låg på däck 6 tidigare. De var väldigt hemtrevliga:)

Trossen

Inlägg av Trossen » sön 01 dec 2019, 10:19

Vi åkte på en av hennes ovanliga kryssningar Kapellskär- Åbo - måste varit på 90-talet. Mycket ovanligt att någon kryssade på den sträckan!

Då hade jag bokat en A2p som jag såg mycket fram emot - i incheckningen meddelade dock personalen glatt att jag uppgraderats till en A4!

Så här i efterhand skulle jag stått på mig och insisterat på en A2p! :D :D :D

Trådstartare
Fagerholm

Inlägg av Fagerholm » sön 01 dec 2019, 10:28

Ja sån kryssning testade jag också på en gång sommaren 2002. Ja Trossen, jag förstår känslan där att få en A4 istället för en A2P hytt:):) Det var en bra tidtabell som Rosella hade då. Båten gick ju 11:30 från Kapellskär så man behövde inte vara uppe så tidigt och sen kom man tillbaka 09:30 så man hann äta frukost i lugn och ro.

Trossen

Inlägg av Trossen » sön 01 dec 2019, 10:32

Jaha det var så pass sent som 2002 som hon gjorde de kryssningarna - där ser man - minnet sviker! Måste ha varit sista sommaren på den rutten?

Trådstartare
Fagerholm

Inlägg av Fagerholm » sön 01 dec 2019, 10:52

Jag tror att 2003 var sista sommaren som hon gick på den rutten för att sen till hösten ersättas av Cinderella på Stockholm-Mariehamnskryssningarna

Skriv svar