Costa vs MSC - eller något annat

För fartyg som går i kryssningstrafik.

Fyrtornet
Har tackat: 13 gånger
Har Tackats: 18 gånger

Costa vs MSC - eller något annat

Inlägg av Fyrtornet » lör 23 nov 2019, 12:02

Är det någon som kryssat med både Costa och MSC på kryssningar i Medelhavet eller Nordeuropa och kan dela med sig om skillnaderna mellan dem?

Har tidigare kryssat med Royal Caribbean (Splendour of the Seas) och Costa i Medelhavet (Costa Fortuna). Det var ju några år sedan och medan båda var ok på var sitt sätt så gillade jag Costa bättre av de två. Det kan vara tillfälligheter, men Royal Carribean hade mer amerikansk stil på underhållningen och kändes som en mer "lätt-tuggad" produkt. Costas mat i huvudrestaurangen var mer smakrik och servicen bättre. Dessutom gillade jag fartygstypen bättre.

Costas kryssningsvärdar engagerade hela publiken i kvällunderhållningen i en av barsalongerna och det kändes ovant men väldigt kul.
Hade innan kryssningen med Costa läst att fartygen var fulla av skrikiga barn och rökare, men det märkte vi inte ett dugg av.
Costas passagerare tog inte så allvarligt på klädkoden på formella kvällar heller, utan dessa kvällar kändes angenämt avspända.
Kan tilläggas att våra tidigare medelhavskryssningar skedde i maj respektive september om det har någon betydelse för hur vi upplevde dem?

Så om jag skall dra någon slutsats av dessa - begränsade - erfarenheter så kanske jag skall välja ett rederi med Europeiska anor nästa gång, och i så fall står det väl mellan Costa och MSC, som jag inte tidigare provat. Kanske kan Aida eller TUI också vara ett alternativ, men de känner jag inte till så väl.
Jag är inte intresserad av någon budgetresa, men inte heller någon skitnödigt exklusiv upplevelse, utan något däremellan. Dessutom skall barn vara - och känna sig - välkomna ombord.