Princess Anastasia på grund utanför Lidingö

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

M.H
Inlägg: 88
Blev medlem: tor 28 mar 2019, 17:01
Medlemsnamn hos Landgången: MH
Har Tackats: 8 gånger

Princess Anastasia på grund utanför Lidingö

Inlägg av M.H » ons 06 nov 2019, 17:50

1000 pax ombord, hon ska enligt initiala uppgifter har navigerat fel. Allt enligt allehanda press


Trådstartare
M.H
Inlägg: 88
Blev medlem: tor 28 mar 2019, 17:01
Medlemsnamn hos Landgången: MH
Har Tackats: 8 gånger

Re: Princess Anastasia på grund utanför Lidingö

Inlägg av M.H » ons 06 nov 2019, 17:56

Princess Anastasia står med nosen mot Lidingölandet i höjd med gamla AGA om man nu ska tro marintraffic. Kan man gissa på Blackout?


Trossen
Inlägg: 139
Blev medlem: tor 14 mar 2019, 11:16
Har tackat: 8 gånger
Har Tackats: 19 gånger

Re: Princess Anastasia på grund utanför Lidingö

Inlägg av Trossen » ons 06 nov 2019, 17:58

Tycks ha varit en blackout ombord - måste ju vara ovanligt att så sker. Man kom inte långt på resan från Stockholm till Helsingfors - Lidingö alltså.

Tur att det inte hände något värre.


https://www.expressen.se/nyheter/farja ... -lidingo-/


Trossen
Inlägg: 139
Blev medlem: tor 14 mar 2019, 11:16
Har tackat: 8 gånger
Har Tackats: 19 gånger

Re: Princess Anastasia på grund utanför Lidingö

Inlägg av Trossen » tor 07 nov 2019, 06:24

Tydligen skall olyckan bero på att man skiftade bränsle till det nya som fyllts på i St Petersburg. Det nya bränslet skall tydligen inte hållit standard så filtren klogga igen - blackout.

Har aldrig hört talas om maken på en modern passagerarfärja! Är det någon med erfarenhet från maskin som kan berätta om det är vanligt/ovanligt!


Tjärv1
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 28 mar 2019, 10:57
Har tackat: 3 gånger
Har Tackats: 4 gånger

Re: Princess Anastasia på grund utanför Lidingö

Inlägg av Tjärv1 » tor 07 nov 2019, 10:11

Marin & Haverikonsult med bogserbåtarna Tug och Monfred som bogserade henne tillbaka till kaj!

https://www.facebook.com/21679966179967 ... 46?sfns=mo


rederiet
Inlägg: 100
Blev medlem: mån 18 mar 2019, 12:21
Har Tackats: 5 gånger

Re: Princess Anastasia på grund utanför Lidingö

Inlägg av rederiet » tor 07 nov 2019, 14:45

Blev de då någon vevaxel som explderade eller skader på masinriet


rederiet
Inlägg: 100
Blev medlem: mån 18 mar 2019, 12:21
Har Tackats: 5 gånger

Re: Princess Anastasia på grund utanför Lidingö

Inlägg av rederiet » tor 07 nov 2019, 15:42

De kanske blev som i rederiet när man köpt in dålig olja från öst till Freja


Mistluren
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 09:24
Har tackat: 2 gånger
Har Tackats: 11 gånger

Re: Princess Anastasia på grund utanför Lidingö

Inlägg av Mistluren » tor 07 nov 2019, 15:46

Verkar inte ha blivit några väsentliga skador i varje fall.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... torstoppet


Donkeyman
Inlägg: 53
Blev medlem: mån 18 mar 2019, 14:56
Medlemsnamn hos Landgången: Norge
Har Tackats: 20 gånger

Re: Princess Anastasia på grund utanför Lidingö

Inlägg av Donkeyman » tor 07 nov 2019, 16:32

Det behöver nödvändigtvis inte bero på att oljan från öst är dålig. Problemet ligger enligt vad som transportstyrelsen uttalade i att den inte är blandningsbar med den olja man redan hade ombord. Ett problem som är välkänt och som har växt våldsamt sedan SECA-området introducerades och med detta speciell tjockolja som är lågsvavlig. Som inte skall blandas med "vanlig" olja.
Följ ångfartyget Blidösund dag för dag sommaren 1954 på www.blidan54.blogspot.com


Donkeyman
Inlägg: 53
Blev medlem: mån 18 mar 2019, 14:56
Medlemsnamn hos Landgången: Norge
Har Tackats: 20 gånger

Re: Princess Anastasia på grund utanför Lidingö

Inlägg av Donkeyman » fre 08 nov 2019, 01:02

Jag måste moderera mitt inlägg från i går eftermiddag. När jag först hörde Transportstyrelsens talesman intervjuas i radio uttalade han klart att problemets kärna var mixning av oljor. Vilket ledde tankarna till bränslet i huvudmaskineriet. När samme man uttalade sig i går kväll hade han ändrat ståndpunkt. Då pekade han explicit ut dieseloljan och sade att haveriet hade skett därför att denna hade ändrat struktur och stoppat hjälpkärrorna vilket ledit till "black-out". Detta "strömavbrott" hade i sin tur stoppat pumpar och annat som behövs för huvudmaskinerna som också stoppat.

Att det kan vara problem med dieseloljor är också väl känt. Det finns hur många kvaliteter som helst och den stora mängden med fraktfartyg kör på så kallad MDO (Marine Diesel Oil) som är en diesel av låg kvalitet men tillräcklig för detta ändamål. Den kan däremot inte användas nedkyld till vintertemperatur men det är knappast fallet i ett maskinrum. Dieseloljor kan däremot drabbas av bakterieinfektioner, i dagligt tal kallat "dieseldjur". Roten till sådant är ofta föroreningar i förrådstankar på terminal eller i bunkertanker. "Dieseldjur" är sällsynt när man köper diesel av högre kvalitet i till exempel Skandinavien, till exempel MGO eller liknande. Dessutom är medvetenheten om detta betydligt högre, dvs man kollar förrådstankar och håller rent. Med detta skrivet kan man inte helt utesluta att det varit två dieseloljor med icke-kompatibla tillsatser, men det känns mindre sannolikt.

Donkeyman har själv varit med om en spännande resa över Stilla Havet. Det var på en stor Ro-Ro båt. Vi bunkrade MDO i Japan och gick mot US West Coast. Efter ett par dagar började vi förbruka den nya dieseln. Ganska snart stoppade en hjälpkärra, med filter helt igenkloggade av någon sorts ävja. Snabbt byte av hjälpmotor och byte av filter i den stoppade. Vi hade tre st Sulzer hjälpkärror. När vi kört ett halvt dygn hade vi kommit dithän att ett filter kunde man köra på i kanske 7-8 min, så skiftade man till den andra halvan av burken i kanske 7-8 min. Sedan måste man blåsa i gång en ny motor. Självfallet hade vi inte filter ombord för den sortens förbruk utan vår "fitter" tillverkade filterkorgar i finmaskigt nät som gick att rengöra. Sedan fortsatte det på samma sätt över hela Stilla Havet. Rutinen blev - en motor i gång, en under rengöring/ filterbyte, en i "stand-by". Med motorbyte med 15-20 min mellanrum dygnet runt. Samt hela maskingänget i sving fördelat på två vakter. Men vi tog oss fram. Väl framme var det mesta av dieseln förbrukad men vi tömde ut alla skvättar ur settling- och dagtank och sände behållningen plus kvarvarande rester i förrådstankarna till sludge.

När man hör beskrivningen av händelsen i Stockholm känns det som en direkt parallell till det som jag beskrivit ovan. Också här togs folket "på sängen". Problemet kom utan förvarning.
Följ ångfartyget Blidösund dag för dag sommaren 1954 på www.blidan54.blogspot.com

Skriv svar