Nybygge: Viking Glory - Huvudtråden

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Mistluren
Har tackat: 3 gånger
Har Tackats: 78 gånger

Re: Nybygge: Viking Glory - Huvudtråden

Inlägg av Mistluren »

Tjärv1 skrev:
fre 22 maj 2020, 22:04
Brukar inte Rosella vara på väg in till Mariehamn när Grace och Glory/Amorella lämnar Mariehamn? Snabbt båtbyte i Mariehamn och bussresan kan starta från Kapellskär innan Glory når Stockholm?
Är inte riktigt med på vad du är ute efter här. Men om det handlar om att Glory på något vis bör nå Stockholm tidigare än Amorella gör idag, för att bli mer konkurrenskraftig på kvällsavgången är jag med.

Dock tycker jag kanske att det vore enklare att i så fall hänvisa dagskryssare från Sverige till Rosella i båda riktningarna.

När väl det är gjort är frågan om det inte också vore lika bra att släppa av dagskryssarna från Finland i Långnäs istället för i Mariehamn, eftersom man då tjänar ännu mer tid. (Något jag argumenterat för tidigare.) Med en
avgångstid från Åbo kl 8 skulle Glory i så fall kunna vara i Stockholm redan kl 17.30.

Tjärv1
Har tackat: 34 gånger
Har Tackats: 61 gånger

Inlägg av Tjärv1 »

Var skrivet som svar på en tidigare kommentar.

Tidtabellen är gjord efter både Svenska och Finska behov och styrs även av annan trafik till och från hamnarna där fartygen inte kan mötas hur som helst. Om inte tiderna för Åbo-Mar-Sto (Grace och Amorella/Glory ) passar långväga bussresenärer kanske det är bussresenärerna som bör anpassas efter hur båten går. Tänkte deras buss kan gå från Kapellskär förutsatt att passagerarna tar sig dit med Rosella och kan lyckas få någon Vettig tidsvinst Värd besväret därigenom.
Skribenten jag svarade verkade tycka Glory med trailers gods och Finländska resenärer borde anpassas efter svenska kryssningsresenärer med långa bussresor eller att Glory skulle gå enligt Cinderellas tider Istället?

Mistluren
Har tackat: 3 gånger
Har Tackats: 78 gånger

Inlägg av Mistluren »

Okej, du tänkte alltså att man skulle sätta av passagerare från Glory, så att de kunde ta Rosella istället?

Det ser jag kanske inte som en så bra lösning. Men ett problem när man skall lägga tidtabellen för Glory är om hon måste vänta på passagerare från Grace i Mariehamn. Hon skulle få en mycket bättre tidtabell om hon kunde gå före Galaxy.

Tjärv1
Har tackat: 34 gånger
Har Tackats: 61 gånger

Inlägg av Tjärv1 »

https://youtu.be/YECgopgWJFU
0:33/1:41 visas ett stort fönsterparti i en öppning av det övre däcket. Grace har ju en liknande öppning på Bb sida men jag har inte sett några tecken på detta fönsterparti exteriört på Glory!?
På interiörbilden av Piazzan/Skärgårdstorget finns det dock en trappa i bakgrunden till höger om stora öppningen runt den stora LED-skärmen i två plan. Varvsbilden i videon visar diagonala balkar mellan fönstrena som inte syns i renderingen av interiören!? Borde väl vara där den trappan skall vara?

Victory
Har tackat: 12 gånger
Har Tackats: 16 gånger

Inlägg av Victory »

Tjärv1 skrev:
sön 24 maj 2020, 07:52
https://youtu.be/YECgopgWJFU
0:33/1:41 visas ett stort fönsterparti i en öppning av det övre däcket. Grace har ju en liknande öppning på Bb sida men jag har inte sett några tecken på detta fönsterparti exteriört på Glory!?
På interiörbilden av Piazzan/Skärgårdstorget finns det dock en trappa i bakgrunden till höger om stora öppningen runt den stora LED-skärmen i två plan. Varvsbilden i videon visar diagonala balkar mellan fönstrena som inte syns i renderingen av interiören!? Borde väl vara där den trappan skall vara?
Intressant, kolla översta däcket längst till vänster vid bilden 0:58. Ser det inte ut som detta utrymmet? Om detta är utrymmet verkar det vara placerat för om Plaza på babord sida? (försöker titta på målningen på skrovet och livbåtsdävertarnas placering gentemot plaza)

Skriv svar