Nybygge: Viking Glory - Huvudtråden

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Jan K
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 29 mar 2020, 19:14
Har tackat: 6 gånger
Har Tackats: 7 gånger

Re: Nybygge: Viking Glory - Huvudtråden

Inlägg av Jan K »

Henrik skrev:
lör 23 maj 2020, 07:53
From what I read VL is the market leader on the Turku line and Silja on the Helsinki line..
Excuse me Henrik but what do you base these facts on, and as an economist, why do you trust them more than Tallink’s official information? It would be quite a scandal if they put out false information. As a large listed company, Tallink’s information is signed by private auditors such as KPMG.

Det här är inte en fråga om åsikt. Om någon kan bevisa att Viking Lines marknadsandel är större skulle jag gärna vilja förstå varför Tallinks information inte motsvarar det. För tillfället är jag den enda som har begrundat sin åsikt.


Sjögrabb
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 21 maj 2020, 13:42
Har Tackats: 6 gånger

Re: Nybygge: Viking Glory - Huvudtråden

Inlägg av Sjögrabb »

Jan K. Kolla med Stockholms hamnar då om du inte tror på siffrorna, eller be TS att splitta sina siffror så du får deras paxsiffror för linjen SÅ.
Du får tro eller inte, det finns något för oss som jobbar inom ett av bolagen något som heter konkurrensstatistik, och i dessa staplar så framgår det tydligt att VL är marknadsledande på SÅ-rutten


Sauli
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 20 mar 2019, 12:27
Medlemsnamn hos Landgången: Sauli
Har Tackats: 12 gånger

Re: Nybygge: Viking Glory - Huvudtråden

Inlägg av Sauli »

Jan K skrev:
lör 23 maj 2020, 08:16
Henrik skrev:
lör 23 maj 2020, 07:53
From what I read VL is the market leader on the Turku line and Silja on the Helsinki line..
Excuse me Henrik but what do you base these facts on, and as an economist, why do you trust them more than Tallink’s official information? It would be quite a scandal if they put out false information. As a large listed company, Tallink’s information is signed by private auditors such as KPMG.

Det här är inte en fråga om åsikt. Om någon kan bevisa att Viking Lines marknadsandel är större skulle jag gärna vilja förstå varför Tallinks information inte motsvarar det. För tillfället är jag den enda som har begrundat sin åsikt.
There are different sources with conflicting information.
In case anyone wants to see a document with VL being the market leader, here is one:

http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bits ... 019_61.pdf

"Koko pohjoisen Itämeren alueella Silja Linen emoyhtiö AS Tallink Group on
markkinajohtaja vajaan 50 % markkinaosuudella. Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä puolestaan Viking Line on markkinajohtaja."

"Yhtiöiden markkinaosuudet ovat pysyneet melko vakaina, eli Viking Line on markkinajohtaja noin 61 % osuudella, ja Silja Linen markkinaosuus on noin 39 %."

A short recap for those who can't read Finnish: "VL is the market leader in FIN-SWE traffic, with a market share of 61%".

These numbers presumably include Viking Cinderella and Rosella traffic.


Henrik
Inlägg: 183
Blev medlem: fre 15 mar 2019, 15:30
Har tackat: 29 gånger
Har Tackats: 23 gånger

Re: Nybygge: Viking Glory - Huvudtråden

Inlägg av Henrik »

Jan. It has nothing to do with me being an economist. I read it from different neutral sourses. The info would have been the same also if you are a bus driver or carpenter..all you need to do is read .my carpentry skills might he bad but I learned how to read but according to some, not to spell 🤣


Henrik
Inlägg: 183
Blev medlem: fre 15 mar 2019, 15:30
Har tackat: 29 gånger
Har Tackats: 23 gånger

Re: Nybygge: Viking Glory - Huvudtråden

Inlägg av Henrik »

Viking line before presented their statistics .. then it was 54% market share on the turku line and 46 on the Helsinki line or something like that. One might exclude pax going to Mariehamn and the other not..I have no idea about the divergence.. but my impression from travelling on thenTurku line is that VL is most of the time more well filled with pax.. but dont take my word on it..just a feeling I have..or impression.


Mistluren
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 09:24
Har tackat: 3 gånger
Har Tackats: 78 gånger

Re: Nybygge: Viking Glory - Huvudtråden

Inlägg av Mistluren »

Viking Line är framförallt marknadsledande när det gäller trafik till Åland. Detta är man genom att man har två fartyg som enbart går till Åland. Paradoxalt nog leder det till att man även har fler Ålandsresenärer på Åbobåtarna eftersom man kan välja en tidtabell utan att ta hänsyn till 22-timmars kryssare från Sverige. Dessa åker ju i dagsläget ändå med Cinderella. Att få till rätt tidtabell när/om man avvecklar Cinderella är avgörande för Glory.

TS är störst på trafik mellan Sverige och fastlands-Finland. Detta gäller både till Helsingfors och till Åbo (dvs för resenärer som reser hela vägen Stockholm-Åbo). Man ljuger ju inte när man påstår detta, men man väljer vad man redovisar.


Mistluren
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 21 mar 2019, 09:24
Har tackat: 3 gånger
Har Tackats: 78 gånger

Re: Nybygge: Viking Glory - Huvudtråden

Inlägg av Mistluren »

Henrik skrev:
lör 23 maj 2020, 12:03
Viking line before presented their statistics .. then it was 54% market share on the turku line and 46 on the Helsinki line or something like that. One might exclude pax going to Mariehamn and the other not..I have no idea about the divergence.. but my impression from travelling on thenTurku line is that VL is most of the time more well filled with pax.. but dont take my word on it..just a feeling I have..or impression.
Typiskt har VL mer passagerare på dagen, men färre på natten och en större andel saknar hytt. Amorella är också ganska liten. Detta är saker som kan påverka intrycket.


Henrik
Inlägg: 183
Blev medlem: fre 15 mar 2019, 15:30
Har tackat: 29 gånger
Har Tackats: 23 gånger

Re: Nybygge: Viking Glory - Huvudtråden

Inlägg av Henrik »

Maybe.. I usually travel daytime but it was a long time ago now so my info is not so fresh..


Sjögrabb
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 21 maj 2020, 13:42
Har Tackats: 6 gånger

Re: Nybygge: Viking Glory - Huvudtråden

Inlägg av Sjögrabb »

Jaja, alla verkar ju veta bäst.
I onkurrensstatistiken redovisas samtliga linjer separat, och sorry to say, men den ljuger inte.
Den som ännu inte tror mig, ombeds kontakta det oberoende organ som sitter på sanniningen, dvs de faktiska siffrorna, inte vad TS presenterade i sin flera år gamla företagsrapport.


Henrik
Inlägg: 183
Blev medlem: fre 15 mar 2019, 15:30
Har tackat: 29 gånger
Har Tackats: 23 gånger

Re: Nybygge: Viking Glory - Huvudtråden

Inlägg av Henrik »

Never said I know more about market share...I just said what I read from independent sourses. Statistics can lie, the same numbers can be views in different ways..I tend to believe independent sourses more than an individual company, it would also be strange if VL would not be the market leader if you view the route as Sto - Mar-Tur.. 4 ships plus two... if Tallink also countr their Tallinn Vessels i lt complicates things even more so we must first sort out what fugures we are comparing... Hel- Tal is easier because there we have 2x terminus.. unless you disregard those who sails to Nordsjo? So first sort out what are we really comparing...Just my humble reflections... As some one said VL is bigger on the Turku line because of Aland and their heavy focus on picnic/ day cruisers.. but who am I to tell? 🙄

Skriv svar