Nybygge: Viking Glory - Huvudtråden

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Jan K
Har tackat: 9 gånger
Har Tackats: 9 gånger

Re: Nybygge: Viking Glory - Huvudtråden

Inlägg av Jan K »

Sjögrabb skrev:
tor 21 maj 2020, 16:05
På Sto-Åbo linjen har Viking högre marknadsandelar mot Silja.
Så kanske deras lite lugnare koncept ombord lockar mer ruttpax, de vill ju trots allt kunna sova på natten.
Enligt denna rapport har Viking Line haft ca 46 procent och Tallink Silja 54 procent under de sista 2–3 åren. Kunde inte hitta de nyaste siffrorna men jag tror inte att de har förändrats radikalt.

https://www.tallink.com/documents/1239 ... 770339c494

/jes
Medlemsnamn hos Landgången: /jes
Har tackat: 2 gånger
Har Tackats: 42 gånger

Inlägg av /jes »

Robert Brink skrev:
tor 21 maj 2020, 17:06
/jes skrev:
tor 21 maj 2020, 15:11
Är det helt säkert att Viking Glory kommer att ersätta Amorella? Det kan väl bli så att Viking Grace ersätter Amorella och Viking Glory kör kvällsturen från Åbo? Är inte den finska marknaden för kortkryssningar större än den svenska? Som också skrivits här, ska Viking Glory verkligen gå i par med Cinderella med ett par timmars mellanrum?
Grace är designad för finska marknaden, och Glory för den svenska. Så det är nog tänkt att Glory går kväll fr Sthlm.

//R
Ingen tangobar med eftermiddagsdans på Glory? ;)

Sjögrabb
Har Tackats: 19 gånger

Inlägg av Sjögrabb »

Jan K skrev:
tor 21 maj 2020, 19:40
Sjögrabb skrev:
tor 21 maj 2020, 16:05
På Sto-Åbo linjen har Viking högre marknadsandelar mot Silja.
Så kanske deras lite lugnare koncept ombord lockar mer ruttpax, de vill ju trots allt kunna sova på natten.
Enligt denna rapport har Viking Line haft ca 46 procent och Tallink Silja 54 procent under de sista 2–3 åren. Kunde inte hitta de nyaste siffrorna men jag tror inte att de har förändrats radikalt.

https://www.tallink.com/documents/1239 ... 770339c494
Ja nu rapporterar ju inte Tallink ut antal pax / specifik linje officiellt, men allt sedan Grace kom i trafik har linjen tillhört Viking.
Tro mig, jag har sett de riktiga paxsiffrorna.
På Sto-Hel ligger Silja före Viking i antal pax.

Jan K

Inlägg av Jan K »

Sjögrabb skrev:
tor 21 maj 2020, 20:15
Ja nu rapporterar ju inte Tallink ut antal pax / specifik linje officiellt, men allt sedan Grace kom i trafik har linjen tillhört Viking.
Tro mig, jag har sett de riktiga paxsiffrorna.
På Sto-Hel ligger Silja före Viking i antal pax.
Alltså du tycker att det är falsk information på sidan 9 att TS har majoriteten på Sto–Åbo?

Man skulle inte tro att Östersjöns färjetrafiks marknadsledare ger ut falsk information... :roll:

Tjärv1
Har tackat: 40 gånger
Har Tackats: 72 gånger

Inlägg av Tjärv1 »

Hur jämför man rederierna på Sto - Åbo?
Rutten är ju snarare Sto - Mar/Lån - Åbo isåfall! Dessutom är det frakt och ruttresenärer som reser olika sträckor samt kryssningsresenärer som reser hela varvet runt. Intäkter, passagerarantal, ombordförsäljning. Finns hur många sätt som helst att jämföra med varierande slutsatser.

VL kör med tre färjor till Åland från Stockholm och Rosella från Kapellskär om man vill räkna så. Hur skall man då bäst jämföra VL med T/S rättvist och mest riktigt?

Jan K

Inlägg av Jan K »

https://alandsradio.ax/nyheter/eckero-k ... baka-birka

Nu har Viking Line en bra möjlighet om Birka inte lyckas att sälja sitt fartyg och hyra det tillbaka.

Artikeln fick mig också fatta att Viking Line försöker kanske locka särskilt Birkas kunder med Glory. Om Birka Stockholm aldrig kommer i trafik igen blir det lätt för Viking Line att fylla kapaciteten på både Sto–Åbo och Sto–Mar.

Mistluren
Har tackat: 3 gånger
Har Tackats: 90 gånger

Inlägg av Mistluren »

Jan K skrev:
fre 22 maj 2020, 11:43
Artikeln fick mig också fatta att Viking Line försöker kanske locka särskilt Birkas kunder med Glory.
Det tror jag inte. Just Birkas kunder är i stor utsträckning beroende av en tidig avgång eftersom de i så stor utsträckning åker buss till och från båten.

Visst kan man tänka sig en annan tidtabell, som skulle kunna ge en tidigare avgång. Men den omedelbara konkurrenten till Glory är Galaxy.

Tjärv1
Har tackat: 40 gånger
Har Tackats: 72 gånger

Inlägg av Tjärv1 »

Brukar inte Rosella vara på väg in till Mariehamn när Grace och Glory/Amorella lämnar Mariehamn? Snabbt båtbyte i Mariehamn och bussresan kan starta från Kapellskär innan Glory når Stockholm?
Senast redigerad av 1 Tjärv1, redigerad totalt 0 gånger.

Stenaline123

Inlägg av Stenaline123 »

Tallink Silja har störst marknads andelar på
Både Helsingfors och åbo linjen

Skulle gärna vilka se dina siffor som du begrundar detta på

Henrik
Har tackat: 33 gånger
Har Tackats: 24 gånger

Inlägg av Henrik »

From what I read VL is the market leader on the Turku line and Silja on the Helsinki line..

Skriv svar