Destination Gotland och trafik till Stockholm

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

M.H
Medlemsnamn hos Landgången: MH
Har Tackats: 5 gånger

Destination Gotland och trafik till Stockholm

Inlägg av M.H » tor 05 sep 2019, 16:16

Nu när DG får en stor SF1500 över nästa år kanske man skulle prova direkttrafik mellan Stockholm (Frihamnen exempelvis) och Visby under högsäsongen. En morgonavgång från Stockholm medv vändning i Visby för att anlända Stockholm på kvällen. Enkelresan tar väl i runda slängar 6 till 7 timmar med en snabb SF1500. Jag tror linjen skulle bli populär .Liggtid över natten
Några tankar kring detta?

Mpba
Medlemsnamn hos Landgången: Mpba
Har tackat: 2 gånger
Har Tackats: 13 gånger

Re: Destination Gotland och trafik till Stockholm

Inlägg av Mpba » tor 05 sep 2019, 18:04

Kostar för mycket att köra den sträckan för DG när man har Nynäshamn och för oss resenärer går det snabbare att ta sig därifrån än åka färja hela vägen in till Stockholm.

Fagerholm
Har tackat: 10 gånger
Har Tackats: 8 gånger

Inlägg av Fagerholm » tor 05 sep 2019, 18:36

Om man fick önska helt fritt så hade jag gärna sett kryssningar till Gotland från Stockholm där avresa från Stockholm skedde på kvällen och ankomst morgonen därpå för att ha en hel dag i land för att sedan åka hem på kvällen igen, typ som en Helsingforskryssning. Om man fick önska helt fritt:)

Tjärv1
Har tackat: 2 gånger
Har Tackats: 1 gång

Inlägg av Tjärv1 » fre 06 sep 2019, 07:50

SF1500 är ingen kryssningsfärja att ödsla tid på skärgården med!
Skulle nog vara mer intressant med en snabb förbindelse till Öland/(Oskarshamn) som avlastar E22:an. Kanske gå direkt till Kalmar istället och ha bussar ut till Öland? Kalmar hamn har nog bättre förutsättningar än grunda hamnar på Öland. Ett stopp i Oxelösund på vägen skulle ge bättre anslutning till E4:an och vägnätet inåt landet från Nyköping. Skulle nog vara bra att avlasta vägnätet till/från Nynäshamn/Nolvik. Kan nog vara ganska tjockt med trafik både runt Stockholm och Södertälje!

Johnny
Medlemsnamn hos Landgången: Johnny
Har tackat: 13 gånger

Inlägg av Johnny » fre 06 sep 2019, 13:50

M.H skrev:
tor 05 sep 2019, 16:16
Nu när DG får en stor SF1500 över nästa år kanske man skulle prova direkttrafik mellan Stockholm (Frihamnen exempelvis) och Visby under högsäsongen. En morgonavgång från Stockholm medv vändning i Visby för att anlända Stockholm på kvällen. Enkelresan tar väl i runda slängar 6 till 7 timmar med en snabb SF1500. Jag tror linjen skulle bli populär .Liggtid över natten
Några tankar kring detta?

Hur mycket mer är du beredd att betala jämfört med vad det kostar att resa från Nynäshamn?

Emil G

Inlägg av Emil G » lör 07 sep 2019, 05:34

När vi nu ändå är inne på långväga inrikestrafik så har jag funderat på vad som skulle krävas för en nattfärja till Umeå, det går ju redan nattåg och färjor är ju mer bekväma samtidigt som man skulle kunna kasta ankar i Grisslehamn och sälja taxfree på vägen. Förmodligen orealistiskt men det är kul att spåna.

Annars om man tänker mer realistiska tankar så skulle väl en snabbare färja mellan norra Öland och Oskarshamn/Västervik vara önskvärd, många turister har norra delarna av ön som mål och det är många mil ner till Kalmar och upp igen.

Om vi ska gå helt utanför trådens ämne bortanför föäjor har jag även funderat på en flytande spritbutik till Læsø men den är väl placerad i samma fack som det första förslaget.

En linje från Göteborg till Norge då? Det borde väl ändå gå att ro runt på helårsbasis.

Trådstartare
M.H
Medlemsnamn hos Landgången: MH
Har Tackats: 5 gånger

Inlägg av M.H » lör 07 sep 2019, 10:25

Göteborg-Harwich med en bekväm kryssningsfärja vore trevligt att få åter. TorScandinavia/Britannia var alltid trevligt att runda Skagen med sippandes på en kall pilsner. Med dagens klimathysteri kanske en del vill åka båt till England istället för flyget

peterpan
Har Tackats: 3 gånger

Inlägg av peterpan » ons 11 sep 2019, 10:58

Blotta tanken att sitta i timtal från Stockholm ombord på Gotlandsbolagets ”vägfärjor” gör mig rastlös. Den trafiken skulle kräva ett HELT annat fartyg. En vilstol, plastmacka och en örfil räcker inte för en sådan lång resa.

Emil G skrev:
lör 07 sep 2019, 05:34

En linje från Göteborg till Norge då? Det borde väl ändå gå att ro runt på helårsbasis.
Kryssningslinje Göteborg-Oslo, vore inte så dumt.
Hur lång ör restiden i lagom lugn ekonomisk hastighet?
Ett lagom stort(litet) fartyg av Birka Stockholm/Silja Opera storlek kanske?
Taxfree, wining & dining, gambling, underhållning, relax och spa.
Inte dumt alls faktiskt...

Donkeyman
Medlemsnamn hos Landgången: Norge
Har Tackats: 13 gånger

Inlägg av Donkeyman » ons 11 sep 2019, 14:17

Allt är ju individuellt. Men personligen skulle jag gärna betala dubbla priset för att resa direkt Stockholm- Gotland jämfört med att tvingas ta pendeltåg till Nynäs, så ta en lång promenad och sedan stå i kö för att borda Gotlandsfärjan. Ett alternativ nummer två hade varit gamla tiders "Båttåg" från Centralen som gick direkt ut till färjestationen där man bara behövde gå av tåget och rätt över till färjan. Men det är ju "over and out" i dag.

Men å andra sidan förstår jag väldigt bra att jag inte är del av en kundgrupp som man kan basera en Gotlandstrafik på. Bland annat för att det är långt mellan de gånger jag reser till Gotland. Men fanen vete om det inte hade varit möjligt att köra vissa turer Sthlm- Visby direkt men då måste det vara något som är väldigt väl tillrättalagt. Väl utvalda ankomst- och avgångstider och väl fungerande ombordservice. Fast å andra sidan - varför prova något sådant när man i vart fall kan ha en ekonomiskt tillräcklig trafik från Nynäs.
Följ ångfartyget Blidösund dag för dag sommaren 1954 på www.blidan54.blogspot.com

Johnny
Medlemsnamn hos Landgången: Johnny
Har tackat: 13 gånger

Inlägg av Johnny » ons 11 sep 2019, 15:15

Tyvärr är väl Gotlandsbolagets färjor inte lämpliga för längre resor. Dels på grund av att de har få hytter och dels på grund av fartygens inredning. Inredningen fungerar utmärkt för resor på drygt tre timmar. När man reser till Gotland så är inte resan i sig och fartyget det man söker utan destinationen. De flesta spenderar nog hellre sina pengar på destinationen än ombord.

Skriv svar