Maskinrumsbrand på Peter Pan

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Trådstartare
Mpba
Medlemsnamn hos Landgången: Mpba
Har tackat: 1 gång
Har Tackats: 10 gånger

Maskinrumsbrand på Peter Pan

Inlägg av Mpba » tis 09 jul 2019, 19:31

Tydligen har det utbrutit en maskinrumsbrand på Peter Pan och hon får bogserbåthjälp in till Travemünde. Läget ska vara under kontroll

Användarvisningsbild

Holger
Webbplatsadministratör
Har tackat: 52 gånger
Har Tackats: 10 gånger
Kontakt:

Re: Maskinrumsbrand på Peter Pan

Inlägg av Holger » ons 10 jul 2019, 06:27

330 personer ombord, besättningen släckte branden själva. Ingen skadad.
Verkar som om en dieselgenerator orsakade branden.

rederiet

Inlägg av rederiet » ons 10 jul 2019, 06:51

Enlig TTline så är flera avgångar instälda men detta kan ju va till man får koll på läget

peterpan
Har Tackats: 1 gång

Inlägg av peterpan » ons 10 jul 2019, 12:58

I expressen kunde (kan) man läsa att det "brunnit från skorstenen" men att branden uppstod i en av huvudmaskinerna.

Detta är inte första gången det händer att "skorstenen brinner" på TT-Lines "svenska flaggskepp".
Jag tror det var 1990 (rätta mig om jag har fel) som svenskflaggade Nils Holgersson hade en likande brand. Ett oljerör sprack och då den läckande oljan träffade de varma avgasrören uppstod en brand som spred sig längs schaktet hela vägen upp till skorstenen. Då kom Nils Holgersson ångande in mot Trelleborg med skorstenen i lågor och paxen på däck med livvästar.
Faktum är att en del av personalen som jobbade på Nils Holgersson då fortfarande är kvar på rederiet och jobbar idag på Peter Pan. Då precis som nu så släcktes branden och inga personskador uppstod. En ny skorsten byggdes snabbt utan på den gamla, och när man senare öppnade dörren och "gick in" i NHs skorsten kunde man fortfarande se förvridna metallrester av gamla stommen. Vet inte om dessa fortfarande är kvar om man gläntar på dörren på King Seaways, som hon heter idag.

Skriv svar