Viking Cinderella kunde inte angöra Visby, vänder.

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.

Trådstartare
Mumin
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 13 mar 2019, 21:37
Har tackat: 1 gång
Har Tackats: 1 gång

Viking Cinderella kunde inte angöra Visby, vänder.

Inlägg av Mumin » fre 05 jul 2019, 14:22

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/07/ ... fastlandet

Tydligen var vinden för hård så man väljer det säkra alternativet.


M.H
Inlägg: 44
Blev medlem: tor 28 mar 2019, 17:01
Medlemsnamn hos Landgången: MH
Har Tackats: 4 gånger

Re: Viking Cinderella kunde inte angöra Visby, vänder.

Inlägg av M.H » fre 05 jul 2019, 15:19

Enligt en lots i Visby hamn har Cinderella och andra finlandsfärjor för svaga bogproppellrar för Visby hamn. Det låter märkligt i mina öron, däremot är väl storleken ett problem.


Johnny
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 18 mar 2019, 10:34
Medlemsnamn hos Landgången: Johnny
Har tackat: 11 gånger

Re: Viking Cinderella kunde inte angöra Visby, vänder.

Inlägg av Johnny » fre 05 jul 2019, 15:29

M.H skrev:
fre 05 jul 2019, 15:19
Enligt en lots i Visby hamn har Cinderella och andra finlandsfärjor för svaga bogproppellrar för Visby hamn. Det låter märkligt i mina öron, däremot är väl storleken ett problem.

Varför är det märkligt?


Trådstartare
Mumin
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 13 mar 2019, 21:37
Har tackat: 1 gång
Har Tackats: 1 gång

Re: Viking Cinderella kunde inte angöra Visby, vänder.

Inlägg av Mumin » fre 05 jul 2019, 15:41

Finns det alls någon större båt som lägger till vid en vind på 15 meter i sekunden?


Frihamnen
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 18 mar 2019, 11:09
Medlemsnamn hos Landgången: Frihamnen
Har tackat: 1 gång

Re: Viking Cinderella kunde inte angöra Visby, vänder.

Inlägg av Frihamnen » fre 05 jul 2019, 19:23

Mumin skrev:
fre 05 jul 2019, 15:41
Finns det alls någon större båt som lägger till vid en vind på 15 meter i sekunden?
Ja det gör det säkert, kunde man inte anlitat en bogserare som hjälpte till att knuffa på plats.


Lars Ödlund
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 18 mar 2019, 15:36
Medlemsnamn hos Landgången: Lars Ödlund

Re: Viking Cinderella kunde inte angöra Visby, vänder.

Inlägg av Lars Ödlund » fre 05 jul 2019, 19:24

Storleken är knappast något problem på längden då SF1500/1650 är minst lika långa och dessa angör Visby utan hjälp av bogserbåt (som gick ut för att assistera idag) dessutom har t.ex Silja Europa angjort det läge som Cinderella använde i måndags, onsdags och skulle använda idag.
Problemet är säkerligen det som nämns, bogar och aktertrustrar och kanske även maskinstyrkan.

Men det blåste ordentligt, riktigt spännande att se när lotsbåten gick ut vid 11:00 tiden för att hämta hem lotsen, var nog en intressant tur.


Kehinde
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 19 mar 2019, 12:48
Har Tackats: 2 gånger

Re: Viking Cinderella kunde inte angöra Visby, vänder.

Inlägg av Kehinde » fre 05 jul 2019, 19:57

Sedan har vi de kunniga tidningsreportrarna, som basunerar ut, att passagerarna är strandade ute på Östersjön.


Donkeyman
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 18 mar 2019, 14:56
Medlemsnamn hos Landgången: Norge
Har Tackats: 13 gånger

Re: Viking Cinderella kunde inte angöra Visby, vänder.

Inlägg av Donkeyman » fre 05 jul 2019, 20:11

Ser vi till Norska kusten så händer det många gånger årligen att Hurtigruterna väljer att gå förbi en eller flera hamnar beroende på väder. Men det slås inte upp med stora rubriker i tidningarna. Man ser detta som en helt normal händelse.
Följ ångfartyget Blidösund dag för dag sommaren 1954 på www.blidan54.blogspot.com


Erik W
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 30 apr 2019, 10:51
Har Tackats: 7 gånger

Re: Viking Cinderella kunde inte angöra Visby, vänder.

Inlägg av Erik W » fre 05 jul 2019, 21:30

Lars Ödlund skrev:
fre 05 jul 2019, 19:24
Storleken är knappast något problem på längden då SF1500/1650 är minst lika långa och dessa angör Visby utan hjälp av bogserbåt (som gick ut för att assistera idag) dessutom har t.ex Silja Europa angjort det läge som Cinderella använde i måndags, onsdags och skulle använda idag.
Problemet är säkerligen det som nämns, bogar och aktertrustrar och kanske även maskinstyrkan.

Men det blåste ordentligt, riktigt spännande att se när lotsbåten gick ut vid 11:00 tiden för att hämta hem lotsen, var nog en intressant tur.
Nej längden är det nog inget större problem med, däremot höjden. Cinderella och Europa är avsevärt högre än de mer slimmade 1500 och det i sig genererar ju en avsevärt mycket större segelyta vid stark vind. Men visst är det ju också en fråga om kraft. Att 1500-fartygen har överlägset mycket mer kraft på huvudmaskinerna än t ex Cinderella står ju klart, men är det någon som kan ta fram skillnaden på bogmaskinernas kraft dem emellan?


Johnny
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 18 mar 2019, 10:34
Medlemsnamn hos Landgången: Johnny
Har tackat: 11 gånger

Re: Viking Cinderella kunde inte angöra Visby, vänder.

Inlägg av Johnny » fre 05 jul 2019, 23:02

Gotlandsbolaget har nog dimensionerat maskinerierna på SF1500/1650 så att de ska kunna anlöpa Visby i alla väder.

Skriv svar