I SANSOVINOS kölvatten fem år senare

Egna berättelser och reportage från resor med alla sorters fartyg.

Risberg
Inlägg: 3637
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

I SANSOVINOS kölvatten fem år senare

Inlägg av Risberg »

2000 åkte jag till Dubrovnik. Hela resan höll på att gå om intet, då någon hade begått självmord framför ett godståg norr om Varberg, precis före vårt tåg Oslo - Malmö, men konduktören kunde meddela att även med nästa Malmö - Hamburg-tåg hunne jag med mitt nattåg München - Rijeka och sände iväg mig, och en dam, som skulle på begravning i Korsør, från Varberg, när vi väl tillåtits köra in där, med taxi till Helsingborg, hvarifrån hon tog färjan till Helsingør och jag tog pågatåg till Malmö.

Från Rijeka reste jag med IVAN ZAJC längs den vackra kroatiska kusten, som mycket väl kan konkurrera med "Verdens vakreste sjøreise", som Hurtigruten så blygsamt marknadsför kystruten i Norge.

Förutom att njuta av den välbevarade (hälften av takpannorna hade dock måst bytas ut efter jugoslaviska inbördeskriget och granathål kunde ses i stengatorna), vackra medeltidsstaden, företog jag också en utflykt till Sarajevo med buss. Då passerade jag riksgränsen tre gånger; två gånger vid Neum, Bosnien-Hercegovinas enda korta, obebodda kustbit, och så i Metković. Hela byar, med icke färdigbyggda hus, som ingen arbetade på, var helt öde. Husen i Mostar hade kulhål. Den gamla bron var ännu inte återuppbyggd.

I Sarajevo var många byggnader utbrända, bl.a. alla våningar utom bottenvåningen, i järnvägstationen och nästa morgon var det bara plattformen till spår 1 som hade belysning och fungerande klocka, resten av bangården var full av förstörda järnvägsvagnar. En gång flotta byggnader från förra sekelskiftet hade öppna affärer i bottenvåningen, men våningarna ovanför fanns inte mer - bara en façade.

Jag tog tåget tillbaka, på den otroliga järnvägen genom Neretvadalen till Ploče, och buss tillbaka till Dubrovnik.

Hemresan skedde med MARCO POLO, med åtskilligt bättre restaurant än IVAN ZAJC, men det märktes att hon var byggd för Skagerack och inte Medelhavet - alltför lite soldäck.

En intressant och högst angenäm resa.
PICT0032.JPG
PICT0032.JPG
PICT0032.JPG (2.35 MiB) Visad 373 gånger
IVAN ZAJC i Rijeka
PICT0033.JPG
PICT0033.JPG
PICT0033.JPG (2.46 MiB) Visad 373 gånger
Rijeka
PICT0034.JPG
PICT0034.JPG
PICT0034.JPG (2.2 MiB) Visad 373 gånger
Split
PICT0035.JPG
PICT0035.JPG
PICT0035.JPG (1.87 MiB) Visad 373 gånger
SANSOVINO
PICT0036.JPG
PICT0036.JPG
PICT0036.JPG (2.16 MiB) Visad 373 gånger
PETAR HEKTOROVIC
PICT0037.JPG
PICT0037.JPG
PICT0037.JPG (2.22 MiB) Visad 373 gånger
Starigrad
PICT0038.JPG
PICT0038.JPG
PICT0038.JPG (2.12 MiB) Visad 373 gånger
PICT0039.JPG
PICT0039.JPG
PICT0039.JPG (2.1 MiB) Visad 373 gånger
PICT0040.JPG
PICT0040.JPG
PICT0040.JPG (1.89 MiB) Visad 373 gånger
PICT0041.JPG
PICT0041.JPG
PICT0041.JPG (1.94 MiB) Visad 373 gånger
Den dalmatiska kusten
PICT0042.JPG
PICT0042.JPG
PICT0042.JPG (1.84 MiB) Visad 373 gånger
PICT0043.JPG
PICT0043.JPG
PICT0043.JPG (1.82 MiB) Visad 373 gånger
PICT0044.JPG
PICT0044.JPG
PICT0044.JPG (2.24 MiB) Visad 373 gånger
Korčula
PICT0045.JPG
PICT0045.JPG
PICT0045.JPG (2.48 MiB) Visad 373 gånger
PICT0047.JPG
PICT0047.JPG
PICT0047.JPG (2.63 MiB) Visad 373 gånger
MARCO POLO
PICT0048.JPG
PICT0048.JPG
PICT0048.JPG (2.41 MiB) Visad 373 gånger
WIND SURF i Dubrovnik
PICT0049.JPG
PICT0049.JPG
PICT0049.JPG (2.09 MiB) Visad 373 gånger
Sarajevo järnvägsstation
PICT0050.JPG
PICT0050.JPG
PICT0050.JPG (1.95 MiB) Visad 373 gånger
Ett utbränt och ett intakt höghus i Sarajevo
PICT0051.JPG
PICT0051.JPG
PICT0051.JPG (2.64 MiB) Visad 373 gånger
Sarajevo Starigrad
PICT0052.JPG
PICT0052.JPG
PICT0052.JPG (1.75 MiB) Visad 373 gånger
PICT0053.JPG
PICT0053.JPG
PICT0053.JPG (1.76 MiB) Visad 373 gånger
PICT0054.JPG
PICT0054.JPG
PICT0054.JPG (2.12 MiB) Visad 373 gånger
PICT0055.JPG
PICT0055.JPG
PICT0055.JPG (1.86 MiB) Visad 373 gånger
Den vackra Neretvadalen
PICT0056.JPG
PICT0056.JPG
PICT0056.JPG (1.82 MiB) Visad 373 gånger
I Mesković måste man byta från denna bosniska motorvagn...
PICT0057.JPG
PICT0057.JPG
PICT0057.JPG (2.25 MiB) Visad 373 gånger
....till detta kroatiska tåg

Fortsättes
Senast redigerad av Risberg den tor 15 jul 2021, 11:33, redigerad totalt 4 gång.

Trådstartare
Risberg
Inlägg: 3637
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: I SANSOVINOS kölvatten fem år senare

Inlägg av Risberg »

Fortsättning
PICT0058.JPG
PICT0058.JPG
PICT0058.JPG (2.51 MiB) Visad 372 gånger
PICT0059.JPG
PICT0059.JPG
PICT0059.JPG (1.9 MiB) Visad 372 gånger
PICT0060.JPG
PICT0060.JPG
PICT0060.JPG (2.39 MiB) Visad 372 gånger
Dubrovnik

Ulf Berlin
Inlägg: 146
Blev medlem: lör 30 mar 2019, 21:16

Re: I SANSOVINOS kölvatten fem år senare

Inlägg av Ulf Berlin »

Dubrovnik har en verkligen trevlig äldre stad innanför murarna :)
Loket på sista bilden är en klon av ett ASEA Rc,som licenstillverkades i Jugoslavien(?)
Underbara gamla personvagnar dessutom./Ulf

Trådstartare
Risberg
Inlägg: 3637
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: I SANSOVINOS kölvatten fem år senare

Inlägg av Risberg »

Ulf Berlin skrev: sön 18 jul 2021, 18:14 Dubrovnik har en verkligen trevlig äldre stad innanför murarna :)
Loket på sista bilden är en klon av ett ASEA Rc,som licenstillverkades i Jugoslavien(?)
Underbara gamla personvagnar dessutom./Ulf
Nästan - det är ett licenstillverkat Rb, som var standardloket i Jugoslavien, finns några få exemplar av i Rumänien och också köpts begagnade av turkiska TCDD.
PICT0002.JPG
PICT0002.JPG
PICT0002.JPG (2.35 MiB) Visad 288 gånger
PICT0001.JPG
PICT0001.JPG
PICT0001.JPG (2.28 MiB) Visad 288 gånger
ZBH lok i Sarajevo
PICT0004.JPG
PICT0004.JPG
PICT0004.JPG (1.97 MiB) Visad 284 gånger
"Trans Asya Ekspresi" Istanbul - Tehran i Istanbul Haydarpasa 2002

Personvagnarna var måttligt bekväma. En kedjerökande konduktör i "rökning förbjuden"-delen bidrog inte positivt.
PICT0003.JPG
PICT0003.JPG
PICT0003.JPG (1.94 MiB) Visad 288 gånger
Skriv svar