Gamla bekanta på Medelhavet del 2:Rigel I och Napoli-bukten

Egna berättelser och reportage från resor med alla sorters fartyg.

JoonasK
Inlägg: 32
Blev medlem: tor 25 apr 2019, 16:49
Medlemsnamn hos Landgången: JoonasK
Har Tackats: 12 gånger

Gamla bekanta på Medelhavet del 2:Rigel I och Napoli-bukten

Inlägg av JoonasK » tor 25 apr 2019, 17:44

Nu var man på ön Korfu i Grekland vars övärld är fylld av äldre färjor från förr. De är alla intressanta, men en har varit på önskelistan längre nu. Och när den är från 1973 så bestämde jag mig att skynda på lite för att hinna med. St Brendan fd. Roslagen / Wasa Express / Viking 3 är det inte. Jag blev förvånad när jag såg den på Marinetraffic AIS på vägen in till Brindisi från Albanien. På den sträckan finns det även en massa av intresse, men nu denna gång valde jag att åka en proppfull Rigel I av Ventouris Ferries, även bekant från 1973-1983 på Östersjön först som Siljas/Bores Bore I och senare under sista år för Silja som FÅAs Skandia. Sen blev det 13 år som rysk Ilyich och på slutet av 90-talet och början av 2000-talet som Estlines och senare Tallinks Baltic Kristina. Hon hann även köra Riga-Stockholm för Baltic Sea Line men när den inställde all trafik 2005 blev det Tallink på den linjen också och färjan hamnade till Medelhavet.

Här har hon avgått Korfu i gryninen på vägen från Bari i Italien till Igoumenitsa i Grekland.
Bild

Nu har även frun gjort sällskap till mig och vi tar en längre tur på ön under dagen efter att ha lämnat vårt hotell där jag tog föregående fotot vid stranden. Korfu är en fin ö med massor av fina vyer. Men jag tänker låta denna tråd handla om resan med färjorna så vi fortsätter vid solnedgång när vi nu har gjort vår check-in och väntar på Rigel I att ankomma från Igoumenitsa. Hon är som sedvanligt alla färjor där nere ca. 1,5 timme sen. Men mycket folk ska det bli när semestern börjar ta slut i Italien och andra Medelhavsländerna.

Bild

Plötsligt dyker denna silhuett upp, det hade jag ingen aning om med en kul överraskning! Det är Red Star 1 från Sarande Albanien! Hon är fd Viking III av Townsend Thoresen från 1965 samt mer bekant för oss som Fenno Star från början av 90-talet i Kvarken samt Terje Vigen / Scandinavia / Sandefjord / Sagafjord från år i trafik till Norge samt ett kortlivat försök från 80-talet att etablera trafik från Kaskö till Gävle.

Bild

Bild

Bild

Bild

Det är lite att se ett spökskepp när jag inte alls hade koll på att hon finns kvar. Hennes äldre syster Viking I var incrartrad till Siljarederiet hösten 1969 omdöpt till SILJA under Fennias dockning efter grundstötning. Det är så gammal denna fartygstyp är.
Bild

Och sen ankommer Rigel I
Bild

Bild

Hon är alldeles fullsatt som sagt och vi var så sena med bokningen att det bara kostade betydligt mer man är van vid att betala för en enkel resa samt så var det inga hyttplatser kvar. Vi var så trötta efter dagen att tog våra sovsäck på soldäcket såsom många andra hade också gjort och sov natten under stjärnonra i ljummen Medelhavsvind med en tyst buller från 70-talets Wärtsilä motorerna. Ganska skönt faktiskt, minns inte i 10 års tid att jag hade gjort någon resa alls som däcksresenär och då ute på soldäcket. I mitten av 2000-talet gjorde jag det mycket ofta som stundent dock. ;)

Näst blir det foton ombord.


Trådstartare
JoonasK
Inlägg: 32
Blev medlem: tor 25 apr 2019, 16:49
Medlemsnamn hos Landgången: JoonasK
Har Tackats: 12 gånger

Re: Gamla bekanta på Medelhavet del 2:Rigel I och Napoli-bukten

Inlägg av JoonasK » tor 25 apr 2019, 17:46

Två saker som slår under denna nattöverfart - hur fullsatt hon går med två stora salonger borta från bruk. Överallt ligger folk på matrasser, medhavda strandstolar, sovsäckar. Ja, jag förstår att det inte finns hyttplatser till mer än knappt hälften av folk ombord, men att man håller en stor nattklubb som besättningens rökrum istället och en mindre bar stängd, samt ingen butik i bruk, ja det måste bero på antal besättning man har ombord eller hur?

En annan sak som man bara får undra över hur välstädad och frsäch hon är på insidan. Trots folkmängden enbart barerna i fören har lite spår av en fullsatt avgång där inte alla kan sova även om de skulle vilja det.

I en ritning på Mickes sida kan man se hur det har sett ut ursprungligen:
http://faktaomfartyg.se/extra_bilder/bo ... 73_rit.htm

Huvudbaren i fören, precis som under Siljas trafik.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Selfservice som var bufferestaurang även under Siljas tid.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Utanför selfservice.
Bild

Mot aktern har man denna bar, som var Grill restaurang ursprungligen.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Mot aktern bredvid receptionen fanns detta, däremot inte längre i bruk. Reception såsom detta har varit en del av sittsalongen i början, men där kunde jag inte fota därför att kändes som om under hela resan var det någon där för att fråga om hyttplatser och annat dumt. Personalen var trötta men mycket vänliga.
Bild

Häftig mindre pub akter om receptionen, inte i bruk nuförtiden. Fanns vilstolar här under tiden för Silja.
Bild

Bild

Bild

I aktern fanns det detta lilla café som var driver's mess under Siljas tider.
Bild

Bild

Och sen det mest udda ombord - den stora och fina nattklubben i aktern som var cafeteria under Siljas tid är nu stängd för allmänhet. En mycket vänlig besättningsman på receptionen släppte mig in för att ta lite bilder.


Bild

Bild

Bild

Bild

Huvudtrapphus från restaurangdäck till hyttdäck eller infodäck som det var under tiden på Östersjön
Bild

Bild

Trapphus i mitten med en bild på Leningrad.
Bild

Bild

En smal hyttgång, som var besättningshytter på Östersjön, båtdäcket.
Bild

Trapphus till soldäck i fören.
Bild

Bild

Bild


Trådstartare
JoonasK
Inlägg: 32
Blev medlem: tor 25 apr 2019, 16:49
Medlemsnamn hos Landgången: JoonasK
Har Tackats: 12 gånger

Re: Gamla bekanta på Medelhavet del 2:Rigel I och Napoli-bukten

Inlägg av JoonasK » tor 25 apr 2019, 17:47

En trappa nere har man vilstolsalong nuförtiden, under Siljas tid var det självklart tax free butiken här istället.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Här hade man även huvudentrén för fotpassagerare förr i tiden.
Bild

Bild

Fd informationburen.
Bild

Jag hade faktiskt betalt 10 euro extra för en stolplats men det var mer ett skämt eftersom ingen särskild plats var utdelad eller ingen som brydde sig vem som finns där överhuvudtaget. :D
Bild

De flesta av hytterna finns naturligtvis på detta däck.
Bild

En A2.
Bild


Trådstartare
JoonasK
Inlägg: 32
Blev medlem: tor 25 apr 2019, 16:49
Medlemsnamn hos Landgången: JoonasK
Har Tackats: 12 gånger

Re: Gamla bekanta på Medelhavet del 2:Rigel I och Napoli-bukten

Inlägg av JoonasK » tor 25 apr 2019, 17:48

Ja, då får det bli lite bilder från däcket.

Här har solen gått upp och färjan kör långsamt längs Italiens sydöstliga kust.
Bild

Plaststolarna har funnits från början men var röda då hon var ny. Går bland annat att spånas från Hans Öhmans fantastiska bilder från 70-talet.
Bild

Bild

Bild

Bild

Och en trappa upp här är det stället där vi sov över natten, strax under konferensavdelningen, som i början var även en dummy-skorsten.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Då hon blev Iliych för sovjeterna tog man alltså bort förliga skorstenen och samtidigt byggde man om konferensavdelningen med ytterligare ett annat rum mot bryggan.
Bild

Bild

Skorsten med Bores märke som förstås blev FÅAs ränder fortfarande skymtande under målningen.
Bild

Aktermasten.
Bild

Bild

Samt akterdäcket på övre soldäcket.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Jag kunde inbilla mig att tro att vi var på Östersjön istället, så karakteristiskt 70-tal var detta ställe.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Här har vi då nedre nivån av akterdäcket.
Bild

Bild

Inne i hamnen i Bari ligger vraket av Norman Atlantic. Det var ganska overkligt att se det i ljusa morgonsolen när man ändå vet att det omkom folk där och vissa som inte räddades i flera dagar.
Bild

Efter mardrömskt långa köer ner till bildäcket kom man ut till slut.
Bild

Dags att ta farväl med Rigel I. Bekvämt var det inte i och för sig men självklart en maffig upplevelse att kunna ta en tur med henne.
Bild

Bild

Inne i hamnen ligger GNV Azzurra som kommit in från Durres tidigare under morgonen. Samt Jadrolinijas Dubrovnik fd Duchesse Anne som ankommit från ja just det Dubrovnik. Går även att ses i Kims fantastiska tur med Thomson. Nu tycker jag väldigt synd om det som skedde här näst - Rigel II fd Scandinavia, Visby och systern till GNV Azzurra som är väl fd Snav Toscana, Peter Wessel, Stena Felicity, Wasa Star och Gotland var också på vägen in till hamnen från Durres i Albanien men oj så hade man bokat biljetterna till en buss som skulle avgå om 20 minuter från helt annat håll och åker enbart i tre timmars mellanrum till Napoli och vi var redan mycket sena vid ankomst. Det tog av slump en ung kille som råkade köra rakt in i hamnen med sin taxi och som gasade genom Baris stad till stationen i 6 minuter och så fick jag inga bilder på systrarna tillsammans men vi kom precis i tid till bussen. Denna bild är alltså den enda jag hann få av annars intressant duo av 80-tals färjor men denna gång utan systern. Har åkt själv Scandinavia en gång från Gdansk till Nynäshamn i samband med en resa med Regina Baltica som även är aktuell nu i form av Roberts underbara bildserie från 2009. Men det vore klart intressant att åka bägge två fd Gotlandsfärjor nu när de finns där nere i samma trafik.
Bild

Nästa tänkte jag göra en liten avstickare med färjor i Napoli-bukten före att fortsätta till Toscana och Livorno igen. Tror ni att detta vore av intresse?

Om ni är medlemmar på FB-gruppen Finlandsfärjornas nostalgi, finns det bland annat dessa härliga bilder på Bore I interiörerna när hon var alldeles nylevererad från varvet. Härligt att jämföras med nutiden.
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 974&type=3


Trådstartare
JoonasK
Inlägg: 32
Blev medlem: tor 25 apr 2019, 16:49
Medlemsnamn hos Landgången: JoonasK
Har Tackats: 12 gånger

Re: Gamla bekanta på Medelhavet del 2:Rigel I och Napoli-bukten

Inlägg av JoonasK » tor 25 apr 2019, 17:50

Nu kunde jag göra en liten bildtur på Napoli-bukten. Vi har som sagt ankommit med bussen en återigen varm förmiddag mellan Campanias gula backar täckta med åker och fält. En liten tur i museum med Pompeiji konst först och sedan ner till hamnen. Jag måste säga att Napoli inte är den finaste staden jag besökt, men på grund av just Vesuvius och färjetrafiken mycket intressant att besökas. Samt ligger bara en timmes färd från Rom med tåget.

Nere i hamnen får vi nästan omedelbart gå ombord vårat nästa fartyg Isola di Procida.

Hon är i trafik för Caremar ihop med sin syster Isola di Capri, som är båda byggda 1998-99 i Italien och har ytterligare två systrar Isola di Capraia och Isola di Volcano som har trafikerat för Tirrenias regionala Toremar och Siremar genom åren, men nuförtiden när allt har privatiserats lär de vara i trafik för respektive Tirrenias division på Adriatiska havet samt Siremar.

Bild

I hamnen finns Caremars traditionella långsammare färjor i väntan på avgång,
Fauno
Bild

Samt Driade
Bild

Såsom Tirrenias Vicenzo Florio, även hon från 1999.
Bild

Och så GNV Cristal fd Snav Sardegna, Pride of le Havre och Olau Hollandia från 1989 och självklart bekant för sydsvenskarna som syster till Peter Pan och Nils Holgersson från 1986-87 som nuförtiden har i många år varit i trafik för DFDS mellan Newcastle och Ijmuiden som Princess Seaways och King Seaways. Den fjärde systern Olau Britannia från 1990 är nuförtiden i trafik för GNV även hon och bytt namn från Snav Lazio till GNV Atlas och trafikerar till Marocko.
Bild

Snav Orion vid kajen för mindre snabbfärjor, Beverello.
Bild

Och Florencia, en Visentini ropax från 2004. Har varit insatt bland annat för Grimaldi, men nu går för TTT.

Bild


En Eckerö från 1971, från första början en SL-lines (RAB Svea) Svea Scarlett och senare St Ola för P&O samt senaste åren för Saaremaa laevakompanii. Dock har hon i år fått namnet Medmar Giulia.
Bild

Vi har lämnat Napoli mot Capri.
Bild

Vesuvius.
Bild

Med många städer byggda runt berget.
Bild

Snav Alcione från 1991 var snabbare än jag hann med. Systern till mindre Fjellstrand kamaraner som har bland annat trafikerat Öresund för SAS, Scandlines Flygbåtarna, olika norska och tyska rederier samt en kortare stund Viking Line. Orca Spirit som var just insatt till Viking blev skrotad 2016 nere i Italien som Snav Aldebaran. Alla aktiva systrar finns nu i Grekland, Turkiet, Italien, Spanien eller Mexico.
Bild

Vyer runt Napoli-bukten.
Bild

Bild

Samt lite inredningsbilder på Isola di Procida. Även här var det bara nedre däcket man fick vistas i och övre salongen var ur spelet.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Framme på Capri ca 45 minuter senare.
Bild

Isola di Procida lossar.
Bild

Bild

Bild

Hus i Grande Marina.
Bild

Bild

Vi tog en 20 minuters färd i en fullsatt minibuss till den andra byn på ön, Anacapri. Kan varmt rekommenderas, betydligt mindre turistiskt samt vackrare vyer.
Bild

Bild

Bild

Vyn från rummet vi hade för natten.
Bild

Bild


Trådstartare
JoonasK
Inlägg: 32
Blev medlem: tor 25 apr 2019, 16:49
Medlemsnamn hos Landgången: JoonasK
Har Tackats: 12 gånger

Re: Gamla bekanta på Medelhavet del 2:Rigel I och Napoli-bukten

Inlägg av JoonasK » tor 25 apr 2019, 17:51

Följande dag är det dags att avsluta snabbisen till vackra ön och lämna Anacapri bakom oss.
Bild

Nere i hamnen finns Europa Jet som är syster till Cinderellabåtarna i Stockholms skärgård. Hon är byggd 1988 och den originala Cinderella II faktiskt hamnade också till samma rederi NLG och har sen 1994 haft namnet Ischia Jet. Caremars Naiade avgår.
Bild

Bild

En annan syster från NLG eller Navigazione Libera del Golfo, tredje operatör till öarna på Napoli-bukten, Amalfi Jet. Hon är ju också byggd av Marinteknik i Östhammar men saknar övre salong och har soldäcket istället.
Bild

Här kommer våran färja, Orion Jet från 2005. Jag skulle ha velat åka en Fjellstrand katamaran faktiskt när jag enbart har åkt en fd. Öresundsfärja Mexico V förut. Men SNAV är dåliga på att berätta vilken färja som har vilken avgång, som är dock lätt att förstå därför att det finns ganska gott om avgångar. Det roliga med henne är att den andra Fjellstrand-färjan som var insatt för Viking sommaren 1996, fd Sölöven/Sjöbjörnen hette också Snav Orion fram till 2005 när denna levererades istället. Hon är sedan dess trafikerat för en annan italiensk operatör Ustica Lines som Ferdinando M men tydligen varit sen chartrad till en turkisk operatör med trafik i Svarta Havet.
Bild

Bild

Bild

Och så ankommer även Isola di Procida.
Bild

Bild

Ute på bukten möter vi Snav Alcione igen.
Bild

Vi kör förbi Naiade.
Bild

Raffaele Rubattino och sälskap, bland annat Laurana i hamnen.
Bild

Samt en mycket bekant färja för sydsvenskar - Snav Adriatico som också kör nu under GNVs brand. De flesta känner igen henne som Koningin Beatrix från 1986 men mest av allt Stena Baltica som hon hette 2002-13.
Bild

Fauno har avgått.
Bild

Inredningen på Snav Orion är rätt så typisk snabbfärja och återigen, övre salongen ur bruk.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Alilauros Giove Jet ankommer.
Bild

Så är det dags att säga hejdå till Napoli och efter en eftermiddag i Rom samt att frun skulle åka till jobbet, så bar det igen iväg till Toscana för mig. Jag skulle övernatta i Firenze och sedan efter en morgonpromenad fortsätta till hamnen i Livorno. Mer bekanta från förr kommer alldeles strax.


Trådstartare
JoonasK
Inlägg: 32
Blev medlem: tor 25 apr 2019, 16:49
Medlemsnamn hos Landgången: JoonasK
Har Tackats: 12 gånger

Re: Gamla bekanta på Medelhavet del 2:Rigel I och Napoli-bukten

Inlägg av JoonasK » tor 25 apr 2019, 17:54

Men först, som bonusbilder lite från Korfu också...
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

... färden genom Campania...
Bild

...arkeologiska museet i Napoli med konst från Pompeiji...
Bild

Bild

...rummet i Anacapri...
Bild

Bild

Kastellet i Napoli
Bild

Rom...
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

...ett exotiskt sätt att hänga bagaget när tåget gör 260 km/h på Italotren...
Bild

...Firenze.
Bild

Bild

Bild

Bild

Och slutligen kastellet i hamnen i Livorno. Dessa var alla från min iPhone. Kan ni gissa vilka gamla bekanta som blir nästa?
Bild

Användarvisningsbild

Holger
Webbplatsadministratör
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 12 mar 2019, 07:22
Har tackat: 65 gånger
Har Tackats: 14 gånger
Kontakt:

Re: Gamla bekanta på Medelhavet del 2:Rigel I och Napoli-bukten

Inlägg av Holger » tor 25 apr 2019, 18:00



Robert Brink
Inlägg: 203
Blev medlem: tor 14 mar 2019, 09:32
Har tackat: 2 gånger
Har Tackats: 56 gånger

Re: Gamla bekanta på Medelhavet del 2:Rigel I och Napoli-bukten

Inlägg av Robert Brink » lör 12 okt 2019, 21:23

I den stängda "nattklubben", åt jag middag under en resa till Riga i början på 2000 talet. :)

//R

Användarvisningsbild

Jens Vinderslev
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 14 mar 2019, 18:09
Ort: Nørre Snede
Har Tackats: 1 gång

Re: Gamla bekanta på Medelhavet del 2:Rigel I och Napoli-bukten

Inlägg av Jens Vinderslev » sön 13 okt 2019, 07:41

Robert Brink skrev:
lör 12 okt 2019, 21:23
I den stängda "nattklubben", åt jag middag under en resa till Riga i början på 2000 talet. :)

//R
Det samme her i, påsken 2004. både til og fra, Riga. :)

Skriv svar