Stena Line kontantfritt på färjorna!

Om färjor med fokus på fartyg och trafik.
Användarvisningsbild

Fyrtornet

Re: Stena Line kontantfritt på färjorna!

Inlägg av Fyrtornet »

Kontantfri färja började väl med Stena Saga innan corona pandemin, så smittspridning via kontanter är knappast anledningen. Möjligen en politiskt korrekt förkaring. Så om det handlar om säkerhet då undrar jag vilken sorts säkerhet? Rånrisk? Men vart skulle rånarna ta vägen på en färja?

Till och med vår Riksbank har ju sagt att de är oroliga för att kontanter försvinner i samhället, med tanke på en krissituation då man ändå måste kunna betala.

Nej det handlar säkerligen bara om att det blir billigare för rederierna att ta bort möljligheten att betala kontant, men jag gillar det inte. Kunden bör ha möjlighet att välja hur han/hon vill betala, inte bli pådyvlade en uppfattning som säljstället har.

På samma sätt skulle jag inte bli helt förvånad om vi snart får se fartyg där man slutar servera kötträtter i klimatets namn, och om man ifrågasätter detta är man en "dålig människa" eller bakåtsträvare...

.

peterpan

Inlägg av peterpan »

Marre skrev: tor 07 jan 2021, 20:25 Nu har väl ändå denna tråd spårat ut på riktigt.
Rubriken finns under ämnesområdet Färjor och tråden handlar ursprungligen om att Stena Lines färjor till Polen och Tyskland sen en tid tillbaka är kontantfria.
Sen spårar den ur med synpunkter om kontanters vara eller inte vara, om hur folk som använder kontanter är efterblivna, eller är det tvärt emot, att folk som använder kort är försigkomna? Må vara vilket som, men tonen är ofta långtifrån trevlig, eller för att citera en statsminister, inte OK. Till råga på allt kryddas inläggen med fula ord.
Jag före slår att vi avslutar tråden med konstaterandet att det inte går att betala med kontanter på Stenafärjorna. Om detta påverkar Stenas ekonomi lär bara Stena kunna svara på när de har ett underlag att utvärdera, om ens då, för man har ju inte kontantalternativet kvar att jämföra med. :?
Håller med om att tråden spårat ur rejält på sina ställen men däremot inte att tråden ska avslutas. Ämnet är både intressant och viktigt och det kommer ju bli mycket intressant vad som sker när pandemin avtar och trafiken och passagerarströmmarna återkommer, så absolut inget totalstopp i ämnet. Det fina med detta forum är ju att man bara behöver deltaga i de trådar och ämnen som intresserar en, och anser man att ämnet spårat ur eller att där inte finns något mer att säga så kan man ju välja och gå till en annan tråd som verkar mer lockande.

MEN... användandet av onödiga kraftuttryck och med ont uppsåt skriva nedvärderande och förlöjligande epitet på medskribenter eller grupperingar ska inte accepteras. Har man otur i sin tankeprocess och inte skilja på Skämtsam ironi och rena oförskämdheter bör man kanske överväga att avstå från att skriva i vissa ämnen.

Högt till tak och höga vågor i diskussionerna är kul men avstå från elakheter ovh personangrepp. Då funkar det.

Tjärv1

Inlägg av Tjärv1 »

Kehinde skrev: tor 07 jan 2021, 20:04
Stefan S skrev: tor 07 jan 2021, 18:04 Vad är det för fel på ordet Twat nu? Härligt utryck som min favorithitler ofta använder på den han delar lägenhet med :D
Det är ett engelskt ord, d.v.s. hämta DIREKT från engelskan och inte en försvenskning på något sätt. Om vi nu skall acceptera det här ordet, är det tydligen ok, att springa runt på gatorna och skrika motherf.....r, h..a till och om poliser, ordningsvakter, ambulansförare och svenska tjejer.
Om man personligen privat tycker det är härligt, må vara hänt, men att använda dessa typer av benämningar på t.ex. det här forumet är väl inte direkt rekommendabelt :evil:
Jag vill återigen be om ursäkt för min plumpa kommentar tidigare (i en debatt som av flera redan var sänkt till lägsta nivå)
M.H, Kehinde, Marre eller andra som kan ha tagit illa upp! Hoppas ni kan förlåta mig?

Ordet var ursprungligen det varumärke "Iwatch" på "klockarmbandsdatorn(?)" som M.H.använde för att betalning. i skrift som uppfattade jag en viss likhet med det mer olämpliga ordet (utan ch i slutet) som i något sammanhang användes på en skivbolagsdirektör i filmen "24h Party People". Jag skämtade om det som någon onykter felläsning medveten om betydelsen och att det kanske kunde vara lite för nära gränsen för acceptabelt. Ibland vill jag tyvärr tänja lite på gränser eller utmana och provocera med glimten i ögat.Ibland är det de uslaste skämten som är roligast då den låga kvaliteten i sig kan uppfattas som ett skämt

Uppenbarligen var det ett större övertramp än jag avsett. Det var inte skrivit i ett sådant sammanhang att det skulle kunna uppfattas som stötande eller riktat mot någon. "Stomatol i Filthatt" i skämtet kan ju knappast tas på något större allvar?

När det sedan citerades vidare i tråden och enbart ordet utan ursprungliga sammanhanget diskuterades var det försent att få det ogjort. Snöbollen jag kastade utlöste en lavin!
Hans majestät Carl XVI Gustav skrev:"Det är dags att vända blad och gå vidare".

M.H

Inlägg av M.H »

Jag har inget emot kontanter, alla får tro på sitt. Jag varierar själv utefter behov. Stofil och foliehatten var absolut inte menad att riktas mot någon specifik skribent här, om någon tagit illa upp ber jag så klart om ursäkt...

Mikael

Inlägg av Mikael »

Efter att ha stått i caféet på Stena Germanica där mitt kort av någon anledning vägrade fungera och lånat pengar av ett mycket trevligt par jag samtalat med tidigare lärde man sig att CASH IS KING.
Efter det har jag ALLTID kontanter i plånboken.

Det gå inte att lita på att tekniken fungerar 100% av tiden.

Kortterminaler går sönder, kort slutar fungera, uppkopplingsproblem mm mm

Hur mycket bakåtsträvare jag än blir kallad så rekommenderar jag att alltid ha minst 300 kr / 30 Euro i lokal valuta i plånboken.

Vad Stena Line gör den dagen betalningssystemet havererar ombord vet nog ingen men ett haveri kanske kan få dom att ändra det, enligt mig, idiotiska beslutet att inte acceptera kontanter ombord på flera linjer.
Användarvisningsbild

Holger
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Holger »

Nu måste jag som bor i Tyskland komma med en tvärkommentar: alla här bär med sig ett kort av något slag.
Under Pandemin rekommenderades att man använder kortbetalning, vilket JAG tycker är bra.
INGEN tysk har problem att betala med kort, väldigt få skulle stå och skrika och härja för att man inte kan betala kontant. De få som gör det tittar man lite snett på här.
Man anpassar sig.

Mumin

Inlägg av Mumin »

Tack Holger, detta försökte jag beskriva några inlägg tidigare. Eftersom jag huvudsakligen ochså bor i Tyskland har jag ganska lätt att granska verkligheten.

Latvija86

Inlägg av Latvija86 »

Jag trivs verkligen inte i denna moderna tid vi lever i nu där alla har sina hemska plastkort. Jag har alltid betalat med kontanter och jag kommer aldrig att betala med kort aldrig någonsin. Nej mycket bättre är det i Lettland där det är mycket vanligare att människor betalar med kontanter. Jag hoppas det blir något fel på hela data systemet så inte människor kan betala med kort under lång tid för då är människor tvungna att betala med kontanter för att kunna köpa nått. Länge leve kontanterna!

Stefan S

Inlägg av Stefan S »

Och var får du sedlar ifrån om bankerna klappar ihop? :lol:

aries

Inlägg av aries »

Latvija86 skrev: mån 11 jan 2021, 13:20 Jag trivs verkligen inte i denna moderna tid vi lever i nu där alla har sina hemska plastkort. Jag har alltid betalat med kontanter och jag kommer aldrig att betala med kort aldrig någonsin. Nej mycket bättre är det i Lettland där det är mycket vanligare att människor betalar med kontanter. Jag hoppas det blir något fel på hela data systemet så inte människor kan betala med kort under lång tid för då är människor tvungna att betala med kontanter för att kunna köpa nått. Länge leve kontanterna!
Jag gillar inte det heller. Faktumet är att du blir per automatik ´´en tiggare´´ så fort ditt kort kommer antingen sluta fungera av någon anledning eller blir stulet.
Vissa kommer säkert och försvara det med att Swish finns också, men havererar banken så kommer det inte hjälpa att ha Swish.

Kontanter som reserv är ett måste, enligt mig.
Skriv svar