Eckerö rederiet och Birka Stockholm

För fartyg som går i kryssningstrafik.
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 1298
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm

Inlägg av Risberg »

Hette hon BIRKA STOCKHOLM? Det stod bara BIRKA i fören på henne, när jag åkte med henne till Höga Kusten 2016.
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia Uppdaterad bokinformation "Fra LILLEBELT til SKÅNE"

Henrik
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 15 mar 2019, 16:30

Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm

Inlägg av Henrik »

As I understood it also Viking Glory will have a night club spanning just one deck. Just as terrible as Birka 🤮

Tjärv1
Inlägg: 470
Blev medlem: tor 28 mar 2019, 11:57
Ort: Stockholm/Roslagen

Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm

Inlägg av Tjärv1 »

Jodå hon heter så sedan 2013!

"2013 01 17. Omdöpt till BIRKA STOCKHOLM."

Tror det inte var många som sa Birka Paradise utan de flesta sa nog bara Birka eller av gammal vana/förväxling Birka Princess.
Henrik skrev: mån 18 jan 2021, 12:32 As I understood it also Viking Glory will have a night club spanning just one deck. Just as terrible as Birka 🤮
One & a half deck @ Viking Glory!!
Senast redigerad av Tjärv1 den mån 18 jan 2021, 12:51, redigerad totalt 1 gånger.

Trossen
Inlägg: 366
Blev medlem: tor 14 mar 2019, 12:16

Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm

Inlägg av Trossen »

Men med några ombyggnationer ser jag inte loppet som kört för att Birka skall kunna göra comeback:

1) Slå ut väggarna mellan konferensen och tax-freen och bygg en större shoppingdel. Efterfrågan på konferenser torde ju inte vara lika hög som på 80-talet, eller har jag fel? 2) Byt plats på buffén och a la carten. A la carten är vad jag minns större ytmässigt och slänger man in buffen där kan man ta in ökade gästvolymer och tjäna in mer. 3) Glasa in akterdäcket och bygg ut nattklubben. Med en inglasning skulle nattklubben få en större yta och en härlig rymd och utsikt akteröver. 4) En förlängning av fartyget är ju också en lösning, men det skulle nog gå loss på betydligt mer än vad ovan nämnda justeringar kostar.

M.H
Inlägg: 312
Blev medlem: tor 28 mar 2019, 18:01

Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm

Inlägg av M.H »

Finns det inte ganska billigt tonnage i en två storlekar större än Birka på marknaden nu? Birka borde gå att avyttra till någon premiumoperatör, Brilliance of the Seas kan ju vara något kanske. Birka Brilliance...

Henrik
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 15 mar 2019, 16:30

Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm

Inlägg av Henrik »

One and a half is less than 2. Meaning terrible. 😢

Henrik
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 15 mar 2019, 16:30

Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm

Inlägg av Henrik »

HM Birka is not premium!

Trådstartare
peterpan
Inlägg: 330
Blev medlem: sön 21 apr 2019, 17:48

Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm

Inlägg av peterpan »

Robert Brink skrev: mån 18 jan 2021, 11:14 Vi har väl diskuterat hennes fördelar och brister några vändor nu här och på FB. Men ja, man byggde henne med fel planlösning från början och det gäller framför allt dansbaren i aktern och butiken. Två områden där Viking och Tallink/Silja vinner med hästlängder. Det är inte något nöje direkt att gå omkring i Birkas butik, man springer igenom eller rättare sagt, knuffar sig igenom för att plocka det man vill ha. Dansbaren i aktern är en katastrof även om den nu kanske inte luktar gammal utspilld öl längre efter renoveringen? På tok för trång och liten. När andra rederier byggt Nattklubbar i två våningar så byggde Birka en liten liten dansbar i aktern, hur tänkte man? Sen finns det mycket inom service som kan förbättras om man skulle köra igen. Sluta med fasta tider för Ala Carte krogen. Det kan man ha som bokningsalternativ, men spara några bord för gäster som kommer lite spontant. Om möjligt bygg om hela restaurangen i aktern, bygg en Grill och en Skaldjurs krog förutom Bistron. Bättre öppettider och mer nöje på hemvägen är ett måste, tänk att man tex håller den trevliga pianobaren stängd på hemvägen? Varför sitter igen där och spelar och låter stämningen bli bättre i takt med att fartyget närmar sig Stockholm?

Gör om hela däck 5 ännu en gång. Design av Scandic modell är inget som behövs på ännu ett ställe. Här fanns en utmärkt möjlighet att bygga en trevlig ny pub och Café, men den tog man inte.
På kvällarna kanske man skulle ha lite mer musik uppe i Skybaren? Lite Jazz kanske? För att få lite bättre fart även om utsikten är fantastisk.

Sluta placera folk som inte känner varandra vid samma bord. Det här är något som dom stora kryssningsbolaget tar bort mer och mer. Låt folk få sitta i sina egna sällskap. Det blir ofta väldigt spänt och lite stelt om inte alkoholen flödar vid bordet...

Hur blir det med konferenser i framtiden? Kanske är läge att utnyttja det fina utrymmet i fören till något annat?

Hennes framtid? Ja, jag tror på Kina och Hong Kong, men men, hon har inget bra utrymmen för att bygga stort kasino.

//R
Mycket bra sammanfattning. Håller med om att Scandic-känslan på däck 5 måste bort och helt ny planlösning fram.
Vad hade hänt om man glasat in aktern så att man fått ett högt atrium? Öppnat upp mot nattklubben och flyttat ut scen och dansgolv i det höga atriumet. Soldäcket utanför nattklubben fungerar ju bara på sommarhalvåret ändå och man skulle kunna få en nattklubb och akterskepp med hög wow-faktor. Möjligen en lite öppen balkong för rökning eller frisk luft längst akterut för överhettade festprissar.
Butiken och resten av 5:an får disponeras om helt. ”Kombi-utrymme” där man tror att ett CircleK-liknande café kan bli mysig pub eller nattklubb är en död idé. Det slutar med att det inte blir ”varken eller”. Dedikerade genomtänkta väldesignade unika utrymmen för specifika ändamål är enda lösningen. Det borde definitivt inte vara omöjligt att göra dessa förändringar på Birka.

Trådstartare
peterpan
Inlägg: 330
Blev medlem: sön 21 apr 2019, 17:48

Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm

Inlägg av peterpan »

Henrik skrev: mån 18 jan 2021, 13:25 HM Birka is not premium!
You’re absolutely right. Which is why Eckerö won’t find a buyer willing to pay a premium price for her. She’s built for All-year-Baltic 1-4 night cruises max, but with an interior design change and upgrade I believe she could return and be profitable in the future. Especially if Cinderella went back to “normal” sailings and Birka remains as the only “short time cruise ship” from Stockholm in its segment.
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 1298
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Eckerö rederiet och Birka Stockholm

Inlägg av Risberg »

peterpan skrev: lör 16 jan 2021, 12:42 Däremot finns det inget ”Premium” varken ombord på e-flexerna eller de övriga färjorna hos Albert&Herbert-Line.
peterpan skrev: mån 18 jan 2021, 13:53 ”Kombi-utrymme” där man tror att ett CircleK-liknande café kan bli mysig pub eller nattklubb är en död idé.
Jag gillar Dina roliga uttryck och jämförelser! :lol: :thumme:
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia Uppdaterad bokinformation "Fra LILLEBELT til SKÅNE"
Skriv svar