2x Cobi+ bildgåta LEGO projekt

För fartygsmodeller och ritningar.
Användarvisningsbild

Risberg

Re: 2x Cobi+ bildgåta LEGO projekt

Inlägg av Risberg »

Kehinde skrev: sön 14 feb 2021, 20:38
Risberg skrev: sön 14 feb 2021, 16:41 NILS HOLGERSSON (IV), PETER PAN (III), OLAU HOLLANDIA, OLAU BRTANNIA, NORD GOTLANDIA, BAYARD, CHISTIAN IV, PRINCESS SEAWAYS?? Kanske versionen NORD GOTLANDIA, eftersom de andra är Gotlandsbåtar?
Men å andra sidan hade nog inte Nord Gotlandia Gotlandsbolagets skorstensmärke eller något med Destination Gotland att göra :shock:
Så skulle jag inte uttrycka det. NORD GOTLANDIA hade definitivt inte Gotlandsbolagets skorstensmärke eller något med Destination Gotland att göra, utan ett blå-gult skorstensmärke med ett "G", för övrigt förvillande likt Estlines blå-gula skorstensmärke, fast med ett "e". Men jag antar att Victory har valt NORD GOTLANDIA för att hon hade det gemensamt med Gotlandsbolaget/Destination Gotland att hon gick mellan fastlandet oh Visby.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Användarvisningsbild

kryzzarn
Kontakt:

Inlägg av kryzzarn »

Kul tråd och tjusiga byggen, Jag tycker absolut att hon ser ut som Nord Gotlandia! :-)

Att bygga fartyg av diverse saker har alltid varit kul, tycker jag. Redan som liten målade jag och byggde modellfartyg av gamla mjölkkartonger och burkar. Säkerligen något i Lego också, dock inget jag minns med all tydlighet. En del fartyg har det också blivit i diverse TV/Dator-spel där man har möjlighet att bygga saker.

Jag kanske låter lite som en Hippie genom att säga detta, men jag tycker nog inte att modeller, särskilt inte byggda av ett så trubbigt material som Lego, måste vara rätt skalenliga eller korrekt dimensionerade. Tjusningen med modellbyggande är många gånger att göra någonting kreativt av vad man har tillgängligt, liksom barnet som bygger en bondgård med boskap av kottar och träd av grankvistar, eller barkbåten som varsamt glider över en lerpöl ("Och de glider så fint utan köl", som Olle Adolphson sjöng ;-) ). Det är den rätta andan som är huvudingrediensen i all konstskap. Kort sagt: Påminner den dig om vad du försökte efterlikna är det förmodligen bra nog! :-)
. -. / ... .--- --- -- .- -. / .- .-.. ... -.- .- .-. / .... .- ...- . - ... / ...- .- --. //Kryzzarn

Mina bilder hos Flickr: https://www.flickr.com/photos/90555815@N06/
Min Youtube-kanal: https://www.youtube.com/channel/UCbz-DD ... __B1628Dhw
Användarvisningsbild

Trådstartare
Victory

Inlägg av Victory »

kryzzarn skrev: sön 28 feb 2021, 16:40 Kul tråd och tjusiga byggen, Jag tycker absolut att hon ser ut som Nord Gotlandia! :-)

Att bygga fartyg av diverse saker har alltid varit kul, tycker jag. Redan som liten målade jag och byggde modellfartyg av gamla mjölkkartonger och burkar. Säkerligen något i Lego också, dock inget jag minns med all tydlighet. En del fartyg har det också blivit i diverse TV/Dator-spel där man har möjlighet att bygga saker.

Jag kanske låter lite som en Hippie genom att säga detta, men jag tycker nog inte att modeller, särskilt inte byggda av ett så trubbigt material som Lego, måste vara rätt skalenliga eller korrekt dimensionerade. Tjusningen med modellbyggande är många gånger att göra någonting kreativt av vad man har tillgängligt, liksom barnet som bygger en bondgård med boskap av kottar och träd av grankvistar, eller barkbåten som varsamt glider över en lerpöl ("Och de glider så fint utan köl", som Olle Adolphson sjöng ;-) ). Det är den rätta andan som är huvudingrediensen i all konstskap. Kort sagt: Påminner den dig om vad du försökte efterlikna är det förmodligen bra nog! :-)
Ja man får verkligen nöja sig med de delar som finns tillgängliga. Här kommer iaf en uppdatering. Jag håller på att jobbar med alla dekaler. Kommer ta tid att få det bra(jag suger så fruktansvärt på det här digitala) Om någon känner för att kritiserar bygget så säger jag bara, gör det bättre själv då!
Bilagor
20210305_141828.jpg
20210305_141828.jpg
20210305_141828.jpg (2.04 MiB) Visad 718 gånger
20210305_141817.jpg
20210305_141817.jpg
20210305_141817.jpg (2.05 MiB) Visad 718 gånger
20210305_141807.jpg
20210305_141807.jpg
20210305_141807.jpg (2.24 MiB) Visad 718 gånger
Användarvisningsbild

kryzzarn
Kontakt:

Inlägg av kryzzarn »

Det ser riktigt bra ut! :-)
. -. / ... .--- --- -- .- -. / .- .-.. ... -.- .- .-. / .... .- ...- . - ... / ...- .- --. //Kryzzarn

Mina bilder hos Flickr: https://www.flickr.com/photos/90555815@N06/
Min Youtube-kanal: https://www.youtube.com/channel/UCbz-DD ... __B1628Dhw
Användarvisningsbild

Trådstartare
Victory

Inlägg av Victory »

Hmm kommer en lite uppdatering. Jag håller på att mäta vilken storlek ventilerna ska få så de som nu är påklistrade är endast ett test för att se vilken storlek och vilket avstånd som kommer bli bra(det är ju för tillfället olika storlek på bryggans ventiler och vissa är runda) Arbetet fortsätter. Ja sen råkade det bli en Graip av resterna.
Bilagor
20210312_185043.jpg
20210312_185043.jpg
20210312_185043.jpg (2.99 MiB) Visad 618 gånger
Användarvisningsbild

Trådstartare
Victory

Inlägg av Victory »

Här kommer en snabb uppdatering. Graip och Nord Gotlandia håller på att färdigställas. Dock är dekalerna bara ett test för att se färgnyanser och storlek och dessa kommer att bytas ut. I vänstra delen av bilden syns dekalen med en del av Graips ventiler(Jag har gjort likadana till Nord Gotlandia, men eftersom jag håller på att modernisera överbyggnaden så behöver jag ändra om dem) Ja sen råkade det bli delar över som börjar ta en form av en annan färja... :) (uppdatering, färjorna görs i hyfsat relation till varandra. Nord Gotlandia är aningens längre än Graip och ca 2 cm längre än Visby. Med Graips sponsoner är modellerna lika breda. Visby och Nord Gotlandia har bryggan på samma höjd. Graip har sin brygga på däck 10 och däck 11. Graips däck 11 är i samma höjd som Visbys översta däck)
Bilagor
20210402_112046.jpg
20210402_112046.jpg
20210402_112046.jpg (2.47 MiB) Visad 467 gånger

Roger

Inlägg av Roger »

Fine modeller du har bygget! Skulle gjerne sett ett bedre bilde på Visby, men det kommer vel etterhvert? :-)
Användarvisningsbild

Trådstartare
Victory

Inlägg av Victory »

Roger skrev: mån 05 apr 2021, 16:59 Fine modeller du har bygget! Skulle gjerne sett ett bedre bilde på Visby, men det kommer vel etterhvert? :-)
Tack! :) både Graip och Visby är egentligen modeller som jag kastat ihop av överblivna delar. Graip är i stort sett helt klar medan Visby är vid andra monteringen. Vid första monteringen blev hon för hög och för lång, jag byggde därför om henne. När det kommer till Nord Gotlandia och Graip är det nog montering 12 som bilderna visar.(jag bygger upp dem för att se proportioner osv för att sedan göra korrigeringar. När dessa är gjorda hittar jag andra saker som måste fixas så då plockar man isär allt igen och gör om) Dvs Visby är precis i början av processen och jag tror inte att jag kommer att ha delar över att färdigställa henne tyvärr. Men de översta däcken på Visby monterar jag ihop nu i vita bitar för att veta exakt vilka delar jag behöver beställa från lego i grått. Fören på Visby ser riktigt dålig ut från nära håll, men det var enda sättet jag kunde lösa det så att hennes utformning liknar originalet. Jag satt och gjorde Nord Gotlandias dekaler (tog ca 40timmar) när jag fick hem dem insåg jag att avståndet mellan ventilerna var ca 0,2mm för smalt och jag kommer behöva göra om allting igen.(en av dessa dekaler syns under skorstenen på däck 9) Men att bygga modellerna och utforma dekalerna tar tid(så mycket tid) och är klurigt som sjutton då det inte finns några instruktioner, men de uppfyller sitt syfte(att underhålla mig under pandemin) Hur som helst kommer det fler bilder när jag gjort framsteg :)
Användarvisningsbild

Trådstartare
Victory

Inlägg av Victory »

En snabbuppdatering. Pga bättre väder har jag inte lagt särskilt mycket tid på modellerna senaste tiden. Inga av de dekalerna som sitter på nu kommer att bli kvar på slutresultatet. Dem är ditsatta för att ge ett hum om modellernas utformning och proportioner. Jag mäter ingenting vid utformningen av modellerna (det är lego så kommer ändå inte bli perfekt) utan jag använder ögonmått och går på känsla. Visbys skorsten var ett sant helvete att få till. Jag har gjort det bästa av de delar jag haft tillgängliga. Det har kapats och slipats en hel del för att få till den(jag är fortfarande inte nöjd, men någon gång får man bara nöja sig) pga detta var jag tvungen att limma vissa delar av skorstenen. Däckshöjden på Visby kommer tyvärr inte bli exakt densamma som på Nord Gotlandia och Graip och det beror på bitarnas utformning i aktern. Visby är ju mest en restprodukt av de andra två så hon får bli lite som hon blir helt enkelt. Men vad tycker ni, är jag på rätt väg? Blev skorstenen bra? Ser fören någorlunda okej ut? (det återstår en hel del jobb och jag kommer behöva bygga om henne minst 2 gånger till) Ja och Visbys skorstenstopp är helt provisoriskt och är endast där för att underlätta den röda delens höjd och bredd.
Bilagor
20210422_201736.jpg
20210422_201736.jpg
20210422_201736.jpg (150.42 KiB) Visad 250 gånger
Skriv svar