Rätt hamn?

Hamnsnack här.

Marre

Re: Rätt hamn?

Inlägg av Marre »

Då är det därför per definition det inte går några båtar mellan Malmö och Köpenhamn eftersom det är samma hamn. ;-)
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Marre skrev: tis 04 maj 2021, 20:21 Då är det därför per definition det inte går några båtar mellan Malmö och Köpenhamn eftersom det är samma hamn. ;-)
Nu går det tyvärr inte några båtar "inom" CMP heller. :D
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Marre

Inlägg av Marre »

Jodå, det går både de gula transportbåtarna i Köpenhamn, har just nu glömt vad de heter, och rundtursbåtar i både Malmö och Köpenhamn. Men vill man ta sig från ena till andra delen är fyra bildäck, men inte på färja ett alternativ.

Kehinde

Inlägg av Kehinde »

Risberg skrev: tis 04 maj 2021, 20:30
Marre skrev: tis 04 maj 2021, 20:21 Då är det därför per definition det inte går några båtar mellan Malmö och Köpenhamn eftersom det är samma hamn. ;-)
Det skulle vara några av kryssningsfartygen i så fall, men inte reguljär trafik. Eller?
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Kehinde skrev: tis 04 maj 2021, 21:01
Det skulle vara några av kryssningsfartygen i så fall, men inte reguljär trafik. Eller?
Såvitt vet jag vet, men jag tar förbehåll om att det kan finnas undantag, lägger samtliga kryssningsfartyg, som går till CMP, till vid Langelinie, mellan Frihavnen och Den lille Havfrue (norr om Amalienborg och gamla Kvæsthusbroen, som numera tydligen heter Ofelia Beach), och inga i Malmö. Det finns ju inga tillräckligt långa kajer i Malmö, med någorlunda tillgänglighet för tourister.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Kehinde

Inlägg av Kehinde »

Risberg skrev: tis 04 maj 2021, 21:27
Kehinde skrev: tis 04 maj 2021, 21:01

Såvitt vet jag vet, men jag tar förbehåll om att det kan finnas undantag, lägger samtliga kryssningsfartyg, som går till CMP, till vid Langelinie, mellan Frihavnen och Den lille Havfrue (norr om Amalienborg och gamla Kvæsthusbroen, som numera tydligen heter Ofelia Beach), och inga i Malmö. Det finns ju inga tillräckligt långa kajer i Malmö, med någorlunda tillgänglighet för tourister.
Nä det stämmer, men några av kryssningsfartygen går från Köpenhamn till Visby, som också tillhör CMP eller har det ändrats på något sätt.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Kehinde skrev: tis 04 maj 2021, 21:37
Nä det stämmer, men några av kryssningsfartygen går från Köpenhamn till Visby, som också tillhör CMP eller har det ändrats på något sätt.
Det vet Du åtskilligt mer om än jag, men nu minns jag att Du tidigare har nämnt att CMP har köpt en kaj eller en pir(?) i Visby.

Marre

Inlägg av Marre »

Malmö har en kryssningsterminal i Frihamnen. Gansk långt att promenera till centrum. Senast genomförda säsong var det väl fyra till fem anlöp totalt. Tilläggas att det i Malmö också är begränsad maxlängd på fartygen. I Köpenhamn hade man väl i snitt lika många anlöp per dag. De flesta lägger till vid den nya Oceankajen utanför Nordhavnen och några använder fortfarande Langelinie.
Användarvisningsbild

Risberg

Inlägg av Risberg »

Marre skrev: tis 04 maj 2021, 22:16 Malmö har en kryssningsterminal i Frihamnen. Gansk långt att promenera till centrum. Senast genomförda säsong var det väl fyra till fem anlöp totalt. Tilläggas att det i Malmö också är begränsad maxlängd på fartygen. I Köpenhamn hade man väl i snitt lika många anlöp per dag. De flesta lägger till vid den nya Oceankajen utanför Nordhavnen och några använder fortfarande Langelinie.
Ja, just det, det har Du rätt i. Oceanhavnen är ju en ganska hopplös tilläggsplats och kräver i alla fall transferbussar (men det brukar där ju också vara).

Kan inte låta bli att nämna Luleå i sammanhanget. BIRKA STOCKHOLM gick dit för första och sista gången midsommar 2016. Kommunen, eller någon annan i Luleå, verkade inte det minsta intresserade av det (till skillnad från Härnösand) och alla utflykter gick till någon annanstans och t.ex. ingen stadsvandring i Luleå (i och för sig inte mycket att stadsvandra i). Själv deltog jag i en utflykt till Kalix för att frossa i löjrom. Såvitt jag vet gick BIRKA STOCKHOLM nästa år till Vasa istället.
Senast redigerad av Risberg den ons 05 maj 2021, 08:33, redigerad totalt 1 gånger.

Kehinde

Inlägg av Kehinde »

Risberg skrev: tis 04 maj 2021, 22:15
Kehinde skrev: tis 04 maj 2021, 21:37
Det vet Du åtskilligt mer om än jag, men nu minns jag att Du tidigare har nämnt att CMP har köpt en kaj eller en pir(?) i Visby.
Nu får du sluta. Gå in på CMPs hemsida och läs själv och det blev du rekommenderad att göra för ett bra tag sedan. Där står fullt tydligt vilka hamnar som ingår i CMPs intressesfär.
CMP är mig veterligen inte en geografisk plats utan en administrativ sammanslagning medan Köpenhamn, Malmö och Visby hamnar är verkliga platser. Det är ungefär som med Stockholms Hamnar AB inte är fysiska hamnar utan ett bolag i motsats till hamnen i Stockholm och kom inte dragande med det där snacket nu, att i Stockholm finns olika hamndelar med olika namn för hela området är en stor hamnanläggning.
Skriv svar