Rätt hamn?

Hamnsnack här.

Lars H
Inlägg: 156
Blev medlem: sön 24 mar 2019, 18:50

Rätt hamn?

Inlägg av Lars H »


Hamnar man inte alltid i som kryssningsresenär. Kanske inte ens i den stad man tror. Och då tänker jag inte på oförutsedda händelser av typ väder och liknande.

Ta exempelvis Bangkok, där hamnen mestadels är Laem Chabang, runt två timmars resa med buss in till city, eller San Antonio i Chile, som ligger 1,5 timmes resa från Valparaiso men som inte sällan går under artistnamnet Valparaiso. Liknande gäller för Tokyo/Yokohama, Peking/Tianjin, London/Dover, Paris/Le Havre, Bordeaux/Verdon, Rom/Civitavecchia, Athen/Pireus, Jerusalem/Haifa mfl. Ibland som synes inte ens en hamnstad. Även om man uppmärksammat det kanske mindre kända namnet, som ofta står inom ( ) i program och liknande, är det inte säkert att man vet hur långt det är till det egentliga resmålet. Här hemma har många kryssningsresenärer motsvarande problem gällande Stockholm/Nynäshamn.

Lite pikant i sammanhanget är att hamnen med det ståtliga namnet Los Angeles World Cruise Center, ligger i San Pedro.

Större städer kan också ha ett flertal kryssningshamnar inom sina gränser. Nära eller på varierande avstånd från centrum. Shanghai, Stockholm, St Petersburg tex. En sådan situation råder även i New York, som har tre kryssningshamnar, varav en som ingår i stadens administration, inte ens ligger i New York, utan i Bayonne, New Jersey. Kan ju vara lite överraskande om man förväntat sig en tilläggsplats vid Manhattan eller Brooklyn.

Vilken hamn i en stad fartyget lägger till kan också bero på trafikintensitet, fartygets storlek, egna terminaler men ibland även rederiets eget val. Andra städer har i princip bara en hamn där allt från container- till kryssningsfartyg skall samsas. Inte sällan långt från stadskärnan. En sådan hamn kan dessutom vara rätt rörig med diverse begränsningar för en kryssningsresenär. Typ Buenos Aires.

Många förväntar sig nog i Sydney en tilläggsplats vid den kända bron och mitt emot operan. Dessvärre får bara ett kryssningsfartyg av någorlunda storlek plats här. Övriga är hänvisade till något mindre glamorösa platser.
Senast redigerad av Lars H den tis 27 apr 2021, 15:12, redigerad totalt 1 gånger.

Johnny
Inlägg: 314
Blev medlem: mån 18 mar 2019, 11:34

Re: Rätt hamn?

Inlägg av Johnny »

Warnemünde har någon gång annonserats som Berlin.

Trådstartare
Lars H
Inlägg: 156
Blev medlem: sön 24 mar 2019, 18:50

Re: Rätt hamn?

Inlägg av Lars H »

Ja, Berlin brukar även grannstaden till Warnemunde, Rostock också kallas.
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 2082
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Rätt hamn?

Inlägg av Risberg »

Storm i vattenglas.

De flesta någorlunda normalallmänbildade är säkert medvetna om att hvarken Bangkok, Tōkyō, Beijing, Paris, Roma, Athina, Jerusalem eller Berlin ligger vid havet (med London och Boredaux är det kanske inte lika självklart).

Om man förväntar sig att komma till Manhattan är Brooklyn illa nog. Risberg @ Mina resor med transatlinska linjefartyg

Åker man fraktfartyg (i och för sig en begränsad målgrupp) kan man bli avslängd i Maasvlakte vid Maas' mynning, milvis från närmsta kollektivtrafik, när det står Rotterdam på biljetten. Risberg @ Freighter travelling between six Continents

I vissa fall kan angivande av "falska hamnar" faktiskt vara en fördel. De flesta som åker flodkryssning på Donau förväntar sig nog att komma till Svarta Havet. Ytterst få flodkryssningar på Donau går längre än till Ruse, inte till hvarken Vilkove eller Sulina. Ingen av de tre platserna är allmänt välkända. Då är det ju faktiskt en fördel för den ouppmärksamme att det påstås att färden går till Bucureşti – "alla" vet att Bucureşti inte ligger vid Svarta Havet. Risberg @ On rivers between the North Sea, the Black Sea and the Alps

Om sedan "rätt hamn" innebär glamoröst läge är väl mer än fråga för den kräsne eller gnällige.

Åtskilligt värre är det ju med alla dessa flyg som inte ens kommer i närheten av de storstäder de påstås gå till, och som inte är uppenbart för någon eller upplyses om; Västerås som blir Stockholm, Torp som blir Oslo, Værnes som blir Trondheim &c. &c.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Trådstartare
Lars H
Inlägg: 156
Blev medlem: sön 24 mar 2019, 18:50

Re: Rätt hamn?

Inlägg av Lars H »

Nja, nu får Du nog hålla lite ordning på geografin. Normalallmänbildad eller inte.

Det finns en kryssningsterminal, Khlong Toni Port vid Chao Phraya River som ligger nära Bangkok city. Var själv där med Regents, Seven Seas Navigator. Även Tokyo har en hamn. Åtminstone när jag senast var där med också ett Regentfartyg: Seven Seas Mariner.

Och det förresten inte bara hamn för kryssningsfartyg. Gäller båda platserna. Men för bla kryssningsfartyg finns det av olika skäl storleksbegränsningar. Som det även gör i London och Bordeaux.
Senast redigerad av Lars H den tis 04 maj 2021, 15:47, redigerad totalt 2 gång.

Trådstartare
Lars H
Inlägg: 156
Blev medlem: sön 24 mar 2019, 18:50

Re: Rätt hamn?

Inlägg av Lars H »

För övrigt har jag med en flodkryssning faktiskt besökt Sulina. Kanske ingen höjdare direkt, men det blev även en sväng ut i Svarta Havet innan resan fortsatte på Donau mot Budapest.
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 2082
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Rätt hamn?

Inlägg av Risberg »

Javisst har Tōkyō hamn. :oops: Har ju själv åkt färja till Kushiro därifrån. Risberg @ Japan 1995
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 2082
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Rätt hamn?

Inlägg av Risberg »

Jag antar dock att kryssningsrederier som anger att de går till t.ex. Roma eller Jerusalem åtminstone organiserar transport dit.

Minst lika illa är att Vasabåtarna påstår att de går till Umeå och att färjorna till Risavika påstås gå till Stavanger (speciellt eftersom de verkligen gick till Stavanger för inte så väldigt många år sedan). Bornholmslinjen påstår tack och lov inte att de går till København efter att de flyttats till Køge.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Kehinde
Inlägg: 276
Blev medlem: tis 19 mar 2019, 13:48

Re: Rätt hamn?

Inlägg av Kehinde »

Fast det där med underliga destinationer (läs hamnar) existerar även här i vårt närområde. Ta t.ex. Malmö och Köpenhamn. Det finns de, som tror/vet att det är ett hamnområde som ligger i två länder och det betyder, att en kryssning till Köpenhamn lika gärna kan sluta i Malmö och ingen skulle kunna klaga.
Eller varför inte i Visby kanske, så man har väl inga som helst skäl, att gnälla på rederiers destinationer när det gäller övriga världen.

Trådstartare
Lars H
Inlägg: 156
Blev medlem: sön 24 mar 2019, 18:50

Re: Rätt hamn?

Inlägg av Lars H »

Risberg skrev: tis 04 maj 2021, 17:27 Jag antar dock att kryssningsrederier som anger att de går till t.ex. Roma eller Jerusalem åtminstone organiserar transport dit.

Minst lika illa är att Vasabåtarna påstår att de går till Umeå och att färjorna till Risavika påstås gå till Stavanger (speciellt eftersom de verkligen gick till Stavanger för inte så väldigt många år sedan). Bornholmslinjen påstår tack och lov inte att de går till København efter att de flyttats till Køge.
Rom och Jerusalem (även dit från Ashdod som ligger närmare än Haifa) är nog exempel på där det flesta rederier inte har någon fri shutteltrafik, utan bara erbjuder utflykter, inte sällan dyra dessutom. Men, sedan finns det även rederier där ett stort eller begränsat utbud av fria utflykter erbjuds. Så det är en blandad kompott.

I Stockholm tex, där avståndet in till city från samtliga hamnar, bortsett från Nynäshamn, inte är särskilt långt, har vissa rederier fri shuttlebuss in till City, andra tar rejält betalt.
Skriv svar