Hargshamn

Hamnsnack här.

Trossen

Re: Hargshamn

Inlägg av Trossen »

Ofta så ligger fartygen och väntar vid Svartklubben när de ska till Hargshamn innan de tar lots. Sedan lotsas fartyget in och strax efter att det första fartyget lagt till avgår ett inneliggande fartyg. Jag skulle tro att det är samma lots som lotsar ut det avgående fartyget.
Åter tack för intressant info! Det där med lotsningen är ju synnerligen intressant. Har själv varit ute och kikat på lotsstationen på Singö som jag antar att du syftar på. Det är alltså den stationen som lotsar in till Hallstavik och Hargshamn? Lotsbåtarna på Singö ligger nära vägen och där vägen tar slut ligger ett högt gult hus som jag tror ägs av Sjöfartsverket. Vad som sker i det där gula huset har jag aldrig riktigt begripit - är det typ värmestuga åt lotsarna eller vad? Sedan detta med lotsningen om det är typ 4 anlöp i vecka - hur avlönas då lotsarna? Det kan ju knappast vara frågan om heltidsanställning, går dom då på timbasis utefter den tid själva lotsningen tar i anspråk eller?

Tjärv1

Inlägg av Tjärv1 »

Trossen skrev: mån 24 aug 2020, 22:54
Ofta så ligger fartygen och väntar vid Svartklubben när de ska till Hargshamn innan de tar lots. Sedan lotsas fartyget in och strax efter att det första fartyget lagt till avgår ett inneliggande fartyg. Jag skulle tro att det är samma lots som lotsar ut det avgående fartyget.
Åter tack för intressant info! Det där med lotsningen är ju synnerligen intressant. Har själv varit ute och kikat på lotsstationen på Singö som jag antar att du syftar på. Det är alltså den stationen som lotsar in till Hallstavik och Hargshamn? Lotsbåtarna på Singö ligger nära vägen och där vägen tar slut ligger ett högt gult hus som jag tror ägs av Sjöfartsverket. Vad som sker i det där gula huset har jag aldrig riktigt begripit - är det typ värmestuga åt lotsarna eller vad? Sedan detta med lotsningen om det är typ 4 anlöp i vecka - hur avlönas då lotsarna? Det kan ju knappast vara frågan om heltidsanställning, går dom då på timbasis utefter den tid själva lotsningen tar i anspråk eller?
Lotsarna kommer nog oftast med taxi till väntande lotsbåt ut till fartyget som skall lotsas. Båtsmännen som kör lotsbåtarna arbetar däremot på stationen tar hand om båtarna och materiel samt har jour att snabbt ta ut lotsbåten för alla behov som kan tänkas uppstå? Skulle tro att lotsarna har fullt upp med att hålla sina kunskaperna om farleder och fartyg aktuella för kommande uppdrag. Antagligen finns det nog rum även för lotsar att vid behov övernatta på stationen för en lagom lång nattvila inför nästa lotsuppdrag. Annars antar jag att de åkerhem igen!

Ursus

Inlägg av Ursus »

Nu kommer Wasa Dredgings fartyg in på löpande band. Kombinerade borr, spräng och grävfarkosten Boulder kom igår och mudderverket Optimus är på väg in just nu. Två bottentömmande fartyg, Boann och Sinann har också anslutit under natten.

Man lär väl börja gräva den 1 oktober så fort det går eftersom tillståndet för muddringen börjar då. Sedan vet man aldrig med isen i Hargshamn. Det är inte ovanligt med rejält med is redan vid nyår. Vanliga fartygstrafiken har i regel inga problem - skärgården är så tät så isen rör sig inte ett dugg - men ska man muddra så är det nog värre.
Användarvisningsbild

Risberg
Medlemsnamn hos Landgången: Risberg

Inlägg av Risberg »

Trossen skrev: fre 22 mar 2019, 10:23 Se där - ganska lång tid - men då var det bara frakt eller passagerare också med bil?

Den där järnvägsklaffen hade ju varit häftig att se bilder på. Nu lär det i vart fall inte gå så värst mycket tåg på sträckan hursomhelst så nyttjandegraden lär vara låg!
Tågfärjeleden Hargshamn - Nystad omhandlas i min bok "Fra LILLEBELT til SKÅNE", som man kan få 3. upplagan av på pdf (>130 MB) gratis, genom att skicka ett vykort (gärna med båtmotiv) till Matz Lonnedal Risberg, Corfitz Beck-Friisg 1, 231 42 Trelleborg och uppge sin e-postadress.
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia

Ursus

Inlägg av Ursus »

Idag utanför Kälsholmen:
Optimus
Optimus
Optimus
Optimus
20201029_090811.jpg (4 MiB) Visad 450 gånger

Origoxy

Inlägg av Origoxy »

Trossen skrev: mån 24 aug 2020, 22:54
Det finns inga lotsar som bara kör Hargshamn, då skulle det som Du skrivit bli mycket död tid, precis som det inte finns några lotsar som bara kör Strömstad eller andra platser med liten trafik.

Om jag inte har fel tillhör Hargshamn Stockholms lotsområde, så, när det är trafik skickas en av Stockholmslotsarna dit.

Trådstartare
Trossen

Inlägg av Trossen »

Det finns inga lotsar som bara kör Hargshamn, då skulle det som Du skrivit bli mycket död tid, precis som det inte finns några lotsar som bara kör Strömstad eller andra platser med liten trafik.Om jag inte har fel tillhör Hargshamn Stockholms lotsområde, så, när det är trafik skickas en av Stockholmslotsarna dit.
Med stockholmslotsarna är det de stationerade på Singö du tänker på?

Mycket nyfiken på vilken trafik Singö-lotsen har hand om - någon som vet får hemskt gärna upplysa mig om det!

Origoxy

Inlägg av Origoxy »

https://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofar ... tsstation/

Lotsstationen på Singö.

Osäker på om det finns någon lots som bara är ”Svartklubben lotsar”, tror inte det, tror de alla är Stockholmslotsar som skickas dit på ”rullande schema”.

Om man är nyfiken på trafiken är lotsinfo rätt användbart.

https://eservices.sjofartsverket.se/lot ... frames.asp

Trådstartare
Trossen

Inlägg av Trossen »

Tusen tack för infon Origoxy - bra med kartan där så att man ser vilka leder det rör sig om!

OK - Svartklubben heter lotsstationen - förknippar det med den ö utanför Singö där fyren ligger belägen. Men tidigare låg lotsen också bredvid fyren där ute, som jag förstått det hela, så namnet på lotsstationen flyttade med så att säga när verksamheten överfördes till fastlandet?

Det där gula huset en bit bort från den hamn där lotsbåtarna ligger är jag fortfarande nyfiken på. Fungerar säkert som övernattningsbostad för lotsarna, men varför byggdes huset så högt med tanke på dels fyren (som ju i vart fall tidigare borde fungerat som övervakningsplats), dels radarteknik.

Ursus

Inlägg av Ursus »

Så var då punktmärket mitt för Ellaströmmen historia.
20201122_134828.jpg
20201122_134828.jpg
20201122_134828.jpg (189.51 KiB) Visad 104 gånger
Från Boulder borrar, spränger och gräver man bort grynnan som tidigare legat mitt i farleden och som har märkts ut med detta ovanliga sjömärke.

Tinto med pråm står för borttransport av massorna.

Inte så bra bild denna gången. Ville inte köra närmare och hade bara telefonen att fotografera med.
Skriv svar