Ingen hamn, men ... Stads skeppstunnel

Hamnsnack här.
Användarvisningsbild

Holger
Webbplatsadministratör
Inlägg: 180
Blev medlem: tis 12 mar 2019, 07:22
Har tackat: 74 gånger
Har Tackats: 22 gånger
Kontakt:

Ingen hamn, men ... Stads skeppstunnel

Inlägg av Holger » tor 14 nov 2019, 08:41

https://www.tu.no/artikler/slik-vil-de- ... ere/467929
Sparar man verkligen så mycket tid och bränsle med denna tunnel? Om man räknar in byggkostanderna menar jag!
Sedan är man ju ganska fast i måtten, vad händer om skeppen blir bredare/högre?


bengt
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 18 mar 2019, 10:55
Medlemsnamn hos Landgången: BD
Har tackat: 1 gång
Har Tackats: 9 gånger

Re: Ingen hamn, men ... Stads skeppstunnel. Undvika Oväder

Inlägg av bengt » lör 16 nov 2019, 12:37

Holger skrev:
tor 14 nov 2019, 08:41
https://www.tu.no/artikler/slik-vil-de- ... ere/467929
Sparar man verkligen så mycket tid och bränsle med denna tunnel? Om man räknar in byggkostanderna menar jag!
Sedan är man ju ganska fast i måtten, vad händer om skeppen blir bredare/högre?
Det handlar om att undvika problem orsakade av oväder.


Tjärv1
Inlägg: 44
Blev medlem: tor 28 mar 2019, 10:57
Har tackat: 5 gånger
Har Tackats: 10 gånger

Re: Ingen hamn, men ... Stads skeppstunnel

Inlägg av Tjärv1 » lör 16 nov 2019, 13:33

Hurtigruten verkar iallafall inte intresserade!
https://e24.no/naeringsliv/i/y396rr/hur ... -problemer

Andra fartyg med små marginaler i tunneln eller större fartyg bör nog också klara relativt tuff havssjö och kan gå längre ut från land då förhållandena närmast Stadlandet är för besvärliga.

Största fördelen är nog att hurtigbåtarna (snabbgående katamaraner) på Bergen-Nordfjord som idag vänder vid Sejle kan fortsätta genom tunneln till Ålesund! Även mindre fraktfartyg i kusttrafik och andra båtar som kör lokalt kommer kunna dra nytta av tunneln. Dagens enorma fossildrivna kryssningsfartyg kanske inte har någon framtid inne på Norska fjordar?

Skriv svar