Bristen på sjöbefäl !

Om allt annat med anknytning till sjöfart.

Floridavatten

Bristen på sjöbefäl !

Inlägg av Floridavatten » sön 13 okt 2019, 10:10

Konstaterar med viss nöjsamhet att bristen på sjöbefäl är väldigt stor, och att sjöbefälsskolorna har svårt att fylla klasserna.
Det har publicerats flera artiklar i olika media om ämnet, och det anordnas sjöfartsdagar och sjöbefälsskolorna tillsammans med rederier håller rekryterings och informationsdagar....

SKYLL ER SJÄLVA !! vill jag bara säga. För det enda jag hört sedan jag mönstrade på en båt första gången 1985 tills jag slutligen gick i land för gott 2013 var snack om utflaggningar och att svenska besättningar är alldeles för dyra. 1985 var det till exempel helt omöjligt att få en jobb som motorman eller matros efter avslutad sjömansskola och praktik, intresset från rederierna att trygga återväxten var hel obefintlig. Däremot var man mer än välkommen efter sjöbefälsskolan när man utbildat sig till sjöbefäl.
Man drog ner på besättningarna och införde allmämtjänst så att det till slut kunde vara typ 15 man på ett oceangående fartyg, och när det inte räckte införde man TAP-avtalet så redarna kunde anställa utländsk manskap i viss utsträckning.
Till slut blev då såklart återväxten på befäl också väldigt dålig så då startade man den 4-åriga utbildningen på sjöbefälsskolorna så studenter helt utan sjöpraktik kunde ansöka och få praktiken inbakad i utbildningen, och det förstår ju vem som helst att det inte räcker för de allra flesta. Jag vet inte hur många studenter på praktik jag fått ta hand om ute i båtarna som helt saknat känsla och intresse.

Jag ska inte gnälla mer om hur utbildningen och förutsättningarna ändrats sedan jag började till sjöss men kan i alla fall konstatera att återväxten fortfarande är väldigt dålig, och undra på det med de förutsättningar som varit sedan 80-talet. Jag följer flera yngre sjöbefäl på sociala medier som startar konton när de glada i hågen går ut som kadetter och ska se världen, men de allra flesta verkar lägga av efter ett-två år som befäl och hitta andra jobb.
Ni redare och ansvariga politiker har er helt själva att skylla, ni kan inte ena årtiondet göra det helt omöjligt för unga att få sjöjobb för att nästa årtionde be och böna att folk ska söka sig till sjöbefälsskolorna.

Donkeyman
Medlemsnamn hos Landgången: Norge
Har Tackats: 21 gånger

Re: Bristen på sjöbefäl !

Inlägg av Donkeyman » sön 13 okt 2019, 11:05

Det hör till saken att detta inte är någon specifikt Svensk kris. Det är en global brist på sjöbefäl och mycket värre blir det. Pensionsavgångarna de närmaste 10 åren kommer att omfatta en stor andel av kåren.
Följ ångfartyget Blidösund dag för dag sommaren 1954 på www.blidan54.blogspot.com

Trådstartare
Floridavatten

Inlägg av Floridavatten » lör 19 okt 2019, 11:49

Tror tyvärr det alltid kommer vara svårt att få sjöbefälen att stanna kvar länge i yrket, i alla fall på långfart som det brukar heta.
För ärligt talat är det ju inget höjdarjobb. Att vara borta från familj och vänner kanske 10 veckor i streck, knappt hinna gå i land någonstans, och ombord umgås du med den klick av samma slag som du själv. Väldigt sällan mixed crew umgås särskilt befäl manskap. Och otroligt stort ansvar med små besättningar och den stress det kan skapa.
Är inte säker på att dagens ständigt uppkopplade fartyg gör längtan hem mindre heller. Förut hade man ingen aning om vad som skedde hemma förrän man kom till hamn och eventuellt kunde ringa. Då släppte man hemmalivet på ett annat sätt och tillvaron ombord blev enklare.

Jag vet inte heller vad som skulle kunna vända trenden? För sjöbefäl från utvecklingsländer eller fattigare typ öststarsländer är sjölivet säkert ett bra alternativ till en jämförelsevis väldigt bra inkomst, medans för oss i västeuropa finns det så otroligt mycket intressanta jobb där man inte behöver vara borta från familjen, så att få unga sjömän att stanna i yrket måste vara väldigt svårt.

Livet för en oceangående sjöman i dag kan väl sammanfattas med att man får resa väldigt mycket men se ganska lite. Och i Nord- östersjöfart är det ännu värre då får man resa väldigt mycket men se absolut ingenting.

PelleMaskin
Har Tackats: 1 gång

Inlägg av PelleMaskin » tor 31 okt 2019, 07:45

Å sedan har vi skattemasen som håller på att ändra regler för beskattning hela tiden.
Jobbar man inte på ett fartyg som "transporterar last från A till B" så får man betala landskatt!?
Även om Transportstyrelsen klassar fartyget som (typ av lastfartyg)?
Sedan ska man ha seglat 183 dagar ombord ...och utanför vad skattemasen räknar som EU....vilket tydligen inte vissa delar av Norra Afrika räknas som...
Vissa saker är det svårt stt styra över som väder, vind etc...men det tar de ingen hänsyn till.
Jasså det fattas tyvärr 1-2 dagar ombord för att fartyget var försenat och du inte kunde mönstra på....sorry...då blir det till att betala skatt.
Fattas väl bara att de kommer att säga att varje gång ett fartyg går med ballast mellan A till B för att få en last så räknas inte denna tiden utan man måste betala landskatt.
Hade en gång med oss en från regeringen som ville att sjömän skulle betala en skatt för att de fick resa så mycket och se så mycket utav världen.
Som tur var hade hon inte samna inställning efter en vecka ombord då hon bara fått se himmel och hav samt fått "matat" fiskarna ...nästan konstant i en vecka..😁.
Ja ...så varför ska man välja sjömansyrket.....
Borta från nära å kära...bestraffad av skattemasen för att man inte är hemma i Sverige och har tillgång till saker som annat vanligt folk har.
Man blir verkligen belönad för att man gått till sjöss.

Kehinde
Har Tackats: 11 gånger

Inlägg av Kehinde » tor 31 okt 2019, 13:02

Det var inte bara de där med, "att se världen", som fogdarna hittade på. När en lägre skatte sats infördes en gång på 60-talet, var det en slutlig skatt, vilket betydde, att de, som under sommaren jobbade till sjöss, inte kunde räkna sommarinkomsten som en årslön.
Man hade då i förlängningen inte möjlighet, att vikariera som befäl utan de flesta eleverna på den dåtida navigationsskolan tog landbaserade feriejobb.
Inkomsten blev då som för alla övriga en årslön , det man fått ihop under sommarlovet, vilken renderade en avsevärt lägre skatt.

Skriv svar