Passat i Travemünde

Om allt annat med anknytning till sjöfart.
Användarvisningsbild

Holger
Webbplatsadministratör
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 12 mar 2019, 07:22
Har tackat: 65 gånger
Har Tackats: 14 gånger
Kontakt:

Passat i Travemünde

Inlägg av Holger » tis 19 mar 2019, 10:07

Passerade "Passat" när jag var på väg till Sverige med grabben i höstas:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Passat_(fartyg)

Ett mycket vackert fartyg!
Bilagor
FTAU0551.JPG
FTAU0551.JPG (598.78 KiB) Visad 526 gånger


Kehinde
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 19 mar 2019, 12:48
Har Tackats: 4 gånger

Re: Passat i Travemünde

Inlägg av Kehinde » mån 25 mar 2019, 17:48

Jag gick hundvakten med en finsk 2:e styrman i en grå forntid och han drog historier bl.a. från sin tid på de åländska segelfartygen. Han hade en teori, eller som han uttryckte sig fakta, om Pamir. Hon (och absolut inte hen) gick med spannmål många år och blev så småningom skolfartyg.

När man byggde om henne installerades bl.a. hjälpmaskiner och de luftintagen som fordrades gjorde att hon inte var tät längre på däck. Vatten kunde alltså komma in i fartyget och på så sätt orsaka förlisningen.
Att man dessutom byggde ventilerade utrymmen för elevernas välbefinnande gjorde inte saken direkt bättre.


Kehinde
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 19 mar 2019, 12:48
Har Tackats: 4 gånger

Re: Passat i Travemünde

Inlägg av Kehinde » ons 27 mar 2019, 13:42

Med risk för att vara tjatig, men jag glömde en sak, gällande Pamirs förlisning.

När man tidigare lastade spannmål, byggde man slingerskott i lastrummen, för att undvika förskjutningar i lasten då spannmål lastades i bulk
och spannmål försköts lätt vid sjögång (jämför med fria vätskeytor), När det gällde Pamir var det tydligen spannmål i säckar, men även här var en förskjutning en stor risk och en kantring kunde bli följden i hårt väder.
När man då lastade man säckarna varvade man med lös spannmål från uppskurna säckar. På så sätt stämplade man lasten och undvek en eventuell förskjutning och kantring.Möjligen skar man upp säckarna på toppen och lät innehållet "rinna" ner mellan säckarna under gång. Eftersom detta var en gammal procedur, var det mycket möjligt, att stuveriet eller befälet ombord inte kände till den.
Kanske de skall nämnas, att då det var en hel del tankfartyg, som gick med spannmål, åtminstone tidigare, kunde man bortse från slingerskott, då de (tankfartygen) var uppdelade i sektioner långskepp.

Skriv svar