På jobbet

Om allt annat med anknytning till sjöfart.

Donkeyman
Medlemsnamn hos Landgången: Norge
Har Tackats: 14 gånger

Re: På jobbet

Inlägg av Donkeyman » mån 15 jul 2019, 06:54

Det är nu 10 dagar sedan senaste postningen från mitt jobb. Beroende på att jag har varit på ett par resor och "fältarbete" så jag har "missat" en mängd med intressanta anlöp. Men så har jag inte heller lovat att presentera någon fullständig katalog. Men i dag när jag kom till jobbet så låg den här inne. Lite längre söderut än vad som är vanligt så jag fick luta mig ut från altanen men här är den i vart fall. "Bremen" byggt 1990, en av de tidiga så kallade "expeditionskryssarna". Vilket väl är omskrivning för ett mindre fartyg som går till mer exklusiva ställen. Till högre pris än hos de stora får man anta.

Bild

Jag tog ett par bilder till för den som vill se bättre

Bild

Bild
Följ ångfartyget Blidösund dag för dag sommaren 1954 på www.blidan54.blogspot.com

Trådstartare
Donkeyman

Inlägg av Donkeyman » tis 16 jul 2019, 11:29

Dagens gäst har legat vid denna kaj hundratals (för att inte säga tusentals) gånger. Byggd 1982 som Hurtigruten "Narvik" byggd som en i en serie av tre där även "Midnatsol" har gått ur ruten medan "Vesterålen" fortfarande travar fram och tillbaka mellan Bergen och Kirkenes. Jag har rest många gånger med alla tre fartygen. Var faktiskt med en av de första resorna som Narvik gick i Hurtigruten. Men också en av de sista.

Numera heter den "Gann" och är skolfartyg. Hemmahamn är Stavanger där man erbjuder utbildning till sjöbefäl. Skolan har också en anläggning i land där. Eleverna kommer ombord i Augusti och lämnar i Maj. 120 elever utbildas årligen i Maritima Fag som det heter här i Norge. De bor och äter ombord och deltar i seglingar i in- och utland. Sommartid går fartyget som kryssningsfartyg för allmänheten. Just nu är man på en 11-dagars kryssning till Nordkap fram och tillbaka utmed Norska kusten. Dessa sommarkryssningar är mycket populära och säljer ut var gång.

Man kan bara filosofera kring att något i den här stilen skulle vi ha i Sverige.

Bild

Bild
Följ ångfartyget Blidösund dag för dag sommaren 1954 på www.blidan54.blogspot.com

Trådstartare
Donkeyman

Inlägg av Donkeyman » tis 16 jul 2019, 12:44

Så här på slutet av dagen smög sig den här in och gömde sig bakom Ishavshotellet. Nåja, gömde sig - den här pjäsen kan inte gömma sig. Det är "Strilborg" som är en Rescue / Supply Ship tillhörig Møksters rederi.

Bild

Trådstartare
Donkeyman

Inlägg av Donkeyman » fre 19 jul 2019, 07:03

I morse när jag kom till kontoret höll den här på att vända utanför oss. Det är en gammal travare som har bytt namn många gånger. Bland de första namnen var "Royal Viking Sea" och "Norwegian Star". Men nu heter den "Albatros". Man höll på och "sågade" fram och tillbaka ganska länge innan de kom till kaj. Men här måste man ha i minnet att det är ganska trångt att vända här med en så pass stor båt. Så har vi tidvattenström som varierar från noll till flera knop flera gånger om dagen. Men sådant har ju lotsarna full pejl på.

Bild

Bild

Bild

Bild

Lars H
Medlemsnamn hos Landgången: Lars H
Har Tackats: 7 gånger

Inlägg av Lars H » fre 19 jul 2019, 20:12

Har för mig att Albatros är den enda av de tre systrarna som är i ursprungligt skick. Både Fred Olsens Black Watch och Boudicca har förlängts.

Trådstartare
Donkeyman

Inlägg av Donkeyman » tis 23 jul 2019, 08:32

Har varit på "fältarbete" i helgen och på måndagen. I dag på kontoret så hade jag ny utsikt igen. Denna gång är det "Viking Sea". 228x29 meter.

Bild

Bild

Bild

Trådstartare
Donkeyman

Inlägg av Donkeyman » ons 24 jul 2019, 06:53

Hej,
I dag har vi en trålare utanför fönstret. Detta är en gammal Norsk som tillhörde det välkända rederiet "Remøy" från Ålesundstrakten. Senaste åren har den bytt namn i samma takt som Donkeyman byter skjortor. Nu går den under Estnisk flagg och heter "Reval Viking". Reval är som bekant det gamla Svenska namnet på Tallinn.

Nu skall man ha klart för sig att det finns en lång radda med fiskefartyg som har gamla Öststatsflaggor men som ägs av Norskar, Färingar, Islänningar eller andra västliga länder. Men man har köpt eller hyr fiskelicenser från andra länder och därmed måste man föra deras flagg. Vad som är fakta i detta fall vetes inte men jag har i det dagliga jobbet att göra med många andra i den situationen. Det vanliga är att man har blandad besättning med många från västsidan. Så är det en "flaggkapten" från flaggstaten och sedan en "fiskekapten" som är Norsk, Isländsk, Färing eller något sådant.

Bild

Trådstartare
Donkeyman

Inlägg av Donkeyman » fre 26 jul 2019, 07:03

I dag kom det ännu en gammal travare. Freddes Sjöåkeri dök upp med "Boudicca". Byggd 1973 som "Royal Viking Sky". Sedermera "Sunward", ännu senare "Birka Queen" (gick då Sthlm- Riga och Sthlm St Petersburg). Men den har haft många fler namn. Numera alltså "Boudicca". Den går tydligen på charter för "The British Legion". För kännedom är det en välgörenhetsorganisation för tidigare och nuvarande personal från The British Armed Forces. De har massor av klubbar runt om i världen och organiserar en mångfald med aktiviteter. Enligt AIS är de på väg till Pyramiden på Svalbard.

Måste bara påpeka en sak till som svar på fråga - jag dokumenterar långt ifrån alla fartyg som dyker upp utanför kontoret. Enbart de jag ser som speciellt intressanta men så kräver det också att jag är här och inte på ledigt eller fältarbete.

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild

Jens Vinderslev
Har Tackats: 1 gång

Inlägg av Jens Vinderslev » fre 26 jul 2019, 08:30

Lars H skrev:
fre 19 jul 2019, 20:12
Har för mig att Albatros är den enda av de tre systrarna som är i ursprungligt skick. Både Fred Olsens Black Watch och Boudicca har förlängts.
I 1983 blev hun forlænget, ved Seebeckwerft, Bremerhaven.
https://www.faktaomfartyg.se/royal_viking_sea_1973.htm

Användarvisningsbild

Jens Vinderslev
Har Tackats: 1 gång

Inlägg av Jens Vinderslev » fre 26 jul 2019, 08:35

Donkeyman skrev:
fre 26 jul 2019, 07:03
Den går tydligen på charter för "The British Legion".
Såvidt jeg ved var hun på cruise i anledning af, 75 årsdagen for D-Day.

Skriv svar