På jobbet

Om allt annat med anknytning till sjöfart.

Donkeyman
Medlemsnamn hos Landgången: Norge
Har Tackats: 14 gånger

På jobbet

Inlägg av Donkeyman » mån 20 maj 2019, 08:24

Donkeyman hade en tråd på Landgången som hette "Från mitt kontorsfönster". Nu skall han ta upp den genom att då och då lägga ut bilder från jobbet.

När jag kom till jobbet så hade denna parkerat utanför mitt fönster.
Bild

Men jag visste att snart skulle denna ankomma. Det är vår lilla tankbåt "Norvarg" som skall leverera MGO till Expedition innan de sticker iväg upp till Svalbard.
Bild

Här är de nästan på plats.
Bild

Men jag kan inte undanhålla denna som låg på samma plats för någon vecka sedan. En riktig kändis "Christian Radich".
Bild
Följ ångfartyget Blidösund dag för dag sommaren 1954 på www.blidan54.blogspot.com

Användarvisningsbild

Holger
Webbplatsadministratör
Har tackat: 65 gånger
Kontakt:

Re: På jobbet

Inlägg av Holger » mån 20 maj 2019, 11:22

Mycket fina bilder! Tack!

Ulf Berlin
Medlemsnamn hos Landgången: Ulf Berlin
Har Tackats: 2 gånger

Inlägg av Ulf Berlin » mån 20 maj 2019, 16:35

Jättekul att få se Viking Lines gamla Ålandsfärjan på bild./Ulf

Trådstartare
Donkeyman

Inlägg av Donkeyman » ons 22 maj 2019, 05:27

När jag kom till kontoret i går vid si så där 0615 höll denna på att förtöja rätt utanför fönstret. Vet inte vilket kryssningsfartyg i ordningen det är men jag skulle kunna tro att det är nummer 20-25 detta år. Sedan har vi Hurtigruten två gånger om dagen året runt så passagerarsjöfarten är nog så omfattande i den här byen.

Bild

Men "Hamburg" är så stor att jag inte kan ställa mig någonstans och få in hela båten på en bild. Såvida jag inte går runt och ut på "Nordssjeteen" (dvs den norra vågbrytaren) som syns i bilden ovan. Men nu var det mycket jobb som väntade så någon nöjespromenad var inte aktuell. På bilden ser man "Ishavskatedralen", "Tromsøbrua" samt festlokalen "Løkta" längst ut på jeteen.

Bild

Dessutom blev jag störd så jag hann inte ut och plåta den här trålaren när den passerade. Jag var agent för dem och de förhalade från Troms Frysterminal till Breivika Terminal efter avslutad lossning.

Bild
Följ ångfartyget Blidösund dag för dag sommaren 1954 på www.blidan54.blogspot.com

Trådstartare
Donkeyman

Inlägg av Donkeyman » tis 28 maj 2019, 07:13

Ännu en ny båt utanför fönstret - "National Geografic Explorer". Men svårt att få till bra bilder i så skarpt motljus. Sol från molnfri himmel.

Bild

Användarvisningsbild

Holger
Webbplatsadministratör
Har tackat: 65 gånger
Kontakt:

Inlägg av Holger » tis 28 maj 2019, 07:20

Vackert!

Trådstartare
Donkeyman

Inlägg av Donkeyman » fre 07 jun 2019, 11:30

I morse vid si så där halvsjublecket kom jag till mitt kontor och då höll den här på att lägga till.
Den för denna flagg - vad kan det vara undras.

Bild

En riktigt bumling. Så stor att det inte går att få hela båten på en enda bild såvida jag inte går över till andra sidan av hamnen. Så vi tar den bara från för till akter. I tre steg.

Bild

Bild

Bild'

Vem är det då, undras ?
Svaret är: "Seaborn Quest", Bahamasflagg. Byggd 2011. 198m lång, 26m bred

De verkligt stora kryssningsfartygen ligger inte inne i centrum som denna - de går till Breivika Terminal några kilometer mot nord

Lars H
Medlemsnamn hos Landgången: Lars H
Har Tackats: 7 gånger

Inlägg av Lars H » fre 07 jun 2019, 12:28

Trevliga bilder. Har rest två gånger med Quest. En gång, när den var ny i Medelhavet och en gång i östra Canada samt nordöstra USA. Båda utmärkta kryssningar. Men dyra. Tar 450 pax och har en crew på runt 340.

Trådstartare
Donkeyman

Inlägg av Donkeyman » tor 13 jun 2019, 07:11

Kryssningsfartygen haglar in i vår lilla stad. I går låg en av de stora Costa-båtarna uppe i Breivika och i dag har jag "Black Watch" tillhörig "Freddes Sjöåkeri" som de kallas här rätt utanför fönstret. Det vill säga Fred Olsens rederi. Stor den också men liten jämförd med till exempel "Costa Mucho" eller vad den som var här i går nu hette. Har glömt det. Så undrar jag varför bilder som tagits på högkant med en dåres envishet vänds tillbaka när jag lägger in dem i detta forum trots att de ligger rätt väg i min pc. Så gjorde de inte i gamla Landgången.

Bild

Bild

Bild

Trådstartare
Donkeyman

Inlägg av Donkeyman » fre 14 jun 2019, 07:07

När jag såg ut genom fönstret var det en ny "storing" på väg till kaj. Dagens fartyg är "Seaborn Ovation" som "bara" är 210 m lång och 36 bred. Ungefär på size med gårdagens "Black Watch" men betydligt mindre än "MSC Preziosa" som samtidigt låg ute i Breivika. Här kommer "blodfärska" bilder. Först när hon håller på att gå in med hjälp av sina thrusters.

Bild

Bild

First Line aft ashore

Bild

Bild

En mycket vanlig syn i dessa tider. En turistgrupp under ledning av en "Byguide"

Bild

Skriv svar