Vad händer när två skepp kolliderar?

Om allt annat med anknytning till sjöfart.
Användarvisningsbild

Holger
Webbplatsadministratör
Har tackat: 65 gånger
Har Tackats: 14 gånger
Kontakt:

Vad händer när två skepp kolliderar?

Inlägg av Holger » fre 12 apr 2019, 11:17

Exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=2ktwo-k-onk
Vilket protokoll träder i kraft då?
Stannar fartygen där de är och väntar på utredning.
Beror det på VAD som hänt?
Jag menar, de har ju mycket stor last. Om mitt företag hade produkter på dessa fartyg och de måste stanna där olyckan hänt flera dagar/veckor så skulle vi hamna i mycket svår kris.

Donkeyman
Medlemsnamn hos Landgången: Norge

Re: Vad händer när två skepp kolliderar?

Inlägg av Donkeyman » fre 19 apr 2019, 14:25

Detta är inte helt självklar. Låt oss säga att saken sker ute till sjöss och bägge fartyg inte är så skadade så att de anser sig behöva assistans från det andra så utbyter man hövliga hälsningar och seglar var och en åt sitt håll medan kollisionen lämnas till rederiernas advokater. Är det så att ett fartyg anser sig behöva hjälp stannar det andra kvar och assisterar. Sker en motsvarande smäll i en insegling till en hamn eller nära land ankrar bägge upp och låter de nationella myndigheterna starta en utredning. Därefter far var och en till sitt. Sedan finns det en mängd med fall mitt emellan.
Följ ångfartyget Blidösund dag för dag sommaren 1954 på www.blidan54.blogspot.com

Användarvisningsbild

Trådstartare
Holger
Webbplatsadministratör
Har tackat: 65 gånger
Kontakt:

Inlägg av Holger » fre 19 apr 2019, 21:08

Jo, ok!
Jag menar att det ofta inte kan vara lätt att bedöma skadorna på snabben! Det är ju ganska stora redskap med an massa svetssömmar.

Donkeyman
Medlemsnamn hos Landgången: Norge

Inlägg av Donkeyman » lör 20 apr 2019, 05:29

Jag skall lägga till en sak i mitt inlägg ovan. Bägge kaptener kommer också att skriva ett "letter of protest" där man håller det andra fartyget ansvarigt. Detta alldeles oavsett vad händelseförloppet egentligen varit. Gör de inte detta kommer rederiets advokater senare att önska kaptenerna till något särdeles varmt ställe.

När något tråkigt har inträffat gör man en ordentlig undersökning. Först och främst kollar man att det inte är några skadade. Maskinfolket checkar igenom sina avdelningar och kollar att all utrustning är ok. Bryggan kollar upp sin utrustning. Det sändes runt folk som inspekterar alla compartments ombord. Men inte minst - man rundpejlar allt av tankar och void spaces. Det skall var dag upprättas en aktuell lista på tankinnehåll. Pejlade eller beräknade. När man rundpejlat är det lätt att jämföra aktuell situation med senaste uppdatering, som inte kan vara äldre än 24 timmar. Dess värre måste jag erkänna att det slarvas mycket med denna dagliga uppdatering men detta är en av de ting som skall finnas med som procedur i till exempel SOPEP.
Följ ångfartyget Blidösund dag för dag sommaren 1954 på www.blidan54.blogspot.com

Skriv svar