Verdens eldste hjuldamper i drift

Om allt annat med anknytning till sjöfart.
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 2589
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Verdens eldste hjuldamper i drift

Inlägg av Risberg »

I 1852 kjøpte de engelske kontraktører, som var i ferd med å bygge Norsk HovedJernbane og nettopp hadde tatt den i bruk mellom Christiania og Strømmen, dampbåtene JERNBARDEN og DRONNINGEN fra lokale aksjeselskap i Nord-Miøsen-området. JERNBARDEN var blitt bygd i 1841 og DRONNINGEN i 1847. De seilte mellom Eidsvold og Lillehammer, JERNBARDEN mest med gods, gjerne med lektere efter seg, DRONNINGEN hovedsakelig med passasjerer. Da NHJ åpnet jernbanen til Eidsvold tok trafikken seg kraftig opp. Båtene ble overdratt til NHJ samtidig med jernbanen, i 1859.

I 1868 satte NHJ inn den staselige hjuldamperen KONG OSCAR, med to skorstener. JERNBARDEN ble tatt ut av trafikk i 1875.

En reise Kristiania – Trondhjem på Hovedbanen, båt Eidsvold – Hamar og Rørosbanen 1877-80 tok to dager og innebar overnatting på Koppang.

I 1898 avviklet NHJ rederivirksomheten og båtene kom på lokale hender. Efter Hedemarks- og Gudbrandsdalsbanens åpning avtok den nord-sydgående rutebåttrafikken på Miøsen markant. KONG OSCAR havnet i 1905 hos A/S Oplandske Dampskibsselskab, som var blitt dannet i 1856 og hadde satt inn to skip, bl.a. SKIBLADNER. Og nettopp SKIBLADNER går fremdeles for Oplandske Dampskibsselskap på Mjøsa - Verdens eldste hjuldamper i drift.

PICT0097.JPG
PICT0097.JPG
PICT0097.JPG (2.09 MiB) Visad 223 gånger
1:e Plads Spisesal på SKIBLADNER

PICT0098.JPG
PICT0098.JPG
PICT0098.JPG (2.13 MiB) Visad 223 gånger
PICT0099.JPG
PICT0099.JPG
PICT0099.JPG (2.45 MiB) Visad 223 gånger
PICT0100.JPG
PICT0100.JPG
PICT0100.JPG (2.26 MiB) Visad 223 gånger
SKIBLADNER underveis fra Eidsvoll til Hamar ved Minnesundbroene

PICT0101.JPG
PICT0101.JPG
PICT0101.JPG (2.29 MiB) Visad 223 gånger
PICT0102.JPG
PICT0102.JPG
PICT0102.JPG (2.32 MiB) Visad 223 gånger
PICT0103.JPG
PICT0103.JPG
PICT0103.JPG (2.24 MiB) Visad 223 gånger
SKIBLADNER i Gjøvik

PICT0104.JPG
PICT0104.JPG
PICT0104.JPG (2.32 MiB) Visad 223 gånger
PICT0105.JPG
PICT0105.JPG
PICT0105.JPG (2.11 MiB) Visad 223 gånger
SKIBLADNER avgår mot Hamar

Min reise fortsatte neste dag med SKIBLADNER til Lillehammer.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Johnny
Inlägg: 343
Blev medlem: mån 18 mar 2019, 11:34

Re: Verdens eldste hjuldamper i drift

Inlägg av Johnny »

Skibladner är faktiskt byggd i Motala. Jag har för mig att hon byggdes i delar och sattes ihop när hon kom fram till Norge. Det gick ett program om henne på SvT för några år sedan, då var det en man som stod och tittade ut över sjön pekade på hjulångaren och sade att "där ute sitter överklassen och äter jordgubbar".
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg
Inlägg: 2589
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Verdens eldste hjuldamper i drift

Inlägg av Risberg »

Johnny skrev: ons 09 jun 2021, 15:47 Skibladner är faktiskt byggd i Motala. Jag har för mig att hon byggdes i delar och sattes ihop när hon kom fram till Norge. Det gick ett program om henne på SvT för några år sedan, då var det en man som stod och tittade ut över sjön pekade på hjulångaren och sade att "där ute sitter överklassen och äter jordgubbar".
Kokt lax med jordgubbar till dessert är onekligen traditionsmiddagen på SKIBLADNER. Men att hennes passagerare huvudsakligen skulle tillhöra överklassen är rent nonsence. Väldigt många lokala passagerare.

Men det låter ju som ganska typiskt Sveriges VeleTision att leta upp någon gammal, bitter bonde, som står och uttalar sin avund mot en inbillad överklass.

Det säljes inte biljetter till 1:e och 2:en "Plads" längre, men matsalen heter fortfarande "1:e Plads Spisesal" og cafeterian "2:en Plads Spisesal" av kulturhistoriska skäl.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

pengolodh_sc
Inlägg: 55
Blev medlem: sön 24 mar 2019, 01:41

Re: Verdens eldste hjuldamper i drift

Inlägg av pengolodh_sc »

Og den tradisjonsmiddagen koster i 2021 norske kr 415 per person, ikke inkludert i billetten (om man ikke vil ha laks, kan man istedet bestille elgkarbonade som hovedrett; da betaler man kr 425). Alt etter hvilken strekning man vil reise varierer billettprisene fra kr 195 til kr 295, returbillett koster kr 100 ekstra; man kan også kjøpe en billett der man kan reise så mye man vil en hel dag for kr 395. Sykkel kan man ta med for kr 100 ekstra, elsykker for kr 150 ekstra.

Overklassepriser er det i alle fall ikke.
Skriv svar