På jobbet

Om allt annat med anknytning till sjöfart.

Trådstartare
Donkeyman
Medlemsnamn hos Landgången: Norge
Har Tackats: 13 gånger

Re: På jobbet

Inlägg av Donkeyman » ons 19 jun 2019, 09:51

Det kommer och går kryssningsfartyg utanför mitt fönster var dag. Nu är det några dagar sedan jag gick ut på balkongen med kameran i högsta hugg men dagens fångst är "Slver Spirit". 210 m x 26 m. 5013 grt. Men även den är liten jämfört med de senaste dagarnas gäster ute i Breivika.

Bild

Här kommer den främre delen av båten. Bakom Ishavshotellet sticker stäven fram på en annan intressant båt. Det är "Acc Mosby" som tidigare ägdes av Havforskningsinstitutet och gick under namnet "Peder Mosby". Men den går fortfarande på charter åt havforskningen. Man är då ute på valräkning.

Bild
Följ ångfartyget Blidösund dag för dag sommaren 1954 på www.blidan54.blogspot.com

Lars H
Medlemsnamn hos Landgången: Lars H
Har Tackats: 5 gånger

Inlägg av Lars H » tor 20 jun 2019, 09:46

Lite lustigt att flera av de fartyg du haft utanför fönstret - Black Watch, Seabourn Quest, Seabourn Ovation och nu Silver Spirit - har jag rest med. Seabourn Ovation, så sent som i november/december 2018, från Pireus till Dubai.

Silver Spirit förlängdes med 15 m förra året och fick därmed ett inte lika trubbigt utseende som tidigare. Rest med henne två gånger. Första gången när hon var sprillans ny från Florida till Buenos Aires och den andra från Florida till Barcelona.

Silversea hade under många år en fantastisk Cruise Director vid namn Fernando (kvar i rederiet men jobbar numera i land) och likt mig sjukt intresserad av såväl gamla som nya passagerar- och kryssningsfartyg. Han höll ofta uppskattade föredrag ombord i ämnet och visade då sin fantastiska samling foton. Jag har rest med honom några gånger och jag kommer ihåg hans stolthet när han vid ett tillfälle hälsade mig välkommen ombord med att nu skulle jag minsann få ta del hans senaste udda fotofynd på diverse interiörer och matsedlar i för länge sedan närmast glömda fartyg.

Trådstartare
Donkeyman

Inlägg av Donkeyman » fre 21 jun 2019, 06:47

Denna morgon ser vi en Norsk flagg utanför kontoret. Och en båt som det väl är tvivelaktigt om Lars H har hunnit resa med. Den är nämligen "flong ny", officiellt byggår 2019. Vid namn "Viking Jupiter". 230x28. 4900 grt.

Bild

Här pågår också de vanliga aktivitererna - bussar till sightseeing och utflykter avgår. De som syns på bilden är bara en liten del av de som stod där för några minuter sedan. Så kommer proviant, stores samt levereras garbage och sludge. Ute i Breivika ligger i dag LE Boreal på kaj 25 och så skall det komma en storing på kaj 22-24. Vet inte vilken.

Bild
Följ ångfartyget Blidösund dag för dag sommaren 1954 på www.blidan54.blogspot.com

Trådstartare
Donkeyman

Inlägg av Donkeyman » fre 21 jun 2019, 18:00

Jag kan meddela att den "storingen" som jag skrev om i morse var "MSZ Preziosa". Vi hade alltså tre stora kryssningsfartyg inne samtidigt i dag samt nordgående Hurtigrute. Hur många som var ute på stadens gator "vete fan" men det bör ha varit 7-8000 kryssningsgäster plus de "vanliga" turisterna, besökarna plus de som bor här.

Jag kan lova att detta märktes på eftermiddagen. Var ombord på en av våra båtar för att göra "document review" och mötte hela folkströmmen när jag skulle ta mig hem. Var bara att be droskan stoppa, betala och vandra. Där var mängder av guidade grupper, sightseeingbussar och allt annat. Det ligger en otrolig planering bakom att få alla dessa grupper runt till de samma sevärdheterna utan att skapa helt kaos. Jag vet att det görs efter ett strikt tidsschema. Tror jag såg bussar från hela Nordkalotten i full sving - och var i allsin dar får man tag i alla guider. Hatten av för dem som klarar att samordna allt detta. Det är ett logistiskt mästerverk, speciellt med tanke på att här är 4 stora konkurrerande företag inblandade som bara måste foga sig in i samordningen.

Trådstartare
Donkeyman

Inlägg av Donkeyman » mån 24 jun 2019, 08:50

Efter helgen kommer jag tillbaka till kontoret och då har jag fått den här utsikten. Det vi ser är Holländska "Prinsendam". 204x32 m, 6150 grt, byggd 1988. För en gångs skull ligger inte något uppe i Breivika men i morgon väntas "Mein Schiff 1" in dit. "Fyran" var där förra veckan. Ett anlöp som påverkar vår verksamhet eftersom vår containerbåt "Norbjørn" måste gå ut från kaj och släppa in den stora. Så förtöjer den stora båten i nordänden av kaj 22-24 och sedan kan vi klämma oss in på 21 igen med lite överhäng akterut. Vad och om det ligger något utanför mitt kontor i morn vet jag inte.

Det har varit flera kryssningsfartyg inne i helgen också men den har jag tillbringat i hemmet. Så var det också Midnigt Sun Marathon på natten mellan lördag och söndag så byen har varit helt fullknökad i helgen.

Bild

Bild

Trådstartare
Donkeyman

Inlägg av Donkeyman » tis 25 jun 2019, 08:22

Dagens fartyg är "Kystvakta", närmare bestämt KV Nordkapp som provianterar och bunkrar. Inte något kryssningsfartyg inne i staden i dag tydligen. Men "Mein Schiff 1" ligger i Breivika.

Bild

Trådstartare
Donkeyman

Inlägg av Donkeyman » ons 03 jul 2019, 05:00

Donkeyman har haft en liten "minisemester" på 6 dagar i Stockholm. Semester i detta fall betyder 3-4 timmars jobb på morningen inne på hotellrummet, sedan fritid avbrutet av en eller annan telefon. Plus någon timme jobb innan det är dags att kvarta. Så jag missade några "godbitar" som passerade Tromsø under ledigheten. Men i dag - första dag på jobb ligger en mycket intressant båt utanför mitt kontor. Detta är "Roald Amundsen", den första av tre nybyggda kryssningsfartyg för Hurtigruten. I likhet med "Fram" skall de inte gå i Hurtigrutefart, de skall gå på exklusiva upplevelseskryssningar till diverse ovanliga destinationer. Olyckligtvis har den här blivit ett helt år försenad från varvet men i dag skall den avgå på den första kryssningen.

Som vanligt klarar jag inte att få in hela båten på ett foto, dessutom var det ett besvärligt motljus i dag på morningen.

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild

Holger
Webbplatsadministratör
Har tackat: 52 gånger
Har Tackats: 10 gånger
Kontakt:

Inlägg av Holger » ons 03 jul 2019, 06:16

Snyggt fartyg!

Trådstartare
Donkeyman

Inlägg av Donkeyman » tor 04 jul 2019, 06:28

I dag när jag kom till kontoret låg den här rätt utanför. Med maskineriet i gång. Den stack också iväg norröver vid 7-tiden.

Detta är "Doennaland" som den heter officiellt, men i Norge säger man "Dønnland". Dønna är en stor ö utanför Sandnessjøen. Fartyget är en så kallad "brønnbåt" eller på internationellt språk "Fish Carrier". Den fraktar alltså levande fisk på uppdrag åt den mycket omfattande fiskodlingsindustrin. Ägare är "Norsk Fisketransport AS" som äger ett helt gäng av sådana här.

Bild

Jag lägger också med två bilder som tillåter att studera detaljer

Bild

Bild

Trådstartare
Donkeyman

Inlägg av Donkeyman » fre 05 jul 2019, 08:26

I dag vid 7-tiden kom denna in till kajen utanför kontoret. "Pacific Princess". "Bara" 181 m. Ute i Breivika ligger "Aidaluna".

Har vänt och är på väg in till kaj

Bild

"Linesman" lägger fast en av akterändarna

Bild

Som vanligt kan jag inte fånga hela båten så den delas på två bilder

Bild

Bild

Skriv svar