Evergreen och stopp i Suez

Alla typer av lastfartyg.
Användarvisningsbild

Risberg

Gigantisk lasteskip skaper trafikkork i Suezkanalen

Inlägg av Risberg »

Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia Uppdaterad bokinformation "Fra LILLEBELT til SKÅNE"

Lars H

Evergreen och stopp i Suez

Inlägg av Lars H »

Som vanligt vid en sjöolycka är personer med sjöfartsexamen från Google Universitetet framme och bubblar ur sig lustigheterna på diverse sociala medier. Mönstret känns igen. Befälhavare/lotsen odugliga förstås. Orsaker som plötsliga vindbyar eller en blackout räknas inte.

Här lite mer sansat.

https://maritimedanmark.dk/?Id=45669

https://www.bbc.com/news/world-middle-east-56505413
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg

Re: Gigantisk lasteskip skaper trafikkork i Suezkanalen

Inlägg av Risberg »

På Global Ship Tracking ser det ut som om det nu är tre bogserbåtar som försöker hjälpa henne loss.

På SR Ekot sade man att de egyptiska kanalmyndigheten skulle "öppna den gamla kanalen". Finns det en sådan?! Den såg jag inte, de två ggr jag passerade genom, 1997 resp. 2001.
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia Uppdaterad bokinformation "Fra LILLEBELT til SKÅNE"

Lars H

Inlägg av Lars H »

Nja, möjligen har man missuppfattat den relativt nya och rätt långa kanalsträcka som går parallellt med den gamla om nu olyckan hände där. Något som för övrigt snabbat upp och ökat kapaciteten i Suez.

Senast vi hade något liknande i vårt närområde, om nu orsaken är vindbyar, var olyckan med Viking Grace i Mariehamn i höstas.

Generellt kan kombinationen låg fart, stor segelyta och vind vara farlig. Det märks inte minst via de restriktioner som många hamnar har. Kryssningsfartyg har tex ofta stor segelyta och kan vara svåra att manövrera.

Här lotsreglerna i Furusundsleden gällande bla vind.

https://www.sjofartsverket.se/Sjofart/L ... d--Morker/
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg

Inlägg av Risberg »

Lars H skrev: ons 24 mar 2021, 12:15 Nja, möjligen har man missuppfattat den relativt nya och rätt långa kanalsträcka som går parallellt med den gamla om nu olyckan hände där. Något som för övrigt snabbat upp och ökat kapaciteten i Suez.
När jag reste genom kanalen fanns i norra delen en parallellkanal i norra delen, som möjliggjorde mötande fartyg. Har den förlängts söderut? För om jag förstod Din länk https://maritimedanmark.dk/?Id=45669 i Lars H @ Evergreen och stopp i Suez rätt så skedde grundstötningen i södra delen, nära Suez.

bengt

Re: Hjullastare vid stäven

Inlägg av bengt »

Bild

Lustigt, en hjullastare beredd. En grävmaskin vore bättre.

bengt

Re: Evergreen och stopp i Suez

Inlägg av bengt »

Risberg skrev: ons 24 mar 2021, 12:33
Lars H skrev: ons 24 mar 2021, 12:25 Skrevs ungefär samtidigt. Kanske tycker jag inlägget passar bättre under lastfartyg än hamnar. Men det spelar ingen roll. Kanske Holger vill korrigera?
Bra förslag! :thumme: Jag övervägde mellan "Lastfartyg" och "Hamnar", men valde "Hamnar" eftersom det i så stor grad handlar om Suez-kanalen, där det går andra fartyg än lastfartyg.
Vilka andra slags fartyg? Kommisbåtar och mudderverk?

Lars H

Inlägg av Lars H »

Den nybyggda kanalbiten invigdes, tror jag det var 2015/16. Ligger i närheten av Ismailia. Passerade där senast 2018, då jag såg den första gången. Men eftersom hela kanalen sägs vara blockerad, låter det inte sannolikt att det skulle ha hänt i just en av paralellkanalerna, som ju skiljer nord- och sydgående konvojer.

Johnny

Re: Evergreen och stopp i Suez

Inlägg av Johnny »

bengt skrev: ons 24 mar 2021, 13:37 Vilka andra slags fartyg? Kommisbåtar och mudderverk?

Kryssningsfartyg under säsongen. F.n. har tydligen Fjord Lines nya katamaran som är på väg hem från varvet fastnat i kanalen nu.
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg

Inlägg av Risberg »

Det ekonomiska är ju ganska intressant. Jag antar att detta kostar kanalbolaget en hel pengar, som de kommer att skicka faktura för till rederiet. För även om det är lots ombord och det i praktiken är lotsen som ger order till rorgängaren, så är det väl strängt taget kaptenen som för befälet och har det yttersta ansvaret? Jag minns att det var en strid mellan Cunard och lots när QUEEN ELIZABETH 2 gick på grund i Nova Scotia 1992, men jag minns inte utfallet av den striden. Får ju hoppas att rederiets försäkringar täcker kostnaderna.
Skriv svar