Fartyg i Halmstad

Alla typer av lastfartyg.

Göran Olsson
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 14 mar 2019, 08:19

Re: Fartyg i Halmstad

Inlägg av Göran Olsson »

Skrotet som lossas är jag helt okunnig om. Utlastningen av skrot är lite enklare. Stena har en stor återvinnings anläggning lite utanför Halmstad. Där återvinns allt möjligt som bilar vitvaror och alla andra metallprylar. Metallskrotet mals ner och körs på lastbil ner till hamnen och lastas sedan på dom stora bulkfartygen. Stena övertog också dom stora industrilokalerna som blev tomma när Pilkington lade ner sin glastillverkning. Så jag antar att dom återvinner annat än metall också.

Douglas
Inlägg: 39
Blev medlem: fre 29 mar 2019, 11:41
Medlemsnamn hos Landgången: zoroaster

Re: Fartyg i Halmstad

Inlägg av Douglas »

Tack Göran, tänk vad man lär sig på äldre dar

Trådstartare
Göran Olsson
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 14 mar 2019, 08:19

Re: Fartyg i Halmstad

Inlägg av Göran Olsson »

Bild

Först idag är Skalliga Örnen eller Bald Eagle som lastar skrot. Hon är byggd 2009. Dwt.32292. Hemmahörande på Marshall Islands.

Bild

Bild

Här följer en bildserie på Newseas Jades ankomst 24 maj. Lev. 2005. Dwt.52409. Hon skall lossa stålplåt från Asien. Kommer närmast från Bilbao.

Bild

Bild

Bild

Bilbåten Ems Highway till vänster.

Bild

Bild

Danska Svitzer Trym assisterar.

Bild

Holländska Alana Evita för om Newseas Jade. Byggd 2009. Dwt. 3200.

Bild

Bald Eagle, Alana Evita och Newseas Jade.

Trådstartare
Göran Olsson
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 14 mar 2019, 08:19

Re: Fartyg i Halmstad

Inlägg av Göran Olsson »

Bild

Först ut är Listerland som lossar säd från Oxelösund. Hon är byggd 1994. Dwt. 4025. Svenskägd men Färöflagg.

Bild

Unison Power på ingående. Kommer närmast från Grundartangi. En hamn jag aldrig hört talas om! Google talade om att den ligger på Island!

Bild

Assisteras av Svitzers Fenja.

Bild

Unison Power är byggd 2012. Dwt.38145. Hemmahörande i Hongkong. Här för att lasta skrot.

Bild

Bild



Bild

Standbye på backen.

Bild

Bild

Rädda för Corona nu när dom kommer till Sverige? Inte illa med lite kvinnlig fägring ombord!

Trådstartare
Göran Olsson
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 14 mar 2019, 08:19

Re: Fartyg i Halmstad

Inlägg av Göran Olsson »

Bild

Norska Windstar lastar plastskrot. Byggd 1991. Dwt.3278. Kom från Lilla Edet ock avgick till Slite.

Bild

Holländska Ashley lossar soda från Terneuzen. Lev. 2000. Dwt. 2800.

Bild

Ashely och Windstar vid Nissankajen.

Bild

Ems Highway lossar tyska bilar.

Bild

Holländska Gotland lossar cement från Liepaja. Byggd 2008. Dwt. 4535.

Bild

Inte långt mellan fritidsbåtar och lastfartyg!

Trådstartare
Göran Olsson
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 14 mar 2019, 08:19

Re: Fartyg i Halmstad

Inlägg av Göran Olsson »

Bild

Några bilder från Halmstad en blåsig dag förra veckan. Först Thun Garland byggd 2009. Dwt. 7515. Svensk med holländsk flagg. Häcken på bilbåten Weser Highway syns också.

Bild

Bahamasflaggade Fri Lake lossade stål. Dwt. 3400. Lev. 1999. Avgick senare till Onega Ryssland.

Bild

Ashley verkar att trivas i Halmstad. Har legat här tre veckor.

Bild

Tyska Bianca Rambow skiftar containers. Dwt. 11286. Byggd 2009.

Trådstartare
Göran Olsson
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 14 mar 2019, 08:19

Re: Fartyg i Halmstad

Inlägg av Göran Olsson »

Bild

Lister har lossat säd från Köping. Svensk med Färöflagg. Dwt. 4113. Lev. 1997.

Bild

La Souternais på ingående assisterad av Ägir och Boss.

Bild

La Souternais byggd 2015. Dwt. 40481. Maltaflagg. Kommer från Aalborg för att lasta skrot.

Bild

Boss knuffar på!

Bild

Dessa "Handy Size" bulkfartyg är nästan alltid utrustade med fyra kranar. Dock fem lastluckor. Någon som vet varför man har en kran mindre?

Bild

Rak stäv!

Bild

Munskydd på!

Bild

Standby på poopen.

Bild

Tern Ocean vid oljekajen. Byggd 2017. Dwt. 14827. Svensk med dansk flagg.

Bild
Användarvisningsbild

Holger
Webbplatsadministratör
Inlägg: 289
Blev medlem: tis 12 mar 2019, 07:22
Kontakt:

Re: Fartyg i Halmstad

Inlägg av Holger »

Göran Olsson skrev: mån 13 jul 2020, 07:08 Dessa "Handy Size" bulkfartyg är nästan alltid utrustade med fyra kranar. Dock fem lastluckor. Någon som vet varför man har en kran mindre?
Antagligen för att spara vikt och material?
En kran kan ju svänga runt eller?

Trådstartare
Göran Olsson
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 14 mar 2019, 08:19

Re: Fartyg i Halmstad

Inlägg av Göran Olsson »

Du har nog rätt. Dessutom är fyra kranar billigare än fem!
Användarvisningsbild

Holger
Webbplatsadministratör
Inlägg: 289
Blev medlem: tis 12 mar 2019, 07:22
Kontakt:

Re: Fartyg i Halmstad

Inlägg av Holger »

Var bara en förmodning från min sida! Kanske någon VET? :-D
TACK för dom fantastiska bilderna!
Skriv svar