Fartyg i Halmstad

Alla typer av lastfartyg.

Douglas

Re: Fartyg i Halmstad

Inlägg av Douglas »

Vägen är sällan rak, ja kanske någon som blivit byggd som AK arbete på 50-talet. Så ser inget konstigt i det hela, vi har ju inte kört i diket ännu

Trådstartare
Göran Olsson

Inlägg av Göran Olsson »

Bild

Jag har tyvärr inte haft tillfälle att ta några nya bilder senaste tiden. Därför visar jag en bild från 2011. Bara för att ändra "kursen" på tråden lite.Fast det var nog jag själv som startade utflykten genom att lägga in en bild på Koppartransloggan! Helsingborgsbogseraren Kullen såldes för några år sedan. Känner inte till hennes fortsatta öde.

Trådstartare
Göran Olsson

Inlägg av Göran Olsson »

Bild

Några nya bilder. Först ut är Holländska Kelt. Hon kom med stålcoils från Ijmuiden och lastar malt till Montrose. Byggd 2009. Dwt. 3750. Hon måste ha varit tidig med den nygamla raka stäven som dom flesta nybyggen förses med idag.

Bild

Antigua Barbudaflaggade Naos lastade skrot. Tror jag. Lev 1996. Dwt.4258.

Bild

Danska Amanda med hemmahamn Marstal lossar säd från Oxelösund. Byggd 1981. Dwt. 1786.
Bild
Bakom allt bråte skymtar Amiko som skall lossa wire rods från Santander.Bild

Amiko lev. 1996. Dwt. 4750.

Lars H

Inlägg av Lars H »

Läste att importen av stålcoils tillverkade i Kina har ökat enormt de senaste åren. Och den sker via Halmstad. För övrigt: som vanligt trevliga foton.

Trådstartare
Göran Olsson

Inlägg av Göran Olsson »

Såg i lokaltidningen att hamnen skall investera 30 miljoner i en ny hamnkran för att hantera den ökande stålimporten.

Trådstartare
Göran Olsson

Inlägg av Göran Olsson »

Bild

Stoc Marcia lossar spillolja från Brofjorden. Byggd 2007. Dwt.4634. Att hon är registrerad på Cypern framgår ganska tydligt!

Bild

Svenskägda men Färöregistrerade Lister lossar säd från Södertälje. Byggd 1997. Dwt. 4113.

Bild

Lister och Amiko

Bild

Active har gjort en långresa från Grenå! Lossar skrot. Hon är byggd 1996. Dwt. 3332. Hemmahörande på St Vincent Grenadines.

Bild

Norska Vardefjell lossar wirerods från Mo i Rana. Lev 2000. Dwt. 3171.

Bild

Thuns nybygge Thun Equality kommer från Kalundborg. Hon levererades 25 maj. Dwt. 7999. Registrerad i Nederländerna.

GO
Skriv svar