Hur högt kan priset stiga o vad händer sen?

Alla typer av lastfartyg.

Douglas
Inlägg: 104
Blev medlem: fre 29 mar 2019, 12:41

Re: Hur högt kan priset stiga o vad händer sen?

Inlägg av Douglas »

Om en containerjagare kan lasta 22.000 st TEU´s och vi räknar med att alla dessa är lastade. Snittvikten är 13 ton plus tara 2 ton alltså 15 ton st. ( OK nu räknar vi bara med 20`, vilket juinte stämmer med verkligheten) då blir totala vikten 330.000 ton och så mycket lastar väl inte en containerbåt. Eller ??
Användarvisningsbild

Risberg
Inlägg: 2082
Blev medlem: mån 05 okt 2020, 21:15
Ort: Trelleborg

Re: Hur högt kan priset stiga o vad händer sen?

Inlägg av Risberg »

När jag reste med WIKING Dakar - Abidjan - Zarate - Montevideo - Rio Grande - Santos - Rio de Janeiro - Fortaleza - Rotterdam hade vi åtskilligt färre containers ombord från Fortaleza till Rotterdam än vi hade haft till Sydamerika, men vi var fullatade tonnagemässigt, bl.a. med kött från Brasilien.
Författare av Fra LILLEBELT til SKÅNE om tågfärjor och andra järnvägsägda fartyg i Norden och på Östersjön

Lars H
Inlägg: 156
Blev medlem: sön 24 mar 2019, 18:50

Re: Hur högt kan priset stiga o vad händer sen?

Inlägg av Lars H »

Douglas skrev: sön 25 apr 2021, 22:03 Om en containerjagare kan lasta 22.000 st TEU´s och vi räknar med att alla dessa är lastade. Snittvikten är 13 ton plus tara 2 ton alltså 15 ton st. ( OK nu räknar vi bara med 20`, vilket juinte stämmer med verkligheten) då blir totala vikten 330.000 ton och så mycket lastar väl inte en containerbåt. Eller ??
De största containerfartygen har, vad jag vill minnas en deadweight på 200.000 ton. En 20 fotare har en rymd på runt 33 kubikmeter. Sedan är det förstås som Du säger, huvuddelen är 40 fotare och då blir viktmatematiken lite annorlunda. Dessutom måste också tas i beaktande landtransporterna av containrar, där vikten ibland kan vara en begränsande faktor plus att det naturligtvis fraktas en massa lättgods på haven. Men det finns kanske andra här på forumet som har färsk erfarenhet att tillföra gällande viktproblem mm i dagens containertrafik?

Fn råder det emellertid en obalans i världen gällande containrar. Brist i Asien och ett överskott i USA och Europa till följd av obalanser i handeln, vilket tvingat vissa rederier att ta nästan full last av tomma burkar till Asien. Dessutom har man lagt ut stora beställningar på nya.
Användarvisningsbild

Holger
Webbplatsadministratör
Inlägg: 443
Blev medlem: tis 12 mar 2019, 08:22
Kontakt:

Re: Hur högt kan priset stiga o vad händer sen?

Inlägg av Holger »

Det är ju så att du betalar max-priset om du skickar iväg EN container. Men om du är en kund med många containrar ombord så kan ni vara säkra på att man får saftiga rabatter! Eller ligger jag fel? Det är ju en förhandlungssak skulle jag tro.

mikaelp
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 03 maj 2019, 22:47

Re: Hur högt kan priset stiga o vad händer sen?

Inlägg av mikaelp »

Tycker det är intressant läsning.

Sedan är väl trådskaparens fråga ”fraktraterna på containers” och inte hur försämrade arbetsvillkor för sjöfolk har utvecklats genom åren.

Men var det inte så att det började vid pandemins början då containerfartyg blev liggandes innan anlöp i asien med tomburkar ombord. Efter att kina stängde ner lite. Sedan har det inte kommit ifatt när frakten skall skickas till ex Europa att det inte finns containers för alla försenade leveranser.

Lars H
Inlägg: 156
Blev medlem: sön 24 mar 2019, 18:50

Re: Hur högt kan priset stiga o vad händer sen?

Inlägg av Lars H »

mikaelp skrev: tor 29 apr 2021, 09:09 Tycker det är intressant läsning.

Sedan är väl trådskaparens fråga ”fraktraterna på containers” och inte hur försämrade arbetsvillkor för sjöfolk har utvecklats genom åren.

Men var det inte så att det började vid pandemins början då containerfartyg blev liggandes innan anlöp i asien med tomburkar ombord. Efter att kina stängde ner lite. Sedan har det inte kommit ifatt när frakten skall skickas till ex Europa att det inte finns containers för alla försenade leveranser.
Historiskt har det förstås funnits olika anledningar till obalanser i tillgången på containrar. Ofta till följd av diverse plötsliga störningar i världshandeln.

Man kan också notera att även om vissa av de stora rederierna på området satsar på egna containrar, beräknas runt 50 procent av beståndet i världen vara leasade.

Lars H
Inlägg: 156
Blev medlem: sön 24 mar 2019, 18:50

Re: Hur högt kan priset stiga o vad händer sen?

Inlägg av Lars H »

Även priserna på själva containrarna stiger.

”New containers cost about $3,500 each, according to Sondey, up from about $2,500 in November and more than double the $1,600 they were fetching in 2019.”
Skriv svar