Ny inrikescontainerled

Alla typer av lastfartyg.
Användarvisningsbild

Risberg

Re: Ny inrikescontainerled

Inlägg av Risberg »

I Sverige var faktiskt 50 m långa bilekipage tillåtna tills slutet på 1960-talet, och jag minns att SSA (sockerbolaget) körde dubbla släp med betor i Skåne. Det var faktiskt kommunikationsminister Olof Palme som begränsade det till 24 meter.
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia Uppdaterad bokinformation "Fra LILLEBELT til SKÅNE"

Kehinde

Inlägg av Kehinde »

Risberg skrev: lör 13 feb 2021, 23:18
Mistluren skrev: lör 13 feb 2021, 23:10 Två 20' på en semitrailer är inte helt ovanligt, även om det inte är det vanligaste. Man kan använda dolly eller link för att ha en 20' framför semitrailern.

Det blir förstås lite pyssel för att få ihop det och man kommer inte alltid att lyckas. Men man kommer inte att kunna lasta ett fartyg helt fullt varje gång heller.
Då torde de vara tomma. Man kan använda dolly eller link för att ha en 20' framför semitrailern. Men gör man det (och hvad är en dolly eller link)? Och hvad väger en tom lastbil? 10 ton? (Jag tror jag har hört att en buss väger 17 ton, men det är med luftkonditioneringanläggning, som väger en del.) Då återstår 54 ton att fördela på 3 TEU, som, om de är tre fullastade 20' containers, kan väga upp till 99 ton tillsammans.
Men hvart vill Du komma? Vi har konstaterat att ett fullastat fartyg som nämns inte fraktar mer än 832 TEU/vecka, och följdaktligen knappast kan ersätta >1000 lastbilar. Och sedan.......? :roll:
På frågan om vad en dolly är måste jag först lista ut om det rör sig om en retorisk fråga, d.v.s. om du redan har svaret men vill förklara i alla fall.
Det finns två typer av dragbilar, de för en semitrailer och de med en dragkrok, där den med dragkrok har ett lastutrymme av något slag. Notera att en semitrailer också kan ha ett dragkroksfäste bak, där en antingen en släpkärra eller dito vagn kan kopplas.
En semitrailer kan inte kopplas till en dragbil med dragkrok eftersom en en semitrailer har en helt annan typ av koppling och vill man koppla den till ett sådant dragfordon måste man använda en s.k. dolly.
En dolly är i princip axlar med hjul, som i ena ändan har en kopplingsplatta för en semitrailer och i den andra en dragkrokskoppling och med dollyn får man till en släpvagn av en semitrailer. Med den här typen av konstruktion behöver man bara ha en typ av dragbil och semitrailern kan fraktas separat utan tillhörande dragbil.
Om det engelska ordet link är samma som dolly, har jag inte en susning, men troligen.
Senast redigerad av Kehinde den sön 21 feb 2021, 15:13, redigerad totalt 1 gånger.

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

Douglas skrev: lör 20 feb 2021, 10:28 Kan inte dagens situation exact. Men tidigare delade man upp Stockholm olika zoner geografiskt <<årsta , Rosersberg, frihamnen, <söder (Haninge )
Detta gjorde att man byggde ut Rosersberg, Årsta osv. Mycket av denna uppdelning fick till att containers till Upplands Väsby gick till Gävle och sedan med tåg till Rosersberg. Osv

Allt berodde på trafikinfarkten.
Synd dock att man inte lade containerhanteringen vid Rosersberg nere vid Mälaren i kombination med en ny hamn. Det är ju bara några hundra meter ner till vattnet. Å andra sidan hade man väl stört utsikten från Rosersbergs slott.

(Jag tänker mig givetvis ingen jättehamn som kan ta oceangånde fartyg som i Norvik, utan en hamn som klarat matartrafik från Hamburg och Rotterdam. Man måste ju hur som helst genom Stäket, som dock ändå hade behövt breddas.)
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg

Inlägg av Risberg »

Kehinde skrev: sön 21 feb 2021, 11:11
På frågan om vad en dolly är måste jag först lista ut om det rör sig om en retorisk fråga, d.v.s. om du redan har svaret men vill förklara i alla fall.
Det finns två typer av dragbilar, de för en semitrailer och de med en dragkrok, där den med dragkrok har ett lastutrymme av något slag. Notera att en semitrailer också kan ha ett dragkroksfäste bak, där en antingen en släpkärra eller dito vagn kan kopplas.
En semitrailer kan inte kopplas till en dragbil med dragkrok eftersom en en semitrailer har en helt annan typ av koppling och vill man koppla den till ett sådant dragfordon måste man använda en s.k. dolly.
En dolly är i princip en axel med hjul, som i ena ändan har en kopplingsplatta för en semitrailer och i den andra en dragkrokskoppling och med dollyn får man till en släpvagn av en semitrailer. Med den här typen av konstruktion behöver man bara ha en typ av dragbil och semitrailern kan fraktas separat utan tillhörande dragbil.
Om det engelska ordet link är samma som dolly, har jag inte en susning, men troligen.
Nej, det var inte en retorisk fråga, men jag förstår Din misstänksamhet, eftersom forumet särskilt har en medlem, som ställer skenbarligen uppriktiga och oskyldiga frågor, som visar sig bara vara till för att antingen tala om att svaret han får är fel eller för att framhålla att tidiga upplysningar i tråden är det.

Det Du så utmärkt beskriver ovan var i och för sig bekant för mig, men begreppet dolly hade jag aldrig hört förr (hvilket påminner mig om att jag själv slänger runt mig med uttryck som tugmasters och reachstackers, som kanske heller inte alla förstår).

Dollies ser jag mer och mer bland långtradarna som kommer med färjorna till Trelleborg. Jag misstänker att dessa ekipage körs som vanliga semitrailers på Kontinenten, där tillåten ekipagelängd huvudsakligen bara är 18,8 m, men så kopplar man dem till lastbil med dolly, för att utnyttja tillåten ekipagelängd i Sverige.
Författare av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" om Nordens och Östersjöns tågfärjors, andra järnvägsägda båtars och en rälsgående båts historia Uppdaterad bokinformation "Fra LILLEBELT til SKÅNE"

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

Vet inte om det finns någon exakt definition och jag misstänker att begreppen anvönds olika av oloka personer. Men när jag använder ordet dolly tänker jag mig en enaxlig kärra traditionellt kopplad efter en lastbil. I det här fallet avsedd för att sätta en semitrailer på.

Med begreppet link avsåg jag mer semitrailers på vilka man kan sätta ytterligare en semitrailer, men som också kan ha fler axlar och bära egen last. Tex en 20-fotare.
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg

Inlägg av Risberg »

Mistluren skrev: sön 21 feb 2021, 11:42 Vet inte om det finns någon exakt definition och jag misstänker att begreppen anvönds olika av oloka personer. Men när jag använder ordet dolly tänker jag mig en enaxlig kärra traditionellt kopplad efter en lastbil. I det här fallet avsedd för att sätta en semitrailer på.

Med begreppet link avsåg jag mer semitrailers på vilka man kan sätta ytterligare en semitrailer, men som också kan ha fler axlar och bära egen last. Tex en 20-fotare.
"Link" har också börjat se dyka upp i Trelleborg. Man skulle väl kunna beskriva "link" som en semitrailer med fast monterad, icke ledbar dolly bak.

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

Risberg skrev: sön 21 feb 2021, 11:54
Mistluren skrev: sön 21 feb 2021, 11:42 Vet inte om det finns någon exakt definition och jag misstänker att begreppen anvönds olika av oloka personer. Men när jag använder ordet dolly tänker jag mig en enaxlig kärra traditionellt kopplad efter en lastbil. I det här fallet avsedd för att sätta en semitrailer på.

"Link" har också börjat se dyka upp i Trelleborg. Man skulle väl kunna beskriva "link" som en semitrailer med fast monterad, icke ledbar dolly bak.
Vill inte ge mig in i en semantisk diskussion om den exskta gränsdragningen, då folk använder begrepp olika. Men jag har klart för mig vad jag själv menar. Kan tillägga att jag även skulle kalla en tvåaxlig kärra enligt min definition för dolly ovan i övrigt, för just en dolly. Sådana är nog till och med det vanliga, det blir ju lättare att hantera. Men den bild som först dyker upp när jag tänker på dolly är något enaxligt.

Mistluren

Inlägg av Mistluren »

Båtnörd skrev: lör 20 feb 2021, 22:06
Douglas skrev: mån 15 feb 2021, 12:59 Inte kasta skit på varandra, så att vi slängs ut.(vågar knappt nämna BS)
Nu är det ca 30 sedan jag slutade i Skandiahamnen efter att arbetat där i över tjugo år.
Det finns , vad jag vet (har inte heller tänkt mig att åka dit, vi kanske kan hitta ett bättre resmål ihop) "containertåg" på bil där man har lokala föreskrifter med högre axeltryck. Detta för att tex Volvo ska kunna optimera (läs få ner) kostnaderna på dessa lokala transporter. Likaså lokala operatörer för att stuffa och strippa containers.
Det finns vissa dispenser för att testa olika transportlösningar som du säger. Ur "miljösynpunkt" som det heter offentligt, men bakom hyckleriet är det såklart riksdalerna som styr, som precis i allt annat.
Jula var nog bland dom första att få köra med dubbla trailers (32 meters ekipage) mellan lagret i Falköping (om jag minns rätt) och Skara. Efter det har det blivit fler och fler. Volvo har också nånting på prov med dubbla trailers. I norr har man dubbla släp bakom timmerbilarna, och vissa lastbilar kör malmpellets och ekipagen väger över 100 ton. Nu är dessa transporter inte kontainers, men visar iallafall att det redan pågår experiment (och har gjort ett bra tag) på olika framtida transportsätt.

Här i Sverige ska vi dessutom krångla till allt så förbannat, och det genererar i massa nya utgifter för oss åkare.
Dom småhöjer totalvikten, ett par ton ibland(först 60 till 62, sen 64 och nu diskuteras 68 ton), vilket leder till att man måste förnya fordonen konstant för att ha chans att vara med och kriga om körningarna. Sen ett j-vla lallande med olika bärightesklassningar fram och tillbaka, som ändras i parti och minut.

I Finland köttade man på med en höjning från 60 till 76 ton direkt, och löste problemet med bärigheten att tvinga på fler axlar på fordonen istället(har med egna ögon sett 5-axliga grusbilar). Dom har t o m skrotat längdbegränsning på sina ekipage. Vill du köra ett 40 meters ekipage får du göra det, så länge du kan ta dig fram säkert och klarar alla viktkrav. Sett flera bilar som dragit dubbla 40 fotare där.

Flaskhalsen i Finland blev istället en del broar som inte klarar den nya högre vikten, så dom tyngsta ekipagen får ibland köra omvägar för att komma till slutdestinationen :lol:
Jula har trolìgen generellt ganska lätta containers. Det är två 40' containers per ekipage man kör.

Att öka längden generellt är tveksamt, det måste finnas rimliga möjligherer att köra om säkert, utan att behöva vämra allt för länge. Vad som är rimligt beror förstås på hur vägen ser ut och hur mycket trafik det är. Det är möjligt att man generellt har bättre möjligheter till längre ekipage i Finland, men den svenska maxlängden är nog rimlig här. Så därför blir man beroende av dispanser för särskilda vägsträckor.

Däremot håller jag med om att det inte är rimligt att dribbla med viktbegränsningarna hit och dit. Här misstänker jag tåglobbyn som skyldig.
Användarvisningsbild

Trådstartare
Risberg

Inlägg av Risberg »

Ser faktiskt just nu en link på uppställningsplatsen för löstrailers i Trelleborgs hamn; en märklig sak med tre axlar, hvarav endast en under det mycket korta lastutrymmet, som helt fylls av en 20' container, och två under kontaktplattan för nästa semitrailer.
Skriv svar