Suezkanalen med Costa Mediterranea

Egna berättelser och reportage från resor med alla sorters fartyg.

Zac 66
Har Tackats: 13 gånger

Re: Suezkanalen med Costa Mediterranea

Inlägg av Zac 66 » ons 02 okt 2019, 15:21

Tack,
Svårt att hitta några andra alternativ som bjuder på fler hamnbesök på rutten än Costa och MSC på den här typen av kryssningar. Celebrity och Royal Caribbean t.e.x. har färre anlöp. Kan hålla med om att Costa fartygen kan upplevas som lite pråliga i inredningen men det är inget som stör mig. För mig är resrutt och åter resrutt det viktigaste följt av pris.

Trossen
Har tackat: 11 gånger
Har Tackats: 24 gånger

Inlägg av Trossen » fre 04 okt 2019, 12:30

Fantastiska bilder - stort tack! :D

Tycker det ser väldigt trevligt ut ombord! Helt klart vad jag skulle förvänta mig ombord på ett kryssningsfartyg!

Intressant detta med säkerheten genom vissa passager. Jag har inte hört något om att pirater attackerar kryssningsfartyg -däremot fraktfartyg i syfte att pressa rederier på lösensummor. Utgår från att det ändå är hyfsat säkert - annars skulle rederierna inte ta risken att gå denna rutt.

Om det nu skulle bli en piratattack - hur långt skulle man kunna försvara sig med vattenslangar? Fanns det också beväpnad personal ombord??

Trådstartare
Zac 66

Inlägg av Zac 66 » fre 04 okt 2019, 14:34

Tack!

Har inte heller hört om piratattacker mot kryssningsfartyg på senare år men försök skall tydligen ha gjorts för några år sedan. Vad man möjligen kan frukta idag är väl att inbördeskriget i Jemen skall spilla över på sjöfarten i området. Det är inte så långt till Jemen och de Jemenitiska öarna när man passerar in och ut ur Röda Havet genom Bal El Mandeb sundet.

Många kryssningsfartyg liksom lastfartyg tar ombord beväpnade säkerhetsvakter med långtskjutande vapen för passagen genom de här farvattnen. Om vi hade några ombord veta jag inte men i tillägg till vattenslangar som nog inte förslår långt vid en attack så hade vi ombord ljudkanoner, Long Range Acoustic Devices som sas vara mycket effektiva på långt håll.

Lars H
Medlemsnamn hos Landgången: Lars H
Har Tackats: 7 gånger

Inlägg av Lars H » lör 05 okt 2019, 09:01

Förra året reste jag igenom dessa områden med de i förhållande till Costa Mediterranea, klart mindre fartygen Europa 2 och Seabourn Ovation. Med Europa 2 hämtade vi via ett fartyg vid namn MNG Pembroke upp fem tungt beväpnade ex Royal Marines Commandos utanför Fujairah i UAE och som senare steg av vid depåfartyget MNG Captain James Cook som ligger i Röda Havet i höjd med Port Sudan. Grabbarna var ungefär två meter långa och breda som ladugårdsdörrar. Ingen fick fotas. Trevliga killar, som jag efter att ha talat med några, förstod hade varit med om lite av varje.

Med Seabourn Ovation var man lite mer hemlighetsfulla men jag jag förstod att det var israeler med ungefär samma bakgrund.

Fn är det hyggligt lugnt i området men för ett antal år sedan avfyrades ett raketgevär mot ett av Seabourns fartyg. Den gick in genom ett fönster i en passagerarhytt. Lyckligtvis exploderade den inte.

Nu är piratplågan mer koncentrerad till Västafrika och då särskilt utanför Nigeria med omnejd. Har därför blivit färre och förre kryssningsanlöp till Ghana, Togo och Benin.

Trossen
Har tackat: 11 gånger
Har Tackats: 24 gånger

Inlägg av Trossen » lör 05 okt 2019, 19:42

Tack Lars för att du delar ned dig! Skulle vara förskräckligt om man råkade ut för pirater. Som jag förstått det utgår piraterna från genomkorrumperade länder som i praktiken stödjer denna verksamhet. Skulle det därför händanågot ombord kan man knappast räkna med hjälp från länder i närheten - tyvärr

Zac 66 - nyfiken på vad man kan förvänta sig ombord i termer av mat och underhållning - kan du berätta mer?

Trådstartare
Zac 66

Inlägg av Zac 66 » sön 06 okt 2019, 10:17

Trossen skrev:
lör 05 okt 2019, 19:42
Skulle det därför händanågot ombord kan man knappast räkna med hjälp från länder i närheten - tyvärr
Det finns ju örlogsfartyg från en rad länder som patrullerar i området, även Sverige har varit med på ett hörn med HMS Carlskrona och ett kustbevakningsplan. Länder i närheten var ifrån man kanske kan få hjälp är Djibouti som ligger strategisk till och här har ju både Fransmän och Amerikaner baser och sedan en tid tillbaka tydligen Kina.

"Zac 66 nyfiken på vad man kan förvänta sig ombord i termer av mat och underhållning - kan du berätta mer"
unquote

Rikligt med mat kan man förvänta sig på alla kryssningar så också på en Costa kryssning.

En riklig frukost buffet serverades i buffetmatsalen, en något mindre i den lugnare huvudmatsalen. Till lunch serverades buffetlunch i buffetmatsalen och en tre rätters lunch med flera val i huvudmatsalen. Mellan 12-15 fanns möjlighten till en Burger & Grill lunch vid grillen på däck.
Till middag serverades en riklig buffet i buffetmatsalen och i huvudmatsalen enligt Italiensk tradition en fyra rätters middag med flera val, ofta pasta i rätt nummer två som serveras innan huvudmålet. Mot tillägg kunde man beställa t.e.x. hummer och en del andra delikatesser.

Underhållningen ombord bestod av musik, dans, olika aktiviteter runt poolerna och på sportdäck, frågesport och naturligtvis den dagliga kvällsshowen i fartygets teater. Om jag skall vara ärlig höll väl inte kvällsshowerna så hög klass. Vill man ha häftiga kvällshower får man nog åka med några av NCL och RCCL större fartyg. För oss dög det bra med showerna ombord på vår kryssning.

Tony Tiger!
Har Tackats: 4 gånger

Inlägg av Tony Tiger! » tor 17 okt 2019, 00:29

Tackar för denna utmärkta bild och text serie. man blir lite avundsjuk fast man nog skulle få ha solglasögong på sig ombord på sina ställen(har själjv varit ombord på hennen när hon varit i stockholm) men resan i sig ett lite mera udda och annorlunda kryssnings variant /TT

Skriv svar