Kryssning med Amorella - Stockholm till Åbo

Egna berättelser och reportage från resor med alla sorters fartyg.

alewi

Kryssning med Amorella - Stockholm till Åbo

Inlägg av alewi »

Jag åkte på kryssning med Amorella mellan 10-11 augusti 2021. Hade en BD2-hytt. Ombordstigningen började 19.30 och det var ID-kontroll för alla vuxna. Hyttstädningen var inte klar då jag klev ombord och fick vänta runt 15 minuter innan jag fick tillträde till hytten. Båten skulle avgått 20.00 men vi avgick först strax efter 21.00, vi fick ingen information om varför.

Hade bokat buffén klockan 20.00 och vi var runt 20 stycken som åt buffén. Vinet serverades i vinboxar och på läskdelen Pespi var slut så ville man har Cola fick man ta en burk Coca-Cola. På menyn stod det "Varmrätterna tillreds på beställning av våra duktiga kockar" men det fanns framdukat flera varmrätter som lax, köttbullar, kycklingklubbor och potatis.

Tax-free, café och baren var öppen på utresan på kvällen. Finsk musikgrupp uppträde i Fun Club med finska, engelska och enstaka svenska låt. Några få äldre finska par dansade lite tango. Båten hade kanske runt 300-500 passagerare. I baren uppträde en trubadur.

Båten ankom 07.35 till Åbo på morgonen efter anlänt till Långnäs på natten. Många passagerare klev av båten, munskydd krävdes för de som klev av båten och flera nya klev ombord. Märktes tydligt när man lämnade Åbo att de flesta från Finland som var ombord hade munskydd medan nästan inga från Sverige hade det. Hade frukost 8.30 men gick och åt redan 7.45 och det vara bara jag och ett till resesällskap då i bufféresturangen, när vi lämnade Åbo kom sen lite fler gäster till frukosten. Ombord var det barnunderhållning i Fun Club med kryssningsvärden, eftersom det var sommar var även konferensavdelningen omgjord till ett lekland och fanns även en outlet här.

Tax-free, café och baren var öppen under stora delar av dagen. Vid lunchtid erbjöds köttbullar och mos till kg-pris i café, annars hänvisades man till restaurangen eller buffé. Ombord spelades man även bingo i Fun Club där jag satsade en bricka för 5 euro och vann 10 Euro. De tog bara emot kontanter och fast det stod i programbeskrivningen att man kunde betala med svenska sedlar gällde bara euro. Vann sen också en ask Fazer och hängsle från PAF som bonusvinst bland alla som deltog. Det var även musikunderhållning i Fun Club på resan tillbaks i Stockholm.

Ett flertal resenärer klev av i Mariehamn dit vi anlände 14.10 och ett mindre antal klev ombord, vi lämnade Mariehamn 14.25. Hade bokat buffé igen nu klockan 15.00 och det var mycket mer gäster nu än 20.00 under gårdagen. Nu fick man ingen Coca-Cola utan det fanns ingen coladryck att tillgå alls. Den här gången fanns också Pannbiff vilket inte fanns dagen innan, menyn skulle vara detsamma enligt hemresan. Nu var det även frågesport i Fun Club men blev ingen vinst där. Hytterna började städas 17.00 och vi ankom till Stockholm 18.55.

Buffén kostade 343 kronor per servering och frukosten 125 kronor. Hade presentkort på hytten så den blev gratis för mig. Totalt 811 kronor.

Lars H

Re: Kryssning med Amorella - Stockholm till Åbo

Inlägg av Lars H »

Själv hade jag nog, om så vore fallet, betalat en slant för att slippa denna upplevelse under artistnamnet ”kryssning”. Utmärkt redogörelse dock.

Fagerholm

Inlägg av Fagerholm »

Tack för trevligt reportage!!

Tjärv1

Inlägg av Tjärv1 »

Lars H skrev: tis 12 okt 2021, 18:39 Själv hade jag nog, om så vore fallet, betalat en slant för att slippa denna upplevelse under artistnamnet ”kryssning”. Utmärkt redogörelse dock.
Kryssningar är nog något som finns i fler varianter än exklusiva lyxkryssningar!
Man kan åka på lunchkryssningar, middagskryssningar, räkkryssningar, tura över Öresund, åka sightseeingbåt, eller nöjesåka på Älvfärjor och SL’s båtlinjer.

Vi kan nog konstatera att Amorella inte längre motsvarar dagens förväntningar på utbud och bekvämlighet ombord! Över 30 år på Åbo-Stockholm är snart över när Viking Glory ersätter. Viking Grace är ett kvartssekel (25år) yngre! Åldern märks nog allt tydligare för alla som reser med bägge fartygen över dagen (med båtbyte i Mariehamn). Viking Line satsar mycket på miljö med sina nybyggen för nyttotrafik. Det gör sällan internationella kryssningsrederierna med sina enorma och oftast fossildrivna fartyg som pressas fram genom våra skärgårdar och in till våra hamnar och hela tiden släpper ut stora mängder avgaser Detta enbart med nöjesresenärer under den mest lönsamma säsongen!

En billig kryssning i oktober-mars med det Åländska färjerederiet ifrån den lokala hamnen och tillbaka hem är nog det bättre alternativet!

Lars H

Inlägg av Lars H »

Nja, nu har jag i alla fall under minst 60 år varit en rätt flitig resenär i trafiken mellan Finland och Sverige, så jag inte alls obekant med begreppet kryssning i den här verksamheten. Har aldrig haft några invändningar mot tex fyrkryssningar eller för den delen lunchkryssning i skärgårdstrafiken. Tillät mig dock vara lite ironisk mot begreppet i just detta fall, då den iofs utmärka redogörelsen visar, enligt min menig, på en klart torftigt upplevelse.

Ulf Berlin

Inlägg av Ulf Berlin »

Amorella är säkerligen ett gott och bekvämt fartyg för sin linje fortfarande.
Vår redogörare åker ännu i spåren av pandemin,men det känns dock skönt att mycket på fartyget/n har öppnat upp.
343 spänn för buffen börjar att låta lite för mycket.../Ulf
Användarvisningsbild

/jes

Inlägg av /jes »

Ulf Berlin skrev: ons 13 okt 2021, 12:39 Amorella är säkerligen ett gott och bekvämt fartyg för sin linje fortfarande.
Vår redogörare åker ännu i spåren av pandemin,men det känns dock skönt att mycket på fartyget/n har öppnat upp.
343 spänn för buffen börjar att låta lite för mycket.../Ulf
Man kan ju räkna av 100 kronor för dryck så är 243 kronor inget ohemult pris. För den som bara dricker vatten är det förstås dyrt.
Särskilt minnesvärda resor:
d/f Danmark
Fennia (ny)
s/s Birger Jarl
d/f Senior, sista resan
Kronprins Frederik-Tórshavn
Saga (Sv Lloyd)-Tilbury
Trelleborg Värtan-Nådendal
Finnmarken
Emerald Princess-Kap Horn/Falklandsöarna

Tjärv1

Inlägg av Tjärv1 »

343 kr låter något dyrare än tidigare för buffén!

Är det bara på Rosella det går att boka alkoholfritt i bufférestaurangen? Trodde det var möjligt även på Åbo-båtarna!

Finnjet.

Inlägg av Finnjet. »

Silja tog över 400 kr utan dryck på buffen

Amorella är bra och bekvämt, har inget emot fartyget men den har gjort sitt, tyvärr får man säga😔

Trådstartare
alewi

Inlägg av alewi »

Tjärv1 skrev: ons 13 okt 2021, 16:04 343 kr låter något dyrare än tidigare för buffén!

Är det bara på Rosella det går att boka alkoholfritt i bufférestaurangen? Trodde det var möjligt även på Åbo-båtarna!
Det är bara Rosella av Tallink/Silja och Viking som erbjuder alkoholfritt val i buffén då man bokar.
Skriv svar