En hösttur med Amorella 2021

Egna berättelser och reportage från resor med alla sorters fartyg.

Penny

En hösttur med Amorella 2021

Inlägg av Penny »

DSC04041.JPG
DSC04041.JPG
DSC04041.JPG (4.12 MiB) Visad 951 gånger
Nyligen var jag och killen iväg på en kryssning med Amorella. Senaste resan med henne var precis dagarna innan pandemin blev ett faktum. I september 2020 kryssade vi med Galaxy, därefter har det tyvärr inte blivit någon kryssning. Förra gången vi reste med Amorella var det väldigt folktomt, både i terminalen och ombord. Denna kryssning var det fullt i hela terminalen och det märktes ombord att det var fler än förra gången vi åkte. Dock ska tilläggas att det inte var svårt att hålla avstånd ombord eller vid ombordstigningen. Vid avstigningen hade många lite bråttom att kliva av. På Amorella bar samtliga i personalen munskydd, några av passagerarna likaså även om det inte var alla. I buffén så fanns det tillgång till engångshandskar för middagsgäster samt så använde även personalen handskar. I Ellas till lunchen använde personalen inte handskar. Bra med handdesinfektion lite här och där ombord.

Vi bodde i en A4 hytt i aktern, så vi hörde motorerna väl. Men ingenting som störde, det blev ändå en god natt sömn och det var mysigt att höra motorerna under dagen när vi slappade i hytten. Middagen intogs i buffén, det var hösttema med vilt och skaldjur på menyn. Otroligt gott, smakrikt och ett bra utbud! Det var första gången på flera år som jag åt middagsbuffé på Åbo-linjen. Brukar äta det ena vägen på Silja Symphony, som varit av varierande kvalité. Rekommenderar varmt Amorellas middagsbuffé!

På kvällen shoppade vi i taxfreen, därefter lyssnade vi på orkestern som spelade. De var mycket bra och vi hade en trevlig kväll i Fun Club. Härligt att få lyssna på live musik igen. Det blev läggdags vid midnatt. Jag uppfattade det som att det inte var någon mer underhållning, såg ingen trubadur. Kan ju hända att denne spelade en liten stund som jag inte uppmärksammade.

Morgonen därpå blev det specialfrukost. Nytt för denna gång var att varmrätterna serverades från en meny. Smakade dock inte, men killen åt egg benedict. De hade en station där man kunde grädda sina egna våfflor, ett roligt och gott inslag. Det enda jag saknade var minimunkarna som de hade förut. Men liksom middagen var detta en god smakupplevelse och vi var återigen mätta och nöjda. Ett plus i kanten till den kvinnliga servitören som frågade mig om alkoholfritt alternativ till mousserande. Det har aldrig hänt förut!

Vi tog en runda i taxfreen igen för lite shopping under förmiddagen. Det var ingen underhållning på hemresan, så vi vilade en stund i hytten innan vi satte och i Sea side café för att njuta av utsikten föröver. Caféet hade stängt ner hela sin verksamhet och de hänvisade till Bottega baren. Vet inte om det var tillfälligt eller permanent.

En stund efter ankomsten till Mariehamn åt vi lunch i Ellas. Hängmörad entrecote, pommes och bearnaisesås blev det. Samt Lökringar med dip till. Jämfört med vår senaste kryssning med Amorella så var köttet inte av den kvalité som vi förväntade oss denna gång. Inte så mört och saftigt som förra gången tyvärr. Lökringarna däremot var perfekta.

Sammanfattningsvis så hade vi en trevlig kryssning med Amorella. Hon är i fint skick och personalen fantastiskt! Jag kommer att sakna henne på Åbo-linjen framöver. Hon är ett av mina favoritfartyg och förstahandsvalet vid en tur till Åbo. Får se om jag hinner med en tur till, eller om detta var sista gången.

Tack Amorella med besättning för en härlig kryssning och många goda smakupplevelser i matväg. Ni gör ett fantastiskt jobb.

Tack även till dig som orkat ögna dig igenom denna text :)

Finnjet.

Re: En hösttur med Amorella 2021

Inlägg av Finnjet. »

Amorellas mat tycker jag är toppen. Kanske bäst på östersjön. Åkt mycket även under Corona och tycker att Amorella och Gabriella håller mycket bra kvalitet. Kafeterian var öppen under sommaren men nu tyvärr stängt. Varit så under hela året.

Typiskt Amorella, allt är lagom bra.

Robert Brink

Inlägg av Robert Brink »

Tack Penny för reportaget.
Blir minst en tur med henne innan Glory kommer, gärna fler.

//R

M.H

Inlägg av M.H »

Tack Penny för reportaget. Jag måste bara boka en hytt i källaren på Amorella för att insupa atmosfären. Det var ju därnere jag och min framlidne far ofta kryssade på 90 talet. Det var härligt när det var is.Frågan är om däck 2 fortfarande används? Man får försöka åka ett par vändor innan denna ikon försvinner.

Tjärv1

Inlägg av Tjärv1 »

Kan det ha varit några problem med C-hytterna efter vatteninträngning vid grundstötningen!?

Vet inte hur stora eventuella skador varit men hon har nog inte seglat fullbokad sedan dess pga Covid!

https://www.sjofartstidningen.se/teknis ... dstotning/
Senast redigerad av Tjärv1 den sön 19 sep 2021, 20:42, redigerad totalt 1 gånger.

Finnjet.

Inlägg av Finnjet. »

C hytterna har varit Ur Bruk sedan covid. Tyvärr. Åkt några gånger i ekonomi hytterna, en annorlunda känsla😁

Trossen

Inlägg av Trossen »

Tack för reportaget! Hur såg det ut med badavdelningen - kunde man ta en bastu eller var det stängt? Också nyfiken på taxfreen - var det sparsmakat med utbudet och öppettiderna?

Ekonomihytterna på Amorella är en klassiker - man bäddar själv och sedan är det ett gemensamt badrum för flera hytter om jag minns rätt.

Trådstartare
Penny

Inlägg av Penny »

Var inte förbi badavdelningen, men enligt hemsidan är den stängd och endast öppen på Viking Grace och Cinderella. De senaste gångerna som jag besökt badet på Amorella och Silja Symphony så har jag upplevt att vattnet är alldeles för kallt i min smak.

Taxfreen hade bra öppettider. Har för mig att de stängde 22.00 lokal tid, så på utresan blev det snabbt in och ut. Efter att vi ätit frukost öppnade de vid 10-ungefär så vi hade gott om tid att shoppa. Utbudet var bra. Vi hittade en massa som tilltalade oss. De hade även fått in fler sminkmärken ombord. På dryckesavdelningen är det bra och tydligt med information om vad allting är för något. Bra erbjudanden på godis. Kläder köper jag sällan, men det finns en del. Dock så rekommenderar jag dig att se på datumet på det som handlas i godisväg. På vissa produkter var det kort datum. Efter att vi betalat fick vi en bonuscheck för resa söndag kväll/morgon, till torsdag kväll alternativt fredag morgon för 200 kr/20 € i A hytt/Seaside four.

:)

Fagerholm

Inlägg av Fagerholm »

tack Penny för trevligt reportage! Har bokat in en kryssning i början av oktober och troligtvis blir det nog sista resan med henne. Amorella är en trevlig båt, men i mitten på 90 talet blev det många turer med henne då man lade ner Athenas kryssningar och då blev det att man oftast åkte Amorella istället och då tröttnade jag lite på att åka henne. Nu idag får man lite barndomsminnen när man åker henne. Åkte Grace för ett par veckor sedan och där var mycket öppet ändå, så ska bli intressant att se hur det är ombord på Amorella i oktober.

Trådstartare
Penny

Inlägg av Penny »

Önskar dig en trevlig resa Fagerholm! Rekommenderar som sagt höstbuffe'n.

Ja, det är alltid roligt att få prova på andra fartyg än att bara resa med samma hela tiden. Även om det är trevligt så är variation bra. Jag har varit lite negativ under pandemin mot finskflaggade fartyg, över Finlands restriktioner. Nu har jag landat i min surhet och har tänkt om. Ska ha en mer positiv inställning. Jag gillar ju att åka färja! Amorella har dock alltid varit min favorit tillsammans med Silja Symphony och Serenade. Blivit många resor genom åren.
Skriv svar