Premiär till Rostock

Egna berättelser och reportage från resor med alla sorters fartyg.

Kim Viktor
Inlägg: 201
Blev medlem: ons 13 mar 2019, 20:53

Premiär till Rostock

Inlägg av Kim Viktor »

Måndagen den 30de augusti var det premiär för Gotlandsbolagets nya rederi Hansa Destinations och deras nya linje mellan Nynäshamn och Rostock. Jag följde tillsammans med Stefan Andersson med på en liten kryssning under första resan.

Bild
I terminalen var det förberett för den nya linjen som använde samma incheckning som Destination Gotland.

Bild
Drotten på väg in till kaj. Hon hade fått gå ut på redden medan Gotlandia II låg inne.

Bild
På en premiärtur bjuds det såklart på bubbel.

Bild
Wawel lämnade sin kaj vid 18 för att bege sig till Gdansk.

Bild
Vår hytt på däck 8, babordssidan, dessa har nu utrustats med fyra riktiga sängar, tillskillnad från hur det var när hon var gotlandsfärja.

Bild
Kapten Kapus och Gotlandsbolagets VD hälsade alla välkomna och skålade för den nya linjen. Linjen kom till efter att Gotlandsbolaget har fått regeringens ekobonus på 74 miljoner kronor för att flytta trafik från vägarna till sjöss.

Bild
Ombord höll de på att bygga den nya baren i aktersalongen.

Bild

Bild
Avgång från Nynäshamn på utsatt tid klockan 19. Överfarten beräknades ta 18 timmar.

Bild
Tankfartyget Ek-river vid oljehamnen.

Bild

Bild
På menyn i restaurangen kunde man välja både på dagens fisk/kött eller beställa något mer exklusivt, allt till rimliga priser.

Bild
Jag tog rödingen som smakade väldigt bra.

Bild
Restaurangtorget var inte överfullt på denna avgång med 96 passagerare och en majoritet av dem kom från Gotlandsbolagets kontor. Tillbaka från Rostock var vi ännu färre med drygt 30 passagerare.

Bild
I nya farvatten för Drotten.

Bild
Stena Lines två Rostockfärjor mötte varandra utanför den danska kusten.

Bild
Aktersalongen

Bild

Bild
Ett besök på bryggan.

Bild
Lugnt på södra Östersjön.

Bild

Bild
Berlin på väg mot Gedser.

Bild
Så har vi tagit ombord lotsen.

Bild
Vi blev välkomnade med sprut.

Bild
Först passerade vi Warnemünde.

Bild
Färjan över till Hohe Düne.

Bild
Bogserbåten som hade välkomnat oss.

Bild
Vi vände runt i hamnbassängen för att backa in till färjeläget.

Bild
Baltica ute på hamntur till Warnemünde.

Bild

Bild
Trevligt att det finns så många turbåtar runt Rostock, om jag hade haft mer tid i stan hade jag gärna tagit en rundtur.

Bild
I Rostock skulle Drotten ligga i 6 timmar.

Bild
Bra utsikt ovanför bryggan.

Bild
Avstigning för fotpassagerare ägde rum via bildäck.

Bild
Vi tog en taxi in till stan för strax under 30 euro.

Bild
Amerikansk skolbuss i en tysk stad.

Bild
Om man jobbar på Stockholms spårvägar hamnar såklart även spårvagnar på bild.

Bild
Efter att ha gått runt i stan i några timmar och tagit en fika tog vi en taxi tillbaka till hamnen.

Bild
Incheckningen ägde rum i terminalen, sen fick alla gående vänta utanför grinden till en timme innan avgång. Inte så kul att stå här ute i höstrusket när det väl kommer.

Bild
Ett glas bubbel om dagen....

Bild
Eurocargo Savona trafikerar Hangö-Rostock för Finnlines sedan i april i år.

Bild
Avgången från Rostock var vid 19.

Bild

Bild

Bild
Berlin på ingång från Gedser, hon har inte fått ett rotorsegel som sin syster.

Bild
Robin Hood är kvällens TT-linefärja från Rostock till Trelleborg.

Bild
Rostocks kolkraftverk i bakgrunden.

Bild
Denna middag blev det torsk.

Bild
Stenas Mecklenburg-Vorpommern som nyligen fick svensk flagg.

Bild
Frukosten var helt okej för 89 kronor, bättre ån dem som serveras på Destination Gotland.

Bild
AIDAsol på väg från Stockholm till Tyskland.

Bild
En vilstol ingår i biljettpriset, men vissa tyckte visst att det var skönare att sova på golvet.

Bild
Border shop, där läskkylen har förvandlats till alkoholhylla.

Bild
En titt ner i kontrollrummet.

Bild
Hjälpkärrorna

Bild

Bild
Så gick vi ner i en av Wärtsiläs huvudmaskiner.

Bild
Förråd och verkstad i den förliga delen av fartyget.

Bild
Bildäcket var nymålat.

Bild
Backen

Bild
Restaurangtorget med sin information/cafeteria som är öppet dygnet runt.

Bild

Bild
Wawel låg inne idag igen. Förra veckan var hon inne och testanlöpte den nya terminalen i Gdynia. Rykten säger att Polferries ska flytta sin verksamhet dit under hösten.

Bild
Endast ett tiotal trailers/långtradare var med på denna överfart (samt 20-tal bilar).

Bild
Drotten la till vid den gamla Lettlandskajen då vi var tvungna att gå igenom tullen. Kort efter flyttade hon tillbaka till Gotlandskajen.

Det var både roligt och intressant att få vara med på den första turen till Rostock. Jag tror linjen har potential för att bli en succé och jag ser fram emot tills de sätter in ett till fartyg och erbjuder daglig trafik.

Tack för att ni har läst, vi hörs snart igen.
Kim Viktor

Tjärv1
Inlägg: 651
Blev medlem: tor 28 mar 2019, 11:57
Ort: Stockholm/Roslagen

Re: Premiär till Rostock

Inlägg av Tjärv1 »

Tack för ännu ett superbra resereportage!

Tråkigt att det var få passagerare på premiären men jag hoppas att både gods och passagerare hittar till denna linje. Skulle gå att hitta och boka resor med tåg buss och båt på samma ställe så att man kan resa från A-B i hela Europa och kombinera alla möjliga färjelinjer! Är tyvärr betydligt lättare att hitta flygresor för allmänheten via sådana tjänster!

Finns mycket sevärt för en färjeintresserad.

…mellan Nynäshamn och Rostock.

M.H
Inlägg: 403
Blev medlem: tor 28 mar 2019, 18:01

Re: Premiär till Rostock

Inlägg av M.H »

Tack för ett informativt reportage.Jag avskyr att vara negativ men ödsligheten ombord på Drotten ger ju ganska dåliga vibbar om framtiden. Hoppas jag har fel…

Ulf Berlin
Inlägg: 146
Blev medlem: lör 30 mar 2019, 21:16

Re: Premiär till Rostock

Inlägg av Ulf Berlin »

Trevligt reportage.
Var någonstans har hon legat för denna uppfräschning?
Låg denna terminalbyggnad längre ut än de andra rederiernas?
Det kanske blir buss t/fr färjan i Rostock för landgångspassagerarna var det lider,såsom det körs för de andra rederierna.../Ulf

Trådstartare
Kim Viktor
Inlägg: 201
Blev medlem: ons 13 mar 2019, 20:53

Re: Premiär till Rostock

Inlägg av Kim Viktor »

Ulf Berlin skrev: tis 14 sep 2021, 20:14 Trevligt reportage.
Var någonstans har hon legat för denna uppfräschning?
Låg denna terminalbyggnad längre ut än de andra rederiernas?
Det kanske blir buss t/fr färjan i Rostock för landgångspassagerarna var det lider,såsom det körs för de andra rederierna.../Ulf
Hon låg i Norvik i några dagar.

Det är samma terminalbyggnad som de andra, kajen som används är den som ligger närmast terminalen. Jag antar att det är därför man får gå själv, skulle nog ta längre tid att åka runt med bussen. 😉

peterpan
Inlägg: 639
Blev medlem: sön 21 apr 2019, 17:48

Re: Premiär till Rostock

Inlägg av peterpan »

Tack för reportaget! Men jag förstår inte hur Gotlandsbolaget tänker när man kör ett (i det närmaste tomt fartyg) i båda riktningarna på premiärturen? Det är ju ett PR-mässigt självmord. Om sedan inte barsalongen blivit klart till invigningen är det ju ännu värre.
Jag gillar idén och konceptet och hoppas innerligt att de lyckas med denna satsning men HJÄLP, det här ser verkligen inte bra ut. Menyn var det inget fel på innehållsmässigt, men den ser ut att vara printad i MSword 5 min före avgång. Jag är rädd att man måste kalla in proffshjälp bums för att få detta på fötter och fylla både bildäck och salonger. Tror inte man kan harva på med en tom snabbfärja på en sådan lång linje någon längre tid...
Det måste till en rejält aggressiv kampanj hos både åkerier och på alla sociala medier omgående. Fyll båten till varje pris! Konceptet är ok men se till att ombordupplevelsen blir bättre. Nu är det bråttom!

Simme
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 24 apr 2021, 20:17

Re: Premiär till Rostock

Inlägg av Simme »

Ja det var sannerligen inga uppmuntrande vyer. Med det möblemanget och färgsättningen kommer jag närmast att tänka på en sjukhus cafeteria... Nu är väll detta tänkt mest som en transportlinje men det där är väll ändå väl tråkigt på en så lång överfart?

peterpan
Inlägg: 639
Blev medlem: sön 21 apr 2019, 17:48

Re: Premiär till Rostock

Inlägg av peterpan »

Simme skrev: tor 16 sep 2021, 07:10 Ja det var sannerligen inga uppmuntrande vyer. Med det möblemanget och färgsättningen kommer jag närmast att tänka på en sjukhus cafeteria... Nu är väll detta tänkt mest som en transportlinje men det där är väll ändå väl tråkigt på en så lång överfart?
Precis, inte direkt någon inbjudande feststämning, dock så bygger de åtminstone en barsalng, även om de inte fick den klar till premiären.
Till den/de som åkt: En annan fråga är om alla à la carte rätter intas med tillhörande plastbricka? Finns det något restaurangalternativ ombord som inte är av "kafeteria-typ"?
På premiärturen var även bildäcket i det närmaste tomt. Hur kan man köra gång utan att ha gjort grundjobbet. Man kunde ju åtminstone sett till att primärturen var full md inbjudna gäster, men inte ens det. Agerandet är lite av ett mysterium. Vem är ansvarig på Marketing and Sales avd? Någon har inte gjort sitt jobb...

Henrik
Inlägg: 725
Blev medlem: fre 15 mar 2019, 16:30

Re: Premiär till Rostock

Inlägg av Henrik »

I would say... really really bad 🤑

Johnny
Inlägg: 450
Blev medlem: mån 18 mar 2019, 11:34

Re: Premiär till Rostock

Inlägg av Johnny »

What is bad, and for whom?
Skriv svar