Helsingfors-Tallinn-Åbo; Silja Europa och Baltic Queen

Egna berättelser och reportage från resor med alla sorters fartyg.

meslotte
Medlemsnamn hos Landgången: Martin S
Har Tackats: 15 gånger

Helsingfors-Tallinn-Åbo; Silja Europa och Baltic Queen

Inlägg av meslotte »

Då är man tillbaka i Helsingfors efter en rundtur till Tallinn och Åbo. Jag har ofta rest mellan Helsingfors och Tallinn men av förekommen anledning har jag aldrig åkt båt från Tallinn till Åbo.

Helsingfors-Tallinn med Silja Europa kostade 9 euro för en B2-hytt (bäddarna ovan på varandra) medan Tallinn-Åbo med Baltic Queen med B-hytt (båda bäddarna nere) gick på 44 euro. Jag hade dessutom beställt specialfrukost i Grill House på båda fartygen samt ombordpengar (ship money).

Silja Europa
Silja Europa som byggdes i början av 1990-talet är en veteran med över 3000 bäddplatser. I dessa tider är det förmodligen en utmaning att boka henne full. Det märktes ombord eftersom det var lite passagerare överallt. Folk kanske hellre föredrar de snabbare fartygen som går på två timmar i stället för att guppa på i 3,5 timmar. Som övernattande passagerare eller kryssningspassagerare får man gå iland i Tallinn först på morgonen kl. 8.00 trots att fartyget anländer till Tallinn kvällen innan kl. 22.00

Jag hade bokat bord i Tavolata och det visade sig att jag var den enda som gjort det denna kväll. Dessutom dök det upp några utan bordsreservation men så värst många matgäster var vi inte. Tavolata på Silja Europa serverar för tillfället endast pizza. Tavolatas normala meny serveras för tillfället inte. Det finns fyra olika pizzor att välja mellan. På begäran kan man beställa från Grill House – menyn (Grill House ligger alldeles intill). Alla pizzor kostade runt 20 euro. Jag valde en laxpizza som smakade helt OK. När det var dags att betala tänkte jag använda mina ombordpengar. Servitören visste dock inte hur man gör om kunde vill betala med ”ship money”. Det behövdes hela tre servitörer innan det lyckades.

Tidigare har man som Clubone Gold medlem då man rest med Silja Europa fått en sju euros drinkkupong som fritt kunnat användas i fartygets barer. Så var det ännu i slutet av juni då jag reste senast. Detta har nu ändrats så att man numera som Gold medlem får ett glas skumvin som så kallad välkomstdryck. Normalt kostar ett glas skumvin 4,90 euro men då jag reste hade man ett erbjudande för 3 euro per glas. Med andra ord har förändringen inte varit mot det bättre i det här fallet ur kundens synvinkel.

Fartygets disco var stängt under resan men nattklubben höll öppet till kl. 3.00. Efter midnatt var det inte så många där.
Specialfrukosten intogs i Grill House och den var helt standard. Kaffet serverades till bordet, till skillnad från Baltic Queen.

Baltic Queen
Efter en dag i Tallinn var det dags att borda Baltic Queen med avgång mot Åbo kl. 18.00. Ombordstigningen börja redan kl. 16.45 (trots att man annonserat kl. 17.00). Ombordstigningen gick smidigt. Hytten var helt OK. Till skillnad från Silja Europa fanns det två handdukar (en mindre handduk och en större badhandduk) i varje bädd. På Silja Europa har man bara en större handduk per person i hytterna.

Baltic Queen har Russian a la carte Aleksandra, vilket de andra fartygen inte har. Jag passade på att testa deras rekommendationsmeny, vilket visade sig vara ett bra val. Maten var god. Servicen var utmärkt.

Merparten av de fåtaliga passagerarna på denna resa var estländare eftersom fartyget inledde sina Tallinn-kryssningar från Åbo följande kväll. Kommersen i barerna var ganska lugn och jag förstår nog orsaken. Varför betala 6 euro för ett stop öl då samma öl för tillfället kostar 2,50–3,00 euro per stop i Tallinn? Själv beställde jag en drink i diskoteket som höll öppet fram till småtimmarna. Tyvärr visste inte bartendern hur man registrerar Clubone –kortet vid betalning. Som tur var kunde hennes manliga kollega hjälpa henne.

Frukosten intogs även denna gång i Grill House. Kaffet fick man hämta själv från en kaffeautomat. Det serverades inte till bordet som på Europa. Annars inga överraskningar.

Jag har inte tidigare rest med Baltic Queen men i det stora hela verkar hon vara ett bra fartyg. Tv-kanalerna bestod enbart av svenska och estniska (inga finska kanaler) men det stör inte mig. Ankomsttiden till Åbo kl. 10.00 är mycket bättre än t.ex. Galaxys ankomst kl. 7.00.

Man får se hur kryssningarna mellan Åbo och Tallinn utvecklas. Borde fungera någorlunda i sommar då man inte har konkurrens av Åbo-Stockholm men då läget i Sverige förhoppningsvis normaliseras är ju situationen en annan.

Corona
På båda fartygen fanns skyltar med information om att man skall tvätta händerna och hålla avstånd till andra. Visserligen är det ju upp till varje individ att hålla avstånd till andra. I allmänhet fungerade det bra med tillräckliga avstånd (eftersom det var relativt få passagerare ombord) men vi d ombordstigning och vid landgång fungerade det inte riktigt så bra.
Rederiet skriver också att personalen använder plasthandskar. Jag såg inte att någon i personalen skull ha använt plasthandskar.

Prisnivån
Jag kommenterade tidigare prisnivån beträffande öl i fartygets barer. Överhuvudtaget är Talllinks prissättning intressant. Jag tar som exempel fartygets rödvin (ships red wine) som för tillfället är Allegranza Tempranillo Shiraz. Ombord på Silja Europa kostar en flaska 8,50 euro (i vilket ingår 20 % moms till Estland eftersom fartyget går mellan två EU-länder). Samma flaska kostar 6,90 euro (inklusive skatt) i Tallink-shopen i hamnterminalen i Tallinn. Ombord på Baltic Queen kostar den 7,90 euro (skattefritt eftersom fartyget går via Långnäs på Åland på vägen från Tallinn till Åbo).

professor
Har tackat: 1 gång
Har Tackats: 32 gånger

Re: Helsingfors-Tallinn-Åbo; Silja Europa och Baltic Queen

Inlägg av professor »

Kryssning för endast 9 Euro inkl. hytt och bat är dessutom nästan tomt ? Oijoijoijoijoi... :( .
Sa är det klart att Tallink försökar att forsälja Europa sedan minst 4 manader... .

Men varför sa extremt högt priserna ? 20 Euro för en pizza och endast 4 olika pa kartan ? Därfor far man 3 pizzor i restaurang i tyskland och 4 pizzor i restaurang pa spansk Teneriffa... vid promenaden med havsutsikt. Och astronomiska mond-priser för dryck ? Sa är det klart att det är avskräckande ! Varför bjuda man ej attraktivt "dagens" för ca. en svensk hundralapp som är det normalt i Sverige i hela landet ??? Räckar det ej med 3, 4, 5 Euro vinst per maltid som har det alla andra restauranger i hela landet ??? Maste det bli 18 Euro vinst ??? Sa är det klart att det finns endast 1 gäst i restaurangen... . Titta här f.ex.: Det är Spaniens största och snabbast växande restaurang-kedjan, alla maltider och dryck onsdagar och söndagar för 1 Euro, övriga dagar 1-2 Euro. "100 montaditos Euromania" . https://i.pinimg.com/originals/4a/26/4c ... 0c8ea2.jpg
Och det finns ocksa vid populärst turist-platsen, f.ex. direkt vid kryssningsterminalen i Barcelona eller i Madrid-Centrum eller vid strandpromenaden i Teneriffa.

Och varför har personal ombord oftast ingen aning ? Är det dyrt inhemskt personal ? Och det vet ingenting om kundkort, bordpengar m.fl. ? Det behövs 3 personer fra besättning för betala 1 pizza ??? Oijoijoijoijoi - sa kan det ej fungerar framgangsrikt ! Katastrophalt service ! Och "välkommen-dryck" är ej gratis ??? Det är normaltvis gratis vid alla "riktiga" kryssningar... . Tyvärr försökar man att skrämma bort alla resenär kraftigt... - nagra liknande berättelser i Tripadvisor och man kan slutar verksamheten i framtiden... .

Sa kan man endast rekommanderar kryssning med ryggsäck fullt med egen dryck och mat köpt i supermarknad pa land och äta allt i hytt eller pa soldäck... .
Skulle undrar mig ej om Europa blir upplagt under vintern, försäljning av fartyget är normaltvis omöjligt och sa som här i berättelse är det dagligt förlust för rederiet... :( .

Trådstartare
meslotte

Inlägg av meslotte »

Både Silja Europa och Baltic Queen går under estnisk flagg och med estnisk personal. Personal från Estland är billigare än finsk och svensk personal men dyrare än t.ex. Lettland (vilket tidigare konstaterats på detta forum).

Trossen
Har tackat: 35 gånger
Har Tackats: 80 gånger

Inlägg av Trossen »

Tack för rapporten!

Låter som trevliga resor om inte annat! Men, lite märkligt detta med den ovana personalen kan tyckas. Det kan ju rimligen inte anställts NY personal just nu så denna ovana är svår att förstå.

Vad var det för typ av underhållning ombord då? Lite lugnare eller?

Nu var det som du skriver lite speciella omständigheter på en av avgångarna, men undrar hur det blir i höst med tanke på passagerarmängden. Återgång till normala rutter för fartygen eller läggs de upp?

Trådstartare
meslotte

Inlägg av meslotte »

Underhållningen var i stort sett som tidigare. På Silja Europa underhöll en trubadur i Sea Pub. Karaoke i Satellite Bar. Bandet The News spelade i Showbar Starlight, första spelningen kl. 21.00 och sista 01.00. Discot var stängt.

På Baltic Queen hade man en trubadur i Sea Pub. Showtime i Starlight kl. 21 och 00. Partyband i Starlight 21.30-01.45. Live Music i pianobaren från kl 18.15. Ibiza Disco höll öppet 23.30-05.00. Med andra ord ingen skillnad jämfört med normala tider.

Ulf Berlin
Medlemsnamn hos Landgången: Ulf Berlin
Har tackat: 1 gång
Har Tackats: 19 gånger

Inlägg av Ulf Berlin »

Lite trevligt reportage.
Var det några ryssar ombord,eller har dom inreseförbud till Finland/Estland?
Intressant triangelupplägg,men det kan ju inte endast rikta sig till Estländare
utan kanske många Finländare som åker också?/Ulf

Trådstartare
meslotte

Inlägg av meslotte »

För tillfället är det inreseförbud från Ryssland både till Finland och Estland. Så från Ryssland torde det inte komma folk för tillfället. Visserligen bor det ju en hel del ryskspråkiga i Estland också... Själv stötte jag inte på några ryssar ombord.

Fagerholm
Har tackat: 37 gånger
Har Tackats: 50 gånger

Inlägg av Fagerholm »

Tack för reportaget:)
Skriv svar