Farväl Varberg

Egna berättelser och reportage från resor med alla sorters fartyg.

Kim Viktor
Har tackat: 11 gånger
Har Tackats: 27 gånger

Farväl Varberg

Inlägg av Kim Viktor » tis 29 okt 2019, 21:10

Färjelinjen mellan Varberg och Grenå har funnits sedan 1960, då Europafergen invigde linjen. I början av 2020 kommer den 60 år gamla färjelinjen att flyttas från Varberg till Halmstad istället. Detta p.g.a. att Varbergs kommun har valt att bygga bostäder i den inre hamnen och Stena var inte intresserade av att betala för en ny hamn. Därför var det enda alternativet att flytta trafiken och valet föll på Halmstad som tidigare har haft färjetrafik till Grenå.

Bild
Jag kom ner till Varberg under en måndagskväll i mitten av oktober. Även då det var sommartid, var det i princip mörkt när Stena Nautica närmade sig hamnen runt klockan 18.30.

Bild
Jag hade bokat en natt på fästningens vandrarhem innan jag skulle åka på en dagstur med Stena Nautica dagen efter.

Bild

Bild
En mängd långtradare började rulla av och lika många rullade på för kvällens avgång till Danmark. Idag är denna linjes huvudfokus frakten och det märks på utbudet ombord.

Bild
Efter att Danmarksfärjan försvinner från Varberg, kommer de enda passagerarbåtarna i hamnen vara dessa fiskebåtar som erbjuder turer.

Bild
Nästa morgon strax efter klockan 6 begav jag mig ner till terminalen, samtidigt som Stena Nautica höll på att backa in till kaj.

Bild
Alla publika områden är belägna på ett och samma däck. Tidigare hade hon två däck för passagerare, likt systern Color Viking har idag, men Stena byggde om båten 2001/2002 med ett extra trailerdäck.

Bild
Frukosten för nästan 150 kr var bland det värsta jag har ätit. Totalt smaklöst och ett mycket begränsat utbud. Det är t.o.m. bättre mat på Stenas färjor till Lettland, då är det illa. ;)

Bild
Den aktre delen av bufférestaurangen användes inte under denna resa, vilket inte är så märkligt med 40 passagerare totalt ombord.

Bild
Själva bufféområdet är väldigt rymligt.

Bild
Lite annorlunda i denna Taste jämfört med andra Stenafärjor. Jag tycker dock att det är skönt att Stena satsar på en helt ny typ av inredning i och med att de nya E-flexerna kommer.

Bildg
Ett rekorderligt lekrum.

Bild
Ifall man inte vill äta i Taste, så får man köpa något lättare i den kombinerade information/cafeterian.

Bild
Ett nytt område som har tillkommit i år är Frontview lounge, på sommaren har de även ett café här som serverar bl.a. sallader.

Bild

Bild
Utanför den danska ön Anholt låg fiskebåtarna och guppade.

Bild
Trapphusen är en aningen märkliga med vattentäta dörrar som måste öppnas för varje däck.

Bild
Det finns tre trapphus ombord (röda, gula och blåa), vilket kan tyckas rätt så mycket för en så pass liten färja.

Bild
Hmm finn två fel på linjekartan....

Bild
Med 900 passagerare ombord blir det nog rätt så trångt.

Bild
På akterdäcket finns det en bar som är öppen sommartid.

Bild
Vi fortsatte mot Grenå i 14 knop. Personligen tycket jag nog att resan på 4 timmar och 20 minuter blir i det längsta laget, så några knop snabbare hade de gärna fått köra.

Bild
Den klassiska skorstenen och den något överdimensionerade radarmasten.

Bild
På väg in i Grenås hamn.

Bild
Det cypriotiska mudderfartyget Odin R.

Bild
Lilla färjan Anholt som trafikerar ön med samma namn.

Bild
Och Anholt heter även denna lounge ombord på Stena Nautica.

Bild
Vi var tre landgångspassagerare som gick av i Grenå.

Bild
Spectrum of Scandinavia är en gammal färja, som under namnet Broen levererades till DSB 1952 och trafikerade mellan Korsør - Nyborg. Under senaste tiden har hon varit disco och restaurangfartyg.

Bild
Jag tog en promenad längs den 3 km långa vägen till stadens centrum.

Bild
Sankt Gertruds kirke från 1400-talet är stadens mittpunkt.

Bild
Tillbaka i hamnen för att checka in. På denna linje får man inte något boardingkort, utan man visar bara sin bokningsbekräftelse och kan gå ombord.

Bild

Bild
Jag hoppas att de tar vara på henne och öppnar ett museum i framtiden som planerat.

Bild
I Grenå finns det stora planer på att bygga ut hamnen kraftigt med fler kilometer nya kajer.

Bild
"Rörläggaren" Global 1200.

Bild

Bild
Till lunch serveras det under lågsäsong dagens rätt, där det är möjligt att välja mellan kött, fisk eller en vegetarisk rätt. Jag tog kyckling och det smakade mycket bra och man fick ta hur mycket av tillbehören som man önskade, helt klart värt priset på 120 kr.

Bild
Det finns även några hytter för passagerare på däck 8 och 2.

Bild
Snart dags att byta ut....

Bild
Varbergs fästning, där min säng stod och väntade på mig även denna kväll.

Bild
Ljuset försvann fort när vi närmade oss hamnen.

Bild
Ett bulkfartyget lastade timmer.

Bild

Bild
Färjeterminalen, snart finns det bostäder här istället.

Bild
Vi la till vid kaj i tid och jag lämnade fartyg nöjd och belåten. Även om Stena Nautica kanske inte är världens roligaste färja, passar hon fint på denna rutt, i vart fall när det inte är allt för många passagerare ombord. Stena själva säger att hon kommer få en linjekamrat mellan Halmstad och Grenå om några år, det blir spännande att se vilket fartyg det har tänkt.

Bild

/Kim Viktor

Robert Brink
Har tackat: 2 gånger
Har Tackats: 58 gånger

Re: Farväl Varberg

Inlägg av Robert Brink » tis 29 okt 2019, 22:22

Tack Kim! :) När det gäller trapphusen, så är det ett arv från DSB när dom projekterade systrarna. Två våningar med enbart passagerarutrymmen och inga hytter gjorde att man ville ha ett bra flöde. Har för mig att jag läste detta i om det var Guide eller Desing 86 då Peder Paars var temafartyg.

//R

Marre
Har Tackats: 10 gånger

Inlägg av Marre » ons 30 okt 2019, 08:25

Tack Kim för ett som vanligt trevligt reportage och fina bilder.
Ja, de flesta färjor har väl ett begränsat passagerarunderlag vid denna årstiden.
Inredningen tycker jag ser riktigt trevlig ut.
Synd att maten inte lever upp till förväntningarna. Men frukostbilden tycker jag ser ganska ok ut, men är detta allt så är det förstås inte prisvärt.
Här finns åtminstone bacon till äggröran. Den har jag för mig de prutat bort på tex Sassnitzleden.

/Marre

rederiet
Har Tackats: 5 gånger

Inlägg av rederiet » tor 31 okt 2019, 16:10

Mycket bra bilder synd att Varberg satsar som dom gör . Vilka linjer saknas på kartan . Vilken färja har stena i tanke som numer två är de stena vinga eller kanske Color Viking när den är ledig för köp

Trossen
Har tackat: 8 gånger
Har Tackats: 19 gånger

Inlägg av Trossen » lör 02 nov 2019, 16:00

Tack för reportaget!

Fattar inte varför Varberg kommun inte är intresserad av att lösa detta! Näringen i kommunen måste ju förlora pengar tex hotell i närheten, affärer etc

Stena Nautica ser ju ut att vara ett mycket trevligt fartyg. Trodde bara det var på kvarken som man kommer ned på så pass låga passagerarvolymer under lågsäsong, men även på denna rutt då tydligen.

Hur såg det ut med shoppen ombord? Vad fanns att köpa?

Johnny
Medlemsnamn hos Landgången: Johnny
Har tackat: 14 gånger
Har Tackats: 12 gånger

Inlägg av Johnny » sön 03 nov 2019, 10:24

Varbergs kommun ville inte ta investeringen på mer än 300 mkr för en ny färjeterminal. Halmstads kommun gav tydligen bättre villkor för Stena Line.

Trossen
Har tackat: 8 gånger
Har Tackats: 19 gånger

Inlägg av Trossen » tis 05 nov 2019, 20:14

300 mille låter som en struntsumma med tanke att det är en långsiktig investering. Nåväl, jag har ingen insikt i kommunens ekonomi så man får anta att det var ett klokt beslut givet förutsättningarna.

rederiet

Inlägg av rederiet » ons 06 nov 2019, 15:14

Varbergs Kommun körde bort Stena för att bygga lyx Lägheter plus attt man ska flytta indrihamen mott getrön . Men detta är inte allt man ska också bygga en tågtunel under Varberg så pengarna kommer nog att tryta . Jag bokade en resa Varberg - Grenå i dag till den 19 november den kostade 174 kr är detta ett högt pris . För någon vecka sedan kunna man komma över för 50 kr hörde jag . Hur ska sjövädret bli är båten vind känslig för typ 13 till 15 ms

Johnny
Medlemsnamn hos Landgången: Johnny
Har tackat: 14 gånger
Har Tackats: 12 gånger

Inlägg av Johnny » tor 07 nov 2019, 09:47

Varberg har inte kört bort Stena, de hade kunnat vara kvar om de ville betala vad det kostar med en ny terminal. Jag har full förståelse för att Varberg inte gick in i någon budgivning med Halmstad. Att bli av med en hel del lastbilstrafik relativt nära centrum uppfattas nog inte som negativt heller. För Stena verkar det också vara positivt att flytta till Halmstad eftersom man verkar satsa med på passagerare och talar om ett fartyg till.

rederiet

Inlägg av rederiet » tor 07 nov 2019, 14:42

Ja de blir nog bra för båda parter Stena Körde Ju lite i Hammstad när Nutica varit på varv

Skriv svar