Hur tar man sig smidigast från hamnen i Southampton till Gatwick?

För fartyg som går i kryssningstrafik.

Tony Tiger!
Har Tackats: 4 gånger

Hur tar man sig smidigast från hamnen i Southampton till Gatwick?

Inlägg av Tony Tiger! » sön 07 apr 2019, 01:59

Är det någon här på forumet som har erfarenhet att ta sig från hamnen i Southampton till Gatwick?
Hur gör man det smidigast?
/TT
Senast redigerad av 1 Holger, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Bättre rubrik

Donkeyman
Medlemsnamn hos Landgången: Norge
Har Tackats: 21 gånger

Re: Undran!

Inlägg av Donkeyman » sön 07 apr 2019, 08:18

Bara tag en promenad till Southampton Central som ligger mitt i byen. Därifrån går tåg till Gatwick en gång i timmen, restid cirka 2 timmar.
Några terminaler ligger bortom bekvämt promenadavstånd (åtmindstone för mig) men det finns gott om taxibolag. Droskorna kan normalt inte köra till gangway utan stannar utanför ISPS-gaten. Kommer du med lokala passagerarbåtar är det enkelt, bara rätt upp gatan.

Går du så kan du lämpligen ta en pustepaus på puben "Duke of Wellington". Här har varit pub sedan 1484. Bombat under kriget men höll öppet med hjälp av pressening som täckte den raserade väggen. Har du lite tid över kan du också se på monumentet över masknisterna på Titanic. Men det blir en omväg i förhållande till att gå till stationen. Bara googla fram en karta på nätet.
Följ ångfartyget Blidösund dag för dag sommaren 1954 på www.blidan54.blogspot.com

Trådstartare
Tony Tiger!

Re: Undran!

Inlägg av Tony Tiger! » sön 07 apr 2019, 18:30

Tackar för infon. Får nog bli en droska då vi har lite bagage då vi kliver av en 7 dagars kryssning. Så tidpunkten är tyvärr ej lämpad för vare sig vätske pauser eller museie besök då våra plan går redan vid 13.30 tiden/TT

Henke H
Har Tackats: 3 gånger

Re: Hur tar man sig smidigast från hamnen i Southampton till Gatwick?

Inlägg av Henke H » fre 07 jun 2019, 23:53

Vet inte om du rest redan eller inte, men sjalv har jag nagra ganger rest mellan bade Gatwick-Southampton och Heathrow-Southampton. Jag brukar boka en transport med "British Airport Transfer". kolla pa natet.
De erbjuder olika storlekar pa bil och minibuss till vad jag tycker ar ganska bra priser. Sjalv har jag bokat for Juni 17 fran Heathrow direct till City cruise terminal. 82 brittiska pund tycker jag ar overkomligt och val vart att slippa byta taxi och tag pa vagen.

Trådstartare
Tony Tiger!

Inlägg av Tony Tiger! » sön 09 jun 2019, 12:13

Tackar för tipset skall kolla upp det nästa gång. Denna gången var planen att ta tåget men då en familjemedlem var vrålförkyld då vi klev av i southapmton blev det taxi dom nästa 15 milen till gatwick. priset var ganska högt dock var vi 3 stycken men fick ge 170 pund./TT

Henke H

Inlägg av Henke H » mån 10 jun 2019, 02:19

Tony Tiger! skrev:
sön 09 jun 2019, 12:13
Tackar för tipset skall kolla upp det nästa gång. Denna gången var planen att ta tåget men då en familjemedlem var vrålförkyld då vi klev av i southapmton blev det taxi dom nästa 15 milen till gatwick. priset var ganska högt dock var vi 3 stycken men fick ge 170 pund./TT
170 pund for en taxi. Ja se dar, da ar mitt forslag valdigt prisvanligt. (82 Pund nu iar, forra aret betalade jag 85 pund!)
Egen transport som sagt. Chauforen moter upp antingen utanfor kryssningsterminalen eller utanfor tullfiltret pa flygplatsen med ditt namn pa en skylt, tar bagaget och leder ivag till en premium bil, vanligtvis Mercedes. Inga slitna gamla taxibilar har inte.

Penny
Medlemsnamn hos Landgången: Penny
Har tackat: 18 gånger
Har Tackats: 37 gånger

Inlägg av Penny » ons 12 jun 2019, 15:51

Vi tog flygbussen från Gatwick till Southampton.
Glad andra advent!

Donkeyman
Medlemsnamn hos Landgången: Norge
Har Tackats: 21 gånger

Inlägg av Donkeyman » ons 12 jun 2019, 20:06

Checkade just upp priserna på tåget. En enkel vuxen 16,50 pund. Två blir ju dubbelt upp och med en unge är man snabbt uppe nära 40. Men BR har ju en flora av familjerabatter så antagligen kommer man undan billigare. En droska från hamnen och upp till centralstationen blir under 10 pund. Vilket betyder hela resan ligger i skiktet 40-50 pund. Då blir ju direkt transfer för 82 ett otroligt bra pris. Frågan är hur kan man köra sådan transfer för det priset. Det tar ju bortemot 4 timmar fram och tillbaka. Och det är knappast någon garanti för att man får tur bägge vägar.
Följ ångfartyget Blidösund dag för dag sommaren 1954 på www.blidan54.blogspot.com

Henke H

Inlägg av Henke H » tor 13 jun 2019, 00:36

Donkeyman skrev:
ons 12 jun 2019, 20:06
Checkade just upp priserna på tåget. En enkel vuxen 16,50 pund. Två blir ju dubbelt upp och med en unge är man snabbt uppe nära 40. Men BR har ju en flora av familjerabatter så antagligen kommer man undan billigare. En droska från hamnen och upp till centralstationen blir under 10 pund. Vilket betyder hela resan ligger i skiktet 40-50 pund. Då blir ju direkt transfer för 82 ett otroligt bra pris. Frågan är hur kan man köra sådan transfer för det priset. Det tar ju bortemot 4 timmar fram och tillbaka. Och det är knappast någon garanti för att man får tur bägge vägar.
Ja visst ar det ett otroligt bra pris.
Hur dom far det att ga ihop vet jag inte. Jag har anvant dom i nagra ar nu i tjanstens vagnar. Har aven anvant dom mellan Gatwick och Heathrow ibland nar jag har varit tvungen att byta flygplats mellan flygen.

https://www.british-airport-transfers.co.uk/

Trådstartare
Tony Tiger!

Inlägg av Tony Tiger! » mån 17 jun 2019, 02:21

• en premium bil, vanligtvis Mercedes. Inga slitna gamla taxibilar har inte.
Dock fick vi åka i en stor ny och mycket bekväm Mercedes. kan inte ha haft många mil på mätaren. Men nästa gång skall jag testa ditt förslag helt klart. /TT

Skriv svar