Viking Sky: Foreløpig rapport mener lavt oljetrykk var årsak

För fartyg som går i kryssningstrafik.

bengt
Medlemsnamn hos Landgången: BD
Har tackat: 1 gång
Har Tackats: 9 gånger

Inlägg av bengt » tor 14 nov 2019, 07:51

Statens havarikommisjon for transport opprettholder det første sikkerhetsvarselet: Pass på oljenivå og oljetrykket. En av hovedmotorene var frakoblet for reparasjon.

https://www.tu.no/artikler/viking-sky-f ... sak/478877

Hinkedink
Har Tackats: 2 gånger

Re: Viking Sky: Foreløpig rapport mener lavt oljetrykk var årsak

Inlägg av Hinkedink » sön 24 nov 2019, 05:19

Märkligt att man fått 18 larm på låg oljenivå flera timmar tidigare och inte fyllt på olja. Ligger man på min. oljenivå belastar man samtidigt oljan maximalt. I slutliga rapporten kanske det framkommer mera ingående orsaker.

Henke H
Har Tackats: 3 gånger

Inlägg av Henke H » mån 25 nov 2019, 07:17

Hinkedink skrev:
sön 24 nov 2019, 05:19
Märkligt att man fått 18 larm på låg oljenivå flera timmar tidigare och inte fyllt på olja. Ligger man på min. oljenivå belastar man samtidigt oljan maximalt. I slutliga rapporten kanske det framkommer mera ingående orsaker.
Savitt jag har forstatt, hort och last mellan raderna sa var det helt enkelt som sa att Chiefen hade bestamt att spara pa oljan.
Enligt uppgift har han darfor ocksa efter detta fatt se sig om efter en annan arbetsgivare.

Hinkedink
Har Tackats: 2 gånger

Inlägg av Hinkedink » mån 25 nov 2019, 10:56

Savitt jag har forstatt, hort och last mellan raderna sa var det helt enkelt som sa att Chiefen hade bestamt att spara pa oljan.
Enligt uppgift har han darfor ocksa efter detta fatt se sig om efter en annan arbetsgivare.
Jepp. Då börjar bitarna falla på plats.

Användarvisningsbild

Skepptikern
Medlemsnamn hos Landgången: Skepptikern
Har Tackats: 1 gång

Inlägg av Skepptikern » mån 25 nov 2019, 15:36

MEN...

...tror ni verkligen att en C/E har ett eget intresse av att spara på Lubeoil? På eget initiativ?
Näe, sådant "sparande" är inte bara sanktionerat, utan förväntat och belönat. Landorganisationen har stor betydelse för hur en chief agerar i ekonomiska frågor, explicit eller implicit.
Att avskeda chiefen är bara att hitta en "scapegoat"

//Skepptikern

Henke H
Har Tackats: 3 gånger

Inlägg av Henke H » tis 26 nov 2019, 06:57

Skepptikern skrev:
mån 25 nov 2019, 15:36
MEN...

...tror ni verkligen att en C/E har ett eget intresse av att spara på Lubeoil? På eget initiativ?
Näe, sådant "sparande" är inte bara sanktionerat, utan förväntat och belönat. Landorganisationen har stor betydelse för hur en chief agerar i ekonomiska frågor, explicit eller implicit.

//Skepptikern
Visst kan du ha ratt i det du sager. Undertecknad har sjalv varit med om en sadan order fran "hogre" ort.
Dock har ju aven Chiefen i manga fall ett eget incitament for att spara pa utgifter, allt beroende pa hur systemet for utraknaden av bonusen ar utformad.
Ett langt liv ombord har gett mig en bild av de allra markligaste satten att spara pengar. Kan saga som sa att inget forvanar mig langre.

Trådstartare
bengt
Medlemsnamn hos Landgången: BD
Har tackat: 1 gång
Har Tackats: 9 gånger

Inlägg av bengt » tis 03 dec 2019, 16:02

Henke H skrev:
tis 26 nov 2019, 06:57
Skepptikern skrev:
mån 25 nov 2019, 15:36
MEN...

//Skepptikern
Visst kan du ha ratt i det du sager. Undertecknad har sjalv varit med om en sadan order fran "hogre" ort.
Dock har ju aven Chiefen i manga fall ett eget incitament for att spara pa utgifter, allt beroende pa hur systemet for utraknaden av bonusen ar utformad.
Ett langt liv ombord har gett mig en bild av de allra markligaste satten att spara pengar. Kan saga som sa att inget forvanar mig langre.
Påminner mig om chiefen som på 50-talet förvarade allehanda "dyrbarheter" som svettraggar m m i utdraglådorna under slafen.

Skriv svar