Vilket/Vilka kryssningsfartyg har du rest med fram till år 2019?

För fartyg som går i kryssningstrafik.

Penny
Medlemsnamn hos Landgången: Penny
Har tackat: 18 gånger
Har Tackats: 37 gånger

Vilket/Vilka kryssningsfartyg har du rest med fram till år 2019?

Inlägg av Penny » mån 11 nov 2019, 18:17

Jo, jag undrar vilket/vilka kryssningsfartyg som du har rest med från det att du gjorde det första gången, fram tills i år 2019.

Här är min lista:
Majesty Of The Seas: Oktober 2011, 4 nätter Bahamas: Miami-Nassau-Coco Cay- Key West-Miami.

Celebrity Summit: Oktober/November 2011, 7 nätter Södra Karibien: San Juan-Till havs-Barbados-St Lucia-St Johns-St Marteen-St Thomas-San Juan.

Vision Of The Seas: Juni 2012, 4 nätter Östersjön: Stockholm-Tallinn-St Petersburg-Till Havs-Stockholm.

Serenade Of The Seas: Juni 2015, 11 nätter Norska fjordar och artic circle: Till/Från Köpenhamn. Ålesund, Honningsvåg/Nordkap, Tromsö, Geiranger, Olden, Bergen.

Celebrity Eclipse: Oktober/November 2017, 15 nätter Transatlantisk från Southampton till Miami. Boston, 2 dagar Bermuda, 2 dagar New York, Nassau.

Rhapsody Of The Seas: Juli 2018, 7 nätter Grekland, och Kroatien. Venedig-Dubrovnik i Kroatien-Kotor i Montenegro-Till havs-Santorini-Katakolon-Till havs-Venedig.

Independence Of The Seas: Oktober/November 2019, 14 nätter Transatlantisk från Southampton till Fort Lauderdale. St Maarten, St Thomas, Labadee, San Juan.
Glad andra advent!

Fyrtornet
Medlemsnamn hos Landgången: Hjnship
Har tackat: 12 gånger
Har Tackats: 15 gånger

Re: Vilket/Vilka kryssningsfartyg har du rest med fram till år 2019?

Inlägg av Fyrtornet » tis 12 nov 2019, 19:05

BIRKA PRINCESS (Mariehamnskryss 1989)

BALTICA (1994 - Princess Danae chartrad av dåvarande Baltic Line för kryssning till Norges fjordar från Göteborg)

CAROUSEL ex Nordic Prince (västra Medelhavet från Mallorca 2004)

SPLENDOUR OF THE SEAS (östra Medelhavet från Venedig 2007)

QUEEN MARY 2 (transatlantic 2008)

COSTA FORTUNA (östra Medelhavet från Venedig 2010)

Vad gäller ålandskryssen med Birka Princess sommaren 1989 så har jag några minnen från den. Jag och kompisen tog oss upp till Stockholm för att prova en Mariehamnskryss och därefter ett par dagars vistelse i Stockholm. Jag minns inte varför vi valde just Birka Princess och inte något av de andra rederierna i finlandstrafiken, men kanske var den resan lagom kort och passade våra plånböcker bättre? Birka körde nog med samma slogan som när Birka Princess var ny: "Siljalyx till Vikingpriser", och det kanske var det som lockade oss...

Det var förmodligen 21-årsgräns på den resan, för vid incheckning i terminalen glodde damen i incheckningen på mig och frågade på utpräglad Stockolmsdialekt: "-e'ru sjuett? Får jag se din legitimation!"

Till damens stora besvikelse (?) hade jag passerat den magiska åldersgränsen och vi fick våra boardingkort. Jag förstod inte vad problemet var, vi som såg så välvårdade ut? Men jag gissar att de helst inte ville ha så unga gäster ombord utan helst medelålders eller ännu äldre. Lite förolämpande kändes det ändå.

Själva båtresan blev i alla fall till belåtenhet. Strålande solsken, och I skärgården mötte vi Vikings nylevererade Isabella på ingående.

Skriv svar