Korintkanalen i Grekland 

För fartyg som går i kryssningstrafik.

Nautiker
Medlemsnamn hos Landgången: Navigatören
Har tackat: 8 gånger
Har Tackats: 3 gånger

Korintkanalen i Grekland 

Inlägg av Nautiker » tis 15 okt 2019, 06:34

M/S Braemar det största fartyget som passerat genom  genom Korintkanalen i Grekland
Länk.  
https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... 4017548241  

Trossen
Har tackat: 11 gånger
Har Tackats: 24 gånger

Re: Korintkanalen i Grekland 

Inlägg av Trossen » tis 15 okt 2019, 12:38

Ursäkta en lekman - men hur lyckas man hålla en så stadig kurs utan att skrapa i sidorna? Det måste ju vara millimeterprecision i hur man får in fartyget i kanalen.

Robert Brink
Har tackat: 2 gånger
Har Tackats: 59 gånger

Inlägg av Robert Brink » tis 15 okt 2019, 18:31

Trossen skrev:
tis 15 okt 2019, 12:38
Ursäkta en lekman - men hur lyckas man hålla en så stadig kurs utan att skrapa i sidorna? Det måste ju vara millimeterprecision i hur man får in fartyget i kanalen.
Med hjälp av bogserbåtarna skulle jag tro. Men fortfarande imponerande.

//R

Donkeyman
Medlemsnamn hos Landgången: Norge
Har Tackats: 21 gånger

Inlägg av Donkeyman » tis 15 okt 2019, 19:01

Det finns något som kallas "kanaleffekt". När ett fartyg går framåt tar det ju upp ett utrymme i vattnet. Går man i en kanal finns det ju inte någon plats för det vattnet att tryckas undan långt åt sidorna. Därmed kommer en vattenmassa med något högre tryck att finnas på vardera sidan av fartyget och denna hjälper till med att hålla fartyget mitt i kanalen. Men fartyget styr inte sig självt, man måste styra på vanligt sätt fast man får hjälp av kanaleffekten att hålla sig mitt i kanalen.
Följ ångfartyget Blidösund dag för dag sommaren 1954 på www.blidan54.blogspot.com

Kehinde
Har Tackats: 11 gånger

Inlägg av Kehinde » ons 16 okt 2019, 13:01

Nu har farten ett ganska stort inflytande på vilka vattenrörelser, som uppstår vid passagen genom en kanal, förutom kanalens bredd och djup. Nu är Korintkanalen så där fruktansvärt bred och djup, dessutom håller de eventuella fartyg, som passerar, mycket låg fart.
De krafter som påverkar styrningen är mycket riktigt den s.k. kanaleffekten, vilken i princip är två samverkande krafter.
Den på bägge sidor av fartygens främre del skjuter stäven ifrån kanalsidorna medan den aktra delen av fartyget dra sig in mot kanalsidorna. Nu bör de här bägge krafterna ta ut varandra, eftersom man med hänsyn till Korintkanalen bredd håller sig mitt i och dessutom håller mycket låg fart.
Ett annat fenomen, som kan uppträda i trånga kanaler, är häckvågen som kan uppträda under vissa tillfällen. Nu hr jag totalt glömt namnet på detta fenomen, men den har fått sitt namn efter en incident under en pråmtransport på de engelska kanalerna i en grå forntid.
Kanalpråmarna drogs med hästar och vid ett tillfälle blev dessa skrämda och galopperade. På grund av den högre hastigheten uppstod en kraftig häckvåg , pråmen började "surfa", vilket gjorde, att pråmen ifråga gick om de skrämda hästarna till kuskarnas stora förvåning.

Lars H
Medlemsnamn hos Landgången: Lars H
Har Tackats: 7 gånger

Inlägg av Lars H » ons 16 okt 2019, 14:07

För den som närmare vill studera kanaleffekten kan besöka styrhytten ombord på tex Götakanalfartyget Diana. På vissa sträckor i kanalen går man ofelbart upp i strandkanten om man bara rör vid rodret.

Marre
Har Tackats: 12 gånger

Inlägg av Marre » ons 16 okt 2019, 15:12

Häftigt i vilket fall som helst när man nästan kan röra vid kanalsidorna från fartyget.
/ Marre

Kehinde
Har Tackats: 11 gånger

Inlägg av Kehinde » ons 16 okt 2019, 15:33

Har för mig, att Broströms skolfartyg Albatross var tvunget, att brassa rån på förmasten långskepps, då hon passerade genom Korintkanalen.

Trossen
Har tackat: 11 gånger
Har Tackats: 24 gånger

Inlägg av Trossen » tor 17 okt 2019, 17:25

Tack för svar! Lärt mig något nytt om kanaleffekten! Forumet när det är som bäst!

:D

Skriv svar