Förlängningar

För fartyg som går i kryssningstrafik.

Lars H

Förlängningar

Inlägg av Lars H »

Åtskilliga kryssningsfartyg, har i likhet med andra fartygstyper, under årens lopp förlängts. Med skiftande framgång. Ofta har allmänna utrymmen tagit stryk till förmån för fler hytter. Något som också blir fallet när fler hytter byggs inom befintlig struktur.

Ett ”kort och knubbigt fartyg”, som Orient Lines kryssningsfartyg CROWN ODYSSEY, var nog ändå som gjord för en förlängning. Byggd 1988. Ett lite udda fartyg jag minns. Udda var också att hon vid TVÅ separata tillfällen hade just det namnet men också vid TVÅ tillfällen bar namnet NORWEGIAN CROWN hos NCL. Innan hon återtog det namnet hos NCL, tillhörde fartyget det dåvarande dotterbolaget Orient under tre år.

Gjorde under tiden hos Orient ofta lite längre kryssningar och till mer sällan besökta hamnar. Passagerarkapaciteten var runt 1.050. Var med henne på en kryssning i Sydostasien till bla den stora kinesiska ön Hainan, Huangpu vid Pearl River inte långt från Hong Kong, Malacca City i Malaysia och diverse platser runt Borneo. Mat, hytter och underhållning var väl OK men knappast minnesvärda. Endast sexton balkonghytter erbjöds. Däremot lockades nog många av de ofta lite originella resmålen och de humana priserna, vilket samtidigt gav en intressant passagerarsammansättning.

Vartefter NCL utvecklades, så passade dock detta mindre fartyg illa i rederiets trafik med bla bara en liten alternativrestaurang och den totala avsaknaden av diverse publikfriande aktiviteter, som tillhör ett massmarketrederi.

NCL sålde därför fartyget 2008 till Fred Olsen, som förlängde henne med trettio meter, varpå även ”knubbigheten” försvann, samt gavs namnet BALMORAL. Var ombord i Balmoral för några år sedan och kunde konstatera, att även om jag är tveksam till förlängda fartyg, så blev nog just denna rätt lyckad.

https://www.cruiseindustrynews.com/crui ... yssey.html

https://en.wikipedia.org/wiki/MV_Balmoral_(2008)

Trådstartare
Lars H

Re: Förlängningar

Inlägg av Lars H »

En intressant artikel i senaste numret av Sjöfartstidningen om förlängningen av Stena Scandica (ex Stena Lagan) på 36 meter och rederiets satsning på Norvik - Ventspils. Finns väl snart att läsa på nätet.

Trådstartare
Lars H

Inlägg av Lars H »

Lite nytt för mig, som inte särskilt intresserad av vare sig färjor eller ropax, att det italienska Visentini-varvet var så pass stora inom just den sektorn. Ombyggnaden gjordes dock i Turkiet.

peterpan

Inlägg av peterpan »

RCL gjorde en förlängning på två av deras tre fartyg u ”Song of Norway”-klassen, Song of Norway och Nordic Prince. Den tredje, Sun Viking, blev aldrig förlängd.
På ritning ser förlängningen bra ut, men i verkligheten såg man ingreppet ganska tydligt på de från början vackra fartygen. Det intressanta är att de båda förlängda fartygen sedan flera år har blivit skrotade men den som behölls i ursprungs utförande, Sun Viking, seglar fortfarande.

Trådstartare
Lars H

Inlägg av Lars H »

Apropå förlängda klassfartyg/systrar så genomför Windstar Cruises fn sådana gällande de tre fd Seabourn Pride, Seabourn Legend och Seabourn Spirit, som man köpte av Seabourn för ett antal år sedan. Små fartyg som förlängs med 26 meter och därigenom ökar antalet pax från 212 till 312.

I Windstars regi heter fartygen numera Star Pride, Star Legend och Star Breeze. Personligen är jag nyfiken på resultatet då jag tidigare gjort två kryssningar med Seabourn Pride och en med Seabourn Legend. Utmärkta alla tre. Får se om möjlighet bjuds då man brukar trafikera Stockholm sommartid.

https://www.travelagentcentral.com/crui ... tar-breeze

Risberg

Inlägg av Risberg »

Det finns en del exempel på misslyckade färjeförlängningar. De 1903 byggda enkelspåriga hjulångartågfärjorna FRIEDRICH FRANZ IV och PRINSESSE ALEXANDRINE, med fyra(!) skorstenar hvardera (PRINSESSE ALEXANDRINE fick öknamnet "Det omvendte Spisebord") förlängdes efter bare ett par år, och försågs med två spår, och antalet skorstenar reducerades till två. Estetiskt blev PRINSESSE ALEXANDRINE en mycket vacker färja efter förlängningen, men sjötekniskt problematisk, och slutade sina dagar i en kollision 1933.

Även Storebæltstågfärjan SJÆLLAND blev svårmanövrerad efter förlängningen, och fick öknamnet "Storebælts skræk".

DRONNING MARGRETHE II och PRINS HENRIK var helt OK Storebæltstågfärjor när de var nya 1973 resp. 1974, men förlängdes och fick ett extra bildäck för att kunna sättas in på Fågelvägsleden. Inte bara kvaddade det färjornas utseende, de blev väldigt oöversiktliga att ta sig runt i och absolut de Fågelvägsfärjor man inte ville hamna ombord på, när man tog tåget mellan Hamburg och København. Och där var det ont om tid; man skulle både hinna äta och handla tax-free på de 55 minuter, som touren från Puttgarden till Rødby Færge tog.

Fred. Olsens tågfärja BORGEN både breddades, förlängdes och fick ett extra däck. Om inte annat var det en estetisk katastrof, och när hon sattes in på Newcastle fick hon öknamnet "Sorgen", så någon väldigt angenäm resa på Nordsjön erbjöd hon tydligen inte.

Och hur lyckad blev egentligen förlängningen av PETER PAN? Hon sattes i alla fall åter i trafik åtskilligt senare än ursprungligen planerat. För landgångspassagerare har hon den stora nackdelen att a) hela det förlängda bildäcket töms innan passagerarna får stiga i land, och b) i Travemünde och Rostock passar hon inte några landgångsfaciliteter och i Świnoujćsie finns inga sådana till TT-färjorna, och i de hamnarna ligger hon i lägena med aktern, så det är en lååång väg att gå på ett oljegrisigt bildäck.

Och så har väl Engelska Kanalen sin beskärda del av förlängda, inte alltid vällyckade förlängningar?

När det är sagt förlängdes de flesta enkelspåriga DSB-hjulångarfärjorna på Lillebælt, Storstrømmen, Oddesund och Sallingsund, såvitt jag vet utan större problem.

Trådstartare
Lars H

Inlägg av Lars H »

Även om jag inte har samma kunskaper i fartygsarkeologi när det gäller förlängningar, som Risberg :D , så minns jag väl hur ofta det hände inom svensk sjöfart under 60-70- och en bit in på 80-talet. Främst då kanske styckegodsfartyg. Ibland förbluffande kort tid efter leverans. Såväl de stora som bla Broström, Transatlantic och Johnson men även bland mindre rederier. Däremot mer sällan tank- och bulkfartyg och vad jag kommer ihåg, aldrig Salens stora flotta av kylfartyg. Även Broströms, på den tiden nyskapande containerfartyg Nihon förlängdes. Ibland blev det bra ibland riktigt illa.

Har fått intryck av att numera är det övervägande ro-ro och ropax som förlängs. Lite runt om i världen. Men där kan kanske någon rätta mig.

Trådstartare
Lars H

Inlägg av Lars H »

peterpan skrev: ons 01 sep 2021, 13:53 RCL gjorde en förlängning på två av deras tre fartyg u ”Song of Norway”-klassen, Song of Norway och Nordic Prince. Den tredje, Sun Viking, blev aldrig förlängd.
På ritning ser förlängningen bra ut, men i verkligheten såg man ingreppet ganska tydligt på de från början vackra fartygen. Det intressanta är att de båda förlängda fartygen sedan flera år har blivit skrotade men den som behölls i ursprungs utförande, Sun Viking, seglar fortfarande.
Song of Norway, eller någon i den serien var jag ombord i Stockholm när dessa var nya. Imponerade. Då. Ungefär som den första kryssningen vi gjorde med Song of America. Fast hon blev aldrig förlängd. Ett annat RCL fartyg som förlängdes var Enchantment of the Seas. 2005 med 22 meter.

Och visst kan förlängningar gå fel, men värre är nog när man inom befintlig struktur pressar in fler hytter. Det gör ofelbart att allmänna utrymmen begränsas. Många kryssningsrederier, särskilt inom massmarketsegmentet, gör den billigare lösningen istället. Det finns åtskilliga exempel.

Här dock ett gäng till kryssningsfartyg som förlängts.

2014/15 förlängde MSC Lirica klassen (Lirica, Opera, Sinfonia och Armonia) med 24 meter.

Fred Olsens Braemar förlängdes rejält 2009. Något jag själv vid ett besök ombord inte tyckte var vidare lyckat.

Silverseas Silver Spirit förlängdes med 15 meter 2017. Rest med henne två gånger före förlängningen och vet inte hur detta utföll.

recab

Inlägg av recab »

Just förlängningen av Enchantment of the Seas är ganska intressant. Dels för att hon genom förlängningen skulle bli för lång för att gå genom Panamakamalen, dels för att den nya sektionen byggdes på ett ställe och senare placerades på plats på ett helt annat ställe långt bort.
Man tänkte sig därför att göra fören uppfällbar ungefär som ett bogvisir. Av kostnadsskäl skippades detta och hon har fått stanna på denna sida av kanalen. Idag skulle hon ju dock kunna passera i den nya delen av kanalen med större slussar.
Vad gäller själva förlängningen så byggdes den nya mittsektionen på Aker Finnyards i Åbo . Inte i torrdockan utan på en del av hamnplan i anslutning till dockan. Jag besökte varvet några gånger under byggnationen och insåg vilket precisionsarbete det är att bygga något som skall passa exakt in i något som skall skäras itu. Då sektionen var färdigbyggd fraktades den på en pråm till Keppel Verolme i Rotterdam där själva ”operationen” skedde. Som en parentes kan jag nämna att överfarten inför förlängningen från Miami till Rotterdam med Enchantment of the Seas bjöd på en ovanligt stormig segling och ett flertal fönster på däck 2 slogs sönder av vågor med smärre vatteninträngning som följd.

Trådstartare
Lars H

Inlägg av Lars H »

Ja, att stycka i en mittsektion är en rejäl utmaning. Särskilt kanske när det gäller ett kryssningsfartyg. Bara att baxa sektionen i läge, var helst den nu byggs och sedan precisionen i själva sammansättningen är en fascinerande skeppsbyggnadskonst. Vet man sedan inte om var, eller att fartyget är förlängt, kan det vara svårt att med blotta ögat se att det har ägt rum.
Skriv svar